Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Dispensasjon som faglig ansvarlig

Vår installatør har sagt opp jobben og jeg skal opp til installatørprøven i oktober. Av praktiske årsaker så ønsker ledelsen å la installatøren gå før tiden og søke til DSB om å om dispensasjon slik at jeg kan stå faglig ansvarlig frem til jeg har tatt prøven.

Det jeg lurer på er om er om dette fortsatt er mulig og om jeg er kvalifisert til å være faglig ansvarlig for alle bedriftens fagområder når jeg har tatt installatørprøven.

Jeg ble utdannet fagtekniker ved Stavanger offshore tekniske skole i fjor etter 2 år på elkraft linjen. Av relevant arbeidserfaring er 9 år som elektriker, 3 år som tecnical officer (automasjonsingeniør) i et oljefirma og nå ett år som elektroingeniør.

Følgende arbeid utfører firmaet:

- Målerbytte og elektroinstallasjon (her er jeg kvalifisert)

- Automasjon først og fremst på industri, men vi leverer også kontrollanlegg(automasjonsstyring osv) til kraftverk.

Trenger jeg mer utdannelse innen automasjon/kraft for å ta på meg jobben som faglig ansvarlig for dette firmaet? Eventuelt, vet dere hvem i DSB jeg kan kontakte?

Spurt ${formatDate(1433391152)}
Løst Løst
Å grave ned PR i rør

Heisann;)

jeg lurte på om hvis jeg graver ned ett rør i bakken og så trekker en PR kabel i dette røret og kobler til et utelys i enden av kabelen, bryter jeg da noen forskrifter eller normer Ved denne type installasjon? Er det lov å grave ned en PR kabel som ligger i rør?

Det er selvfølgelig 2p brudd og jordfeilbryter foran.

Spurt ${formatDate(1433374957)}
Løst Løst
Heismontør + elektronikk ingeniør

Kan en utføre arbeid på eget hus med fagbrev som heismontør ? Jobber på nyinstallasjoner av nye heiser og innimellom ombygging av eldre heiser.

Har i tillegg elektronikk ingeniør utdannelse om dette gjør noen forskjell. Hvis dette ikke er tilfredstillende for å kunne montere i eget hjem, ville det endre seg om en tar påbygging med elektro/elkraft fag for å Kunne få installatør papirer med rett til å starte eget heisfirma. Kan en da få dette godkjent til å jobbe på eget hjem ?

Hvis en har kjøpt hus lenge før FEK trådte i kraft og en har påbegynt opppussing huset og gjort endringer på elinstallasjonen som en jo kunne med FKE forskriften. Hvordan blir da situasjonen med hus som er under opppussing og underveis overtar FEK ? Såvidt meg bekjent så trengte en ikke å søke (FKE) om å gjøre endringer i eget hus tidligere, gitt at en følger gjeldende NEK400 og montørboka.

Om en hadde søkt og fått skriftlig tillatelse til å gjøre endringer på eget hjem så har en lov å fortsette med den skriftlige tillatelsen under FEK. Blir jo slik at de med de rette kontaktene får beskjed om slikt i god tid før endringer, mens den vanlige arbeider blir straffet for å ikke få den nødvendige informasjonen.

Øivind

Spurt ${formatDate(1433337558)}
Løst Løst
Klassifisering

Har et spørsmål om klassifisering som jeg lurer på om noen har noen tanker rundt. En utstyrsleverandør har montert et NEBB IP30 skap inne i en konstruksjon som er tett på alle sider unntatt bunnen. Han hevder da kan klassifisert dette som et tørt rom.

Denne konstruksjonen ligger på Sunnmøre ca 500 meter fra sjø.

Min mening er at det å bruke et vanlig boligskap med de gjennomføringene som finnens i dette til å føre kabler gjennom ikke er godt nok. Vil ikke sikringer ta skade av å stå i et slikt miljø over tid?

Spurt ${formatDate(1433264206)}
Løst Løst
Varselskilt

Jeg lurer på hvor fra dere har skaffet de magnetiske varselskilt som er på labben i Tønsberg?

Spurt ${formatDate(1433241584)}
Løst Løst
Automasjon / elektro

Hei.

Jeg arbeider i en automasjonsbedrift og i den forbindelse så lurer jeg på hvor mye elektrikerarbeid en automatiker har lov å gjøre. Har f.eks. automatikere lov å utføre elektrojobber som utskifting av lysarmaturer? Hvor går grensen på hvilken type arbeid en automatiker kan gjøre?

Spurt ${formatDate(1433222836)}
Løst Løst
Tabell 41A, NEK 400

Hei, etter et endt NEK 400 kurs og jeg nå blar rundt i normen at jeg har skrevet at som et notat etter kruset at maksimal utkoblingstid i tabell 41A gjelder for jordfeilstrøm. Men så ser jeg nå at det i merknad 1 står at "utkobling kan være nødvendig av andre årsaker enn elektrisk sjokk". Det jeg egentlig lurer på er om det er disse utkoblingstidene som også skal brukes ved kortslutningsberegning.

Spurt ${formatDate(1433157686)}
Løst Løst
Allpolig brudd i glass sikring

I en tavle er det montert en automat sikring som forsyner flere forbrukere via felles rekkeklemme list.
I rekkeklemmen er det benyttet glass sikring i begge faser (eks:2amper) på hver avgang ut til div forbrukere.
Er dette lovstridig da på hensyn til Nek 400 530.3.2 som påpeker at alle poler skal brytes samtidig.

Spurt ${formatDate(1432889820)}
Løst Løst
Ansvarleg for prosjektering

FEL skil mellom ansvarleg for prosjektering og ansvarleg for utføring. Kjenner nokon til døme innanfor bedrifter der installatøransvaret og prosjekteringsansvaret er delt mellom to personar/to avdelingar?

Installatør har jo alltid ansvar for utføringa, men treng ein ein fast person til å vere juridisk ansvarleg for prosjektering, eller kan ulike ingeniørar vere ansvarleg for prosjektering frå sak til sak?

Spurt ${formatDate(1432843260)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Hei
Hvorfor stiller normen krav til minimum Uc (tennspenning) for overspenningsvern? Burde det ikke vært maksimum. Vil det ikke være tryggere å ha en lavere/raskere utkobling?

Og hvorfor er kravet høyere ved IT enn TN, burde det ikke vært motsatt?

Hva er det jeg misforstår?

Spurt ${formatDate(1432835700)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.