Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Installatør for tredje parts elektrikere

Kan en installatør forestå for tredjeparts elektrikere, uten å være "fysisk" tilstede?

Spurt ${formatDate(1434619403)}
Løst Løst
LED, kapasitiv eller induktiv? Spørsmål om kontaktor.

Jeg har 5 kurser med LUG atlantyk LED 35w, 55 tilsammen som styres via 5 kontaktorer og en akustisk styring.Jeg vil garantert få utspørringer på fagprøven om kontaktoren og hva tallene står for, eks ac-7a, ac-7b.kontaktoren er denne: http://cenika.ipb.no/Product.aspx?pid=27692&gid=122

Er det riktig at ac-7b er næringsbygg definisjonen av motorlaster, den vil altså kun kunne klare å kutte en 5A induktiv belastning fra motor?

Er det riktig at ac-7a er det samme som AC1 definisjonen for motor kontaktorer? Altså lett induktive belastninger/rene ohmske/resisitive belastninger?Det står 4Kw(altså 17A) nedenfor mens 20A med ac-7a i parantes på toppen, noen grunn til det eller er det bare en ekstra beskyttelse at den er overdimensjonert?

Hvorfor er det slik at induktive laster krever en spesial kontaktor, er det fordi det går mer strøm i kabelen enn ved en ren resisitiv last?Og til sist, er LED en kapasitiv eller induktiv last? trodde det var en kapasitiv last men så leser jeg mer om det og det står forskjellig flere steder.Er det isåfall spesielle hensyn å ta til en kapasitiv last?

Spurt ${formatDate(1434491420)}
Løst Løst
Nek 399

Hvis jeg har forstått det riktig skal K-vern plasseres i tilknytningsskap og OV-vern i sikringsskap.

Hvilke muligheter har man til å legge to inntakskabler til to fordelinger fra samme tilknytningsskap?

Ved å legge to kabler fra koblingspunkt etter måler vil det ved feil på den ene kabelen føre til utkobling av K-vern og dermed begge fordelingene og det er jo ikke helt ok.

Det samme blir gjeldende ved for eksempel opplegg til ladestasjon fra tilknytningsskap.

Er det lov å montere OV-vern/kombivern for hver inntakskabel etter måler i tilknytningsskapet og montere lastbryter i sikringsskap?

Spurt ${formatDate(1434486574)}
Løst Løst
Verifisere overgangsmotstand ti jord (sluttkontroll)

I sluttkontroll skal du jo verifisere overgangsmotstanden til jord.

Hvordan gjøres dette i praksis?

3-punkts metoden? to-tangs måling? eller finnes det andre muligheter for å verifisere måleresultatet?

Spurt ${formatDate(1434432881)}
Løst Løst
FSE og kabelgateutskifting

Hei

Jobber på OSF og her er vi i gang med utskifting av kabelgater som er rustet i stykker.

Det er en elektriker og to mekanikere som er på denne jobben.

Spørsmålet som er kommet opp er om mek trenger FSE kurset?

Kablene på gatene er spenningsatt, 24v DC til 440vAC

Spurt ${formatDate(1434347322)}
Løst Løst
Ijord? Lj-min?

Hei,studerer e-verks godkjenningen om rehab av sikringsskap.

Kan skrive det som står:

Ik3max: 8.762kA, ik2min: 5.934kAKortslu.yt: 3.491 MVA (det blir vel 3491 KVA)Ijord: 2000mA

Det jeg lurer på er hva Ijord står for? Det har vel noe med jordfeilstrømmer å gjøre da dette er ett IT nett?Er dette for beregning av største dimensjonerende jordfeilstrøm for JFB? Den som er 0.5mA pr KVA?Kan ikke helt få dette til å stemme, for jeg ser på en annen e-verks melding på IT-nett og der er KVA 939 og Ijord 600mA?

Hjertelig takk om noen kan opplyse om dette, har gravd i hele dag men vanskelig å finne noe på nettet.

Spurt ${formatDate(1434141874)}
Løst Løst
Hvilke autorisasjoner trengs? Alarm/itv/adgangskontroll

Jeg vurderer og starte et firma og drive montasje av Innbruddsalarm, Adgangskontroll og ITV anlegg

Er det krav for EKOM Autorisasjon da?

Er utdannet Service elektroninkker og Telekommunikasjons montør med fagbrev i begge fagene, samt 16år arbeids erfaring innen svakstrøm og gr L arbeider.

Spurt ${formatDate(1434042253)}
Løst Løst
Strømsette ulovlig anlegg?

Hei.

Jeg har et spørsmål om jeg har gjort rett eller galt i å koble fra strømmen til en kunde i hans egen sikring.

Følgende arbeid er utført:

Kunden har selv kjøpt inn ny transformator som han har plassert på eiendomen sin og fått nettselskapet til å koble til og strømsette. Vi har lagt PFSP 240 ut til et kabelfordelingsskap som vi har levert, satt opp skap og koblet kabler i begge ender. Dette har vi utført og levert samsvarserklæring der grensesnittet til kundens og vårt arbeid er tydelig definert. Jeg skrev også en mail til kunden om ting han måtte rette opp før han strømsatt anlegget ut fra kabelfordelingsskapet

Under installasjon glemte vi å montere på 2 stk polklammer som jeg måtte kjøre opp å montere i ettertid. Når jeg da er der oppe så tok jeg en runde for å se om kunden hadde utført endringene jeg sa han måtte (Kunden har ansatt en bedriftselektriker). Dette var en ny installasjon og de har koblet seg på skapet vi har levert og nettleverandør har koblet. De hadde ikke utført noen av endringene og jeg tok da strømmen og koblet fra kabelen deres fra kabelskapet vi hadde montert.

Her er noen av feilene: Overbelastningsvern på 120A på kabel som tåler 80A, Koblet Al kabel rett inn på rekkeklemmer uten AL/CU overgang. Koblet AL kabel uten moment, fett og børst. Feil kabler brukt i forhold til strømføringsevne. Ingen overspenningsvern.

Det ble jo selvsagt rabalder av at jeg koblet fra strømmen, men hvor går ansvarsområdet her? Hadde jeg rett til å ta strømmen. Å overse disse feilene er etter mitt syn brudd på FEL. Det jeg har lært er at vi har ansvar et for det vi strømsetter selv om vi definerer vårt arbeid i samsvarserklæringen.

Spurt ${formatDate(1434021526)}
Løst Løst
Språk

HeiKan dere gi meg en pekepinn på hva FSE- forskriften sier vedrørende kommunikasjon mellom LFS og arbeidslag ? krav til språk. Er det krav til at alle i arbeidslaget skal forstå norsk?

Spurt ${formatDate(1434001010)}
Løst Løst
Automasjonsmekaniker

Hei,

har blitt forespurt om det er noe forskjell på automasjonsmekaniker kontra automatikkmekaniker? Kjenner til Elsikkerhet 66 (?) der DSB forklarer dette, men lurer da på om det er noe forskjell mellom disse.

Mvh

Spurt ${formatDate(1433942025)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.