Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei!
Jeg har et spørsmål angående dobbeltisolering. Det er snakk om IT-nett der jeg skal bruke dobbeltisolert kabel frem til jordfeilautomater.
En TFXP er jo en dobbeltisolert kabel. Når kabelen nå kommer inn i sikringsskapet så avmantler man den jo før man har på dobbeltisolerte AL/CU overganger.
Bør man bruke dobbeltisolerende strømpe fra kabelen blir mantlet og frem til AL/CU overgangene? Jeg har alltid forstått det slik at man må dette, men er ikke helt sikker.
Hilsen en med ferskt fagbrev som har jobbet mest med TN-nett og sluppet unna denne problematikken inntil nå :-)
Løst
Er det noen som vet hvorfor febdok ikke tar hensyn til strømføringskravet I2
eg får godkjent alle sikringer med 16a på 2,5mm2.
Løst
Hei
Har et spørsmål om takboks.
Det er blitt montert noen takbokser som koblingsbokser i et skult anlegg. disse er både i tak og på vegg.
Vet at dette kommer til å se stygt ut, siden det bil blindlokk rundt om kring. Men er dette låv?
Det skal ikke monteres lamper her.
Jeg tror dette bør rettes opp, å heller føre alt til veggbokser hvor stikk og brytere skal kobles.
Løst
Hei
Er elektro automatiker og vil vite litt hvor grensa går.
Etter i år har man jo ikke lov til å jobbe på egen billig uten å ha 3 års relevant erfaring.
Planen er å bygge nytt skap med nye sikringer og smarthus. så trekke nye kabler rundt i huset.
Så alt jeg vil gjøre vil være på dødt anlegg. Så snakket jeg med en i et el selskap angående å sette strøm på anlegget og hvordan det vil være med godkjenning av anlegget. Han sier de praktiserte det slik at de kan ta sluttkontroll og godkjenne anlegget er i henhold til lover og regler. Men at jeg selv stod ansvarlig for trekking av kabler og utstyr jeg har kjøpt selv. Men så er spørsmålet om det hadde oppstått en brann eller noe galt, hvordan ville dette vært med forsikringen?? Jeg fikk i svar av han at de kunne prøve å lage litt trøbbel, men til slutt å det hele så er det firma som har godkjent at alt er ihht til lover og regler, så det skulle ikke være noe problem. Hva mener dere om dette?
Løst
Jeg har fulgt med på noen debatter her angående karakteristikk. Det er litt uenigheter ute å går på om man skal bruke C hele veien eller B som standard og C i spesielle tilfeller. Og for å parafrase litt så går svarene for meste ut på at man i bolig bør bruke B på lette laster og C på tyngre induktive laster. Et tankesett jeg opplever som ganske vanlig blant elektrikere.Jeg har bare litt problemer med å forstå denne tankegangen.Jeg er av den overbevisning at man velger den karakteristikken man har takhøyde for. Dette for å få et robust anlegg uten å slite ut vernet med hyppige unødige utkoblinger. Et par PC-er, et stereoanlegg, en TV og lysrørarmaturer på samme kurs kan føre til at en 10A B automat kun vil koble inn på 2. eller 3. innkoblingsforsøk grunnet startstrømmer. Og man får et lite driftsikkert anlegg, for ikke å snakke om unødig slitasje på vernet etter min mening. Hvor vernet må svelge noen lysbuer før apparatene har fått startstrømmen sin.Man kunne for eksempel bruke C karakteristikk på samtlige boligkurser og eliminere hele problemet. Så lenge man gjør dette innenfor kabelens toleranse for gjennomsluppet energi og man har høy nok Ikmin.
Hvis ikke dette er greit, hvorfor er det da greit på en identisk kurs av samme kabellengde som skal forsyne tyngre utstyr? Installasjonene tåler jo det samme. Og har de samme kortslutningsegenskapene. Hele spørsmålet koker ned til; hvorfor fraråder man C karakteristikk når man i andre sammenhenger åpner for det på identiske installasjoner?Hva er tanken bak det?
Løst
Skal ta installatørprøven i Oktorber i år, og driver med forberedelse til denne. Sitter derfor med den siste prøven som er lagt ut på installatorproven.no.
Synes spørsmål 1 her er vanskelig å svare på, så lurer på om noen andre driver med det samme og har gjort seg opp noen tanker?
http://installatorproven.no/files/elektroinstallat%C3%B8rpr%C3%B8ven%2018.%20mars%202015(3).pdf link til prøven.
Spørsmål:
Beskriv elektrotekniske utfordringer ladeutstyr for elektriske biler kan skape for de ulike forsyningsnettene vi har i Norge. Legg særlig vekt på forholdet mellom normallading og hurtiglading.
Løst
Hei! Jobber med nytt røropplegg på et kjøkken der det er satt opp lettvegg inntil en Lecapipe som er på stue. Skulle gjerne ha plassert et par stikkontakter i veggen bak pipen. Er dette OK? Vil tro at Lecapipen isolerer såpass bra at varmen ikke blir noe problem, spesielt når man kan plassere en lettvegg med trestendere inntil.
Takk for svar!
Løst
Eg trenger litt hjelp med tanke på gjennomsluppet energy.
Dette er et gammelt anlegg industri og eg målt kortslutningsstrømmer på ei tavle.
Den ene kursen får en negativ måling på minste kortslutningsstrøm på 60A, i henhold til 16A klB vern er det satt 80A for momentan utkobling ved bruk av eurotester.Denne kursen er en 2,5mm2, uvisst lengde på kabel
Eg har lest litt om gjennomsluppet energi, men lurer på hvordan eg kan se om denne kabelen tåler gjennomsluppet energi, noen som kan hjelpe meg med regnestykket?
Løst
Hei,
Er et gammelt NEBB-skap, hvor det er ført inn en rekke kabler. Både PR rett inn, og PN i K-rør inn i skapet uten muffe.Skapet er innfelt, så det er ikke mulig å komme til fra oversiden.Etter pålegg fra DLE må dette tettes jmf. FEL. Har noen noen tips hvordan tette dette? [IMG]http://i62.tinypic.com/2enqkjc.jpg[/IMG]
Løst
Jeg lurer litt på i hvilke forskrifter (med referanse) det står at et foretak og deres ansatte MÅ følge FG med NS 3960? Sertifiseringsordningen i NS 3960 av både foretak og personell er temmelig heftig. Ser at Teknologisk Institutt tilbyr sertifiseringskurs til 11500,-! Forhåpentligvis har jeg misforstått det hele slik at det kun er de uten relevant fagbrev som trenger personsertifisering? Kan noen kjøre et eksempel på hva et lite elektrikerfirma (med telekommunikasjonsmontører og elektrikere) helt spesifikt må foreta seg dersom de ønsker å prosjektere og installere brannalarmanlegg, også med tanke på sertifisering av foretak? Og hvor kommer sentral godkjenning inn under dette?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.