Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Installatørprøven

I veiledning til paragraf 7 i FEK står det: "Kravene omhandlet i første ledd, vil i de fleste tilfeller utgjøre basiskravene til dem som skal ha det faglige ansvaret for det tekniske arbeidet. Den som har fullført utdanning som fagskoletekniker uten å ha relevant fagbrev, vil ikke oppfylle kvalifikasjonskravene omhandlet i første ledd første punktum."Jeg studerer nå ved teknisk fagskole elkraft, og lurer på hva som regnes som relevant fagbrev? Vil det være et fagbrev innen elektrofag? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har fagbrev som energimontør og automatiker, men ikke elektriker

Spurt ${formatDate(1437413788)}
Løst Løst
Kan NEK 400 legges til grunn for el-installasjon i daycruiserbåt?

Jeg har tenkt å legge opp 230V i båten min til forbruk. I den forbindelse så bruker jeg en vekslebryter så jeg kan veksle mellom batteridrift eller dynamodrift gjennom vekselretter og over til tilførsel fra brygge når jeg ligger til kai. Da også med lading av batteriene. Alt gjennom en 30mA jordfeilbryter på 230V siden.

Jeg tenkte opprinnelig å installere i båten akkurat som om det skulle være en bygning, men med solid kapslingsgrad. Da med NEK 400 som norm.

Men kan jeg sånn uten videre gjøre dette? Jeg kjører med dieselmotor, så det er ingen fare for bensindamp

Spurt ${formatDate(1437401617)}
Løst Løst
16A kurs og 10A kurs

Hei, elektrikere. I sikringsskapet mitt så har jeg automatsikringer på 10A og 16A. Ettersom jeg forstår så har dette noe med strømforbruket på kursen å gjøre.

Vil eksempelvis en varmeovn bruke mer strøm om jeg kobler den til 16A kursen enn om jeg kobler den til 10A kursen?

Hilsen ei som ikke kan noe om strøm

Spurt ${formatDate(1437165697)}
Løst Løst
Tilkobling av Bobiler og Campingvogner

er de mulig å finne ut dei korekte forskrift for tilkobling av av strømm til Bobil og Campingvogner, også forskrift for Canpingplasser ?

Spurt ${formatDate(1437149823)}
Løst Løst
Beskyttelse mot el sjokk

Studerer Beskyttelse mot el sjokk ved feil.411.6.1.01 Installasjoner galvanisk tilknyttet allment IT nett.411.6.01.01 - 1) I allment nett skal enhver jordfeil kobles ut i hennhold til tidene i 411.3.2 - hovedkurser, forbrukerkurser også?Gjelder da kun tidene i tabell 41A, eller størrelsen på vernet og? Gjelder dette for hovedkurser og?2) Kan virke som at det gjelder for forbrukerkurser opp til og med 32 A, og at hovedkurser og forbrukerkurser over 32 A kan vere i hht 411.6.1.03. - utkobling av 2.jordfeil innen 5 s, og at 411.6.2.01 skal være tilfredstilt RaId >= 50V

Spurt ${formatDate(1437117238)}
Løst Løst
Varmtvannsberedere

Hei, jeg har nå kommet borti en sak hvor det er benyttet VVB av Polsk fabrikat. Denne har kun Polsk tekst påstemplet. Iht FEU p.11 skal "Opplysningene i første ledd skal være på norsk", så her den jo utenfor... Mens varmeelementer har CE merking og ser ut til å være innenfor..

Spørsmålet blir da, kommer VVB innunder FEU? og er denne isåfall godkjent for tilkobling pga CE merking?

Spurt ${formatDate(1437050154)}
Løst Løst
Jord tversnitt - PFSP

Hei

Om du har en PFSP kabel der jordskjermen er 6mm2, er det da lov å klippe kordeler for å få den inn i 6mm2 niter/abiko hylser? Har erfart at det er så å si umulig uten å klippe litt. Hvordan ser di på det på ei eventuell fagprøve når du klipper kordeler?

Spurt ${formatDate(1436874345)}
Løst Løst
Fagbrev automatiker

Jeg har per dags dato fagbrev som elektriker, og teknisk fagskole automasjon. Nå har jeg lyst til å ta fagbrevet som automatiker.I vinter tok jeg vg2 og vg3 tverrfaglig eksamen automasjon. Arbeider i olje/gass bransjen, så har bøyd noe rør, vært borti transmittere og slikt.Hva mangler jeg for å kunne gå opp til fagprøven?

Spurt ${formatDate(1436809109)}
Løst Løst
Arbeide selvstendig innen faglig virkeområde

Det har ofte vært diskutert hva som kreves for at et elektroforetak skal kunne registrere seg innen et gitt faglig virkeområde.Men jeg lurer på hvilke krav som stilles til en elektriker som vil arbeide selvstendig innen et faglig virkeområde. Slik jeg ser det kan en elektriker "være med" og jobbe, og etter tre måneders erfaring kan han selv arbeide selvstendig innen dette virkeområde. Men hva om et elektrikerfirma ønsker å utvide med et nytt faglig virkeområde; altså faglig ansvarlig tilfredsstiller virkeområdet, men ingen av elektrikerne. Vil det da være greit å "bare" gå på kurs innen dette virkeområdet før elektrikeren sendes til å arbeide selvstendig?

Spurt ${formatDate(1436791684)}
Løst Løst
Elektrisk arbeid i eget hjem

Hei,jeg lurer på om jeg er godkjent for å gjøre elektrisk arbeid i eget hjem eller om jeg må sende inn noen papirer for å bli det?Jeg har utdannelse som elektronikk ingeniør, og 4 års relevant erfaring med arbeid med lavspenningsanlegg i ABB og har gyldig FSE kurs i år. Slik jeg tolker reglene er det ok, stemmer det?

Spurt ${formatDate(1436735139)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.