Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Gjengetype i nyere elko takbokser

Hei. Er det M4 gjenger i nyere takbokser? Jeg ble litt usikker (skal ut og handle en neve skruer før jeg drar hjem imorgen.)

Jeg skal komplettere nytrekt anlegg, men forrige eier har ikke tatt vare på originalskruene.

Spurt ${formatDate(1432109820)}
Løst Løst
Installatør maritime

Hei,

Ved nybygging og installasjon om bord på skip er FEK gjeldende? Tenker da på §2. Virkeområde, Forskriften gjelder heller ikke for:
c) drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger.

Videre, fra ELSIKKERHET NR. 86 (01/2015):
Regelen er nå at den relevante praksisen på minst 3 år skal opparbeides etter endt utdanning jfr. FEK §7 første ledd, men med en overgangsordning jfr. FEK § 25 andre ledd til senest 31.12.2016.

Dette betyr at kandidater som omfattes av overgangsordningen fremdeles vil kunne fremstille seg til Elektroinstallatørprøven direkte etter endt utdanning.Meningen med endringen om at relevant praksis skal være opparbeidet etter endt utdanning er at kandidatene skal få relevant praksis på et ingeniør- og
saksbehandlernivå, i motsetning til et montørnivå slik dagens regelverk gir åpning for i en overgangsordning.

Kan dette tolkes som at en person som oppnår påkrevd praksis innen 31.12.2016, og har ingeniørhøyskole innen elektro, tilfredsstiller kravene for å søke seg til installatørprøven?

Spurt ${formatDate(1432068120)}
Løst Løst
Sikringsskap

Er det lov å plassere sikringsskap inne på et bod/vaskerom?

Spurt ${formatDate(1431953760)}
Løst Løst
Knivsikringer betjening.

Hvor finner eg der det står om sakkyndig/instruert betjening av knivsikringer/tavler?

Hvordan avgjøres det om ei tavle er for instruert/sakkyndig betjening/tilgang?

Hvem vurderer dette?

Er jo endel tavler rundtom der du åpner skapdørene så kan du meir eller mindre ta på skinnene, og mangen bedrifter har kansje ikkje kompetanse til å vurdere farene vet betjenng/tilgang.

Gjelder både gamle og nye tavler....

Trenger Henvisning til forskrift og forklaring.

Om en bedrift har serviceavtale med elektroentrepenør, trenger de da rutiner for hvem som skal betjene sikringer/vern? Kan det stå i instruks at el entrepenør betjener vern som er konstruert for sakyndig/instruert, låse tavlene og i instruksen står det at kun elentrepenør har tilgang?

Kan ein enkelt si at tavler med kapsling forskjellig fra IP2XC er for sakkyndig betjening?
Noen begrensning på kortslutningstrømmer?

Veit dette med 250A inngående og 125 A utgående, regner med det gjelder effektbryter/automat, og ikkje knivsikring.

Spurt ${formatDate(1431795720)}
Løst Løst
Kabelberegning Oppfrisking

Har noen her på forumet et eller flere regneeksempler på motor beregning og kabelvalg?
Aller best hadde det vært om motoren var såpass stor at man måtte paralellkoble kabler. gjerne også at oppgaven inneholder temperatur kompensering

Om noen har, kan fil/ dok sendes til kjetilolsen1974@hotmail.com

Takker på forhånd.

Spurt ${formatDate(1431763140)}
Løst Løst
Utleie bygg skap

Hvor ofte skal et utleie skap for byggstrøm kontrolleres av faglig person/sakkyndig

Spurt ${formatDate(1431685620)}
Løst Løst
overbelastningsvern garasje

Hei!
Har tenkt å bygge en garsje og ifbm.med det lurte jeg på følgende:

Kan jeg bruke 40 A trefas overbelastnigsvern i sikringskap i huset,
legge 3x10 kvadrat pfsp til skap garasje.

Har tenkt å ha 1 stk.10a og 2stk.16a enfas samt 1st.trefas 16A alle jordfeilautomater.Hadde da tenkt meg 40A trefas hovedbryter i garasjeskap til å gjøre kursene i garasje spenningsløse.
Har dere noen synpunkter på dette ,eller noen gode tips.

Hilsen en som var elektriker for 20 år siden.

Spurt ${formatDate(1431598620)}
Løst Løst
NEK399 - boligblokk

Når man kommer til etasjefordelere...
Kan man plassere kurssikringene til leilighetene i denne fordelingen? eller avseksjonere egne felt til hver leilighet i ""etasjefordeleren""
Dvs at leiligheten ikke vil få eget sikringsskap i boenheten, men dedikert ekomskap i leiligheten.

Jeg finner ingen informasjon om at dette vil være i strid med NEK og FEL.

Har noen noe annen info rundt dette?

Spurt ${formatDate(1431548340)}
Løst Løst
Overbelasningsvern

Hei.

Er det opning I tavle normen (61439) for å bruke reduksjonsfaktor på kabler utan å ha overlastbeskyttelse framfor kabelen?

F.eks. Viss vi har 1 gruppe på 10 MCB'er på 10A som har 1 stigekabel med strømføringsevne på 60 A (reduksjonsfaktor på 0,6), kan denne kabelen brukas uten eit OV, eller må vi a) ha OV foran, b) Kabel med strømføringsevne >100A ? Kabel er kortsluttningsikker I alle høve.

MCB'ene blir igjen brukt til diverse utstyr som vi ikkje har oversikt over.

På førehand takk for tilbakemelding.

Spurt ${formatDate(1431523980)}
Løst Løst
Tidsbruk

Noen som har gjordt seg noen tanker om tidsbruk pr punkt i en boliginstallasjon?

Spurt ${formatDate(1431468540)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.