Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Installatørprøven

I veiledning til paragraf 7 i FEK står det: "Kravene omhandlet i første ledd, vil i de fleste tilfeller utgjøre basiskravene til dem som skal ha det faglige ansvaret for det tekniske arbeidet. Den som har fullført utdanning som fagskoletekniker uten å ha relevant fagbrev, vil ikke oppfylle kvalifikasjonskravene omhandlet i første ledd første punktum."Jeg studerer nå ved teknisk fagskole elkraft, og lurer på hva som regnes som relevant fagbrev? Vil det være et fagbrev innen elektrofag? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har fagbrev som energimontør og automatiker, men ikke elektriker

Spurt ${formatDate(1437413788)}
Løst Løst
Kan NEK 400 legges til grunn for el-installasjon i daycruiserbåt?

Jeg har tenkt å legge opp 230V i båten min til forbruk. I den forbindelse så bruker jeg en vekslebryter så jeg kan veksle mellom batteridrift eller dynamodrift gjennom vekselretter og over til tilførsel fra brygge når jeg ligger til kai. Da også med lading av batteriene. Alt gjennom en 30mA jordfeilbryter på 230V siden.

Jeg tenkte opprinnelig å installere i båten akkurat som om det skulle være en bygning, men med solid kapslingsgrad. Da med NEK 400 som norm.

Men kan jeg sånn uten videre gjøre dette? Jeg kjører med dieselmotor, så det er ingen fare for bensindamp

Spurt ${formatDate(1437401617)}
Løst Løst
16A kurs og 10A kurs

Hei, elektrikere. I sikringsskapet mitt så har jeg automatsikringer på 10A og 16A. Ettersom jeg forstår så har dette noe med strømforbruket på kursen å gjøre.

Vil eksempelvis en varmeovn bruke mer strøm om jeg kobler den til 16A kursen enn om jeg kobler den til 10A kursen?

Hilsen ei som ikke kan noe om strøm

Spurt ${formatDate(1437165697)}