Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Elbil-lading og jordfeilbryter

Nek400:722 sier at kurs for billader skal være sikret med jordfeilbryter. Dersom det på IT benyttes skilletrafo, noe mange enkelte bilmerker krever, og som i seg selv er en metode å beskytte mot elektrisk sjokk - hva er da poenget med jordfeilbryter ( og kanskje en svindyr type B) om er beskrevet i klartekst i 722? Kapasitansen i nettet er så liten det går av, og trafoen også svært liten, så det vil vel aldri kunne oppstå jordfeilstrøm nok til at jf-bryter noen gang vil slå ut? Kan jeg da enkelt risikovurdere meg bort fra kravet om jf så lenge jeg har skille trafo, også ihht 722?

Spurt ${formatDate(1435766839)}
Løst Løst
Soneinndeling

Hvordan er soneinndelingen på bad i dag? Er det fortsatt 60cm rundt servanten? Finner ikke noe i NEK om dette.

Spurt ${formatDate(1435647071)}
Løst Løst
Membrannippel/gumminippel

Hei!

en vanlig gumminippel lik denne: http://elby.no/Skap-og-tilbehoer/Gjennomfoering-nippel/Membrannippel-16mm-TET-5-7-Graa

Hvordan vei er det tenkt at denne skal monteres??

skal `flatsiden` peke inn eller ut av skapet?

Spurt ${formatDate(1435645815)}
Løst Løst
Kvalifikasjoner for kontrollsystem offshore

Hei. Bedriften jeg jobber i har en avdeling med serviceingeniører med variert bakgrunn og erfaring (elektrikere, ingeniører el og mekanisk med og uten fagbrev, automatikere). Produktene vi leverer inneholder et kontrollsystem montert i vår egenproduserte tavle plassert onshore/offshore i instrumentrom. Her er det både 230VAC med avdekkinger, 24VDC, isolatorer/barrierer og diverse 230VAC utstyr med forankoblet vern i vårt skap. En evig diskusjon er hvem som har lov til gjøre hva ute på oppdrag for kunde. Hvilke krav må være oppfylt for å kunne endre, feilsøke og teste 24VDC/AC? Hvem kan bytte en automat eller tilkoble nytt utstyr internt i denne tavlen? (Isoleres da i ekstern tavle av plattformen/installasjonens elektropersonell) Er det noen problemstillinger man kan komme opp i mtp ulike kvalifikasjoner om det skjer en uønsket hendelse inne i denne tavlen?

Spurt ${formatDate(1435322909)}
Løst Løst
Kurs i Nek 400 med hovedfokus på vertifikasjon

Hei.

Er det noen som har tips om gode kurs/foredrags holdere i Nek 400.

Trainor?

NElfo?

Andre?

Spurt ${formatDate(1435305441)}
Løst Løst
dobbeltisolert

I mitt gamle hus fra 1912 har vi rehabilitert vegger og tak. i den forbindelse har vi lagt nye rør til stikk og brytere og montert multibokser samt halvannen bokser til Elko pluss. Snekkeren har kuttet de fleste rør i underkant av hullet til boksen, det vil si at røret ikke når frem til boksen uten at gips fjernes og det settes på en skjøtemoffe. Etter en gjennomgang i NEK 400 kan jeg ikke se at det er noe i veien for at det kan brukes en kortslutningssikker strømpe fra rør og inn i boksen (ca 3 til 5 cm) for å opprettholde kravet om dobbeltisolert kabel. Det vil si pen i k-rør med forlengelse med strømpe. Ledningene er mekanisk beskyttet bak dekslet til stikkontaktene eller bryterne.

Er det noen som har synspunkter på om denne løsningen kan være i strid med NEK 400?

Spurt ${formatDate(1435249421)}
Løst Løst
Oppfyllelse av krav til internkontroll

Hei,tenker å starte et AS for å drive med småskala installasjon. Har omsider installatørpapirene på plass, men skal kun være meg selv som ansatt og utførende i en god stund fremover. Som jeg forstår er kravene til interkontroll de samme om det er enkeltpersonforetak kontra et AS med kun en ansatt - virksomheten går ut på det samme men personlig ansvar er minsket i et AS. Mulig arbeidsmiljøloven kommer med noen tilleggskrav, men det skal forsåvidt være greit. Er det noen som har erfaringer med hvordan man kan bygge opp et enkelt og godt interkontrollsystem for å tilfredsstille myndighetskravene? Siden virksomheten skal være småskala så har jeg ikke anledning til å gå til anskaffelse av kostbare systemer fra tredjepart. dessuten er det jo god læring og ikke minst vesentlig for forståelse og innvolveringen i HMS-arbeidet at jeg står for det meste selv. Noen som har digitale biblioteker med oppslagsverk, eller brukes det dedikerte programmer i stor grad?

Spurt ${formatDate(1435227634)}
Løst Løst
jordfeilautomat løser ut over 30ma

På ett prosjekt avdekket sluttkontrollen at automaten løser ut på 33ma.

Kursen er lang til 5etg og det er dørpumper på den, samt noen forbrukerstikk.

Hva kan være grunnen til at den ikke løser ut raskt nok.

Vi har byttet sikring til en som vi hr testet fungerte tidligere.

Spurt ${formatDate(1435216776)}
Løst Løst
luftlinje

Hei.

Hvilken forlegningsmåte skal benyttes for luftlinjer? Eksempelvis hvor stor strømføringsevne har 3x25mm2 ex linje?

Hvem har ansvar for å beregne størrelsen av linjen inn mot f.eks bolig, installatør eller nettselskap?

Hvor finner vi forskrifter/regler om ansvarsområde på dette?

Spurt ${formatDate(1435185139)}
Løst Løst
Maksbelastning hovedtavle

Hei,

gjelder her en trafo på 2000kVA med en hovedtavle med hovedbryter på 3200A, innstilt til 2800A. Det er tenkt en utvidelse på anlegget med økt strømforbruk.

Noen som har noen tanker på hva som er anbefalt å belaste trafo og hovedtavle/hovedbryter? Slik jeg har forstått det kan en trafo levere den påstemplede verdien, men levetiden grunnet temperaturen vil minke ved høy belastning.

Spurt ${formatDate(1435067174)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.