Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Når det blir stilt spørsmål om risikovurdering i installatørprøven, slik som i 26 mars 2014.
Gi ein kort beskrivelse av din risikovurdering for dette konkrete anlegget.
Ka skal ein egentlig skriva i risikovurderingen?
ka er viktig å få fram?
Løst
HeiEr det noen forskrifter eller normer som forbyr å plassere sikringsskap på soverom?
Løst
Hei! Jeg lurer på noe med gamle inntak.
Var det tidligere krav om at OV ble plassert med en gang der inntakskabelen kom inn i egen adskilt boks?
På gamle hus jeg har vært på så er det jo gjerne inntaksboks i kjeller med OV-sikringer. Det er jo smart å kunne gjøre hele tavla spenningsløs før man skal jobbe der, og det kan man jo når det er lagt opp sånt.
Lurer på om det er noen regler på hvor langt man kan gå inn med en inntakskabel i huset før den må sikres med OV?
Jeg tenker ikke nå på nye forskrifter med utvendig tilknytningsskap.
Løst
Har ett lite installasjonsfirma som kun tar mindre rehabilitering og nybygg ingen store anlegg. Da jeg er både montør og installatør i bedriften. Har flere ganger opplev at til tross for vesentlig oppgradering av anlegget er ikke DLE tilfreds, dette da jeg sitter med inntrykk at de ikke forstår at det er ett oppgradert anlegg. For kundene er det ofte ett spørsmål om økonomi, og de vil gjerne beholde deler av anlegget for å spare penger, selv om ikke alt er splett nytt og i forhold til NEK2010 eller nå NEK 2014, så er el. anlegget av en VESENTLIG høyere el sikkerhet en det var før jeg begynte, dog ikke som ett nyanlegg. Har to eksempler på dette ene anlegget ønsket kunde at eksisterende stigeledning og jordingsanlegg ble brukt. Kabler var hele og fine (PN ledere i rør, med rett tversnitt) og jordingsanlegg hadde god og lav overgangs motstand til jord. Likevel ville de underkjenne jording anlegget og stigeanlegget. da dette ikke var nytt. Etter kontakt med DSB elsikekrhet fikk jeg godkjent dette anlegget. Eksempel to er en litt eldre bolig blokk der alle automatsikringer ble byttet ut med jordfeilautomater, alle kurser trukket om alle stikkontakter ble byttet med jordet utgave ny komfyrvakt osv. Pga fysisk for lite plass i skapet fikk vi ikke montert overspenningsvern. Siden det var kabel i bakke inn til boligblokken og den gikk vi hovedsentral og vider ut til under-sentraler, la jeg til grunn at dempingen ble god nok slik anlegget var utført, kunde ble anbefalt "plug in" overspenningsvern i stikkontaktene som "siste skanse". Virker som om DLE ikke forstår forskjellen på nytt og rehabilitert/ oppgradert anlegg. Dette er ikke ett rent forskiftsmessig spørsmål men mer ett spørsmål om generell praksis i slike situasjoner, alternativet er ingen oppgradering i det heletatt. Så hva kan de egentlig kreve av ett oppgradert / rehabilitert anlegg. Mvh
Løst
Hei, jeg har fagbrev Gr.L, men har ikke jobbet som elektriker på noen år, og er derfor blitt litt rusten. Skal installere i egen bolig, og har følgende to spørsmål:
1. Har en kurs til v.v bereder og vaskemaskin jeg sliter med å få oppfylle krav 2: I2 <= Iz.
15A sikring med utløsekarakteristik 1,3. (Gewiss)
2x2,5mm2 PR forlagt på tre ulike måter:
åpent på murvegg ca 7m --> ca 2m i rør i uisolert himling, bad --> ca 1m i rør i isolert vegg til enkel stikk v.v bereder --> PN 2x2,5mm2 ca to meter til stikk vaskemaskin.
Må jeg da velge forlegningsmåte:A2 ? flerlederkabel i termisk isolert vegg, som vil føre til:
I2 = 1,3 *In <= Iz
= 1,3 * 15A <= 18,5 A
= 19,5A som er større enn Iz.
Eller kan jeg bruke forlegningsmåte B2, siden så liten del av kabelen går i isolert vegg?
2. Når jeg skal oppgradere hele det elektriske anlegget i leiligheten, inkludert nye og større sikringer, utenom hovedsikringen som allerede er en 32A jordautomat (Felles el.anlegg ble oppgradert tidligere), må jeg bruke dagens forskrifter, eller kan jeg bruke forskriftene fra byggeåret i 1960? (Planlegger å følge dagens krav så langt det lar seg gjøre).
Løst
Hei,
Ifm årlig gjennomføring av nettbasert FSE 2015 Industri - Lav- og høyspennings kurs, hvor det gjennom FSE §7 stilles krav til gjennomgang en gang pr år.
Stilles det i samme grad krav til den praktiske øvelse i HLR, altså øvelse 1 gang pr år (elle oftere)?
Løst
Hei
Stilles det noe krav i Tavlenormen at man skal benytte samme fabrikat på vern når man utvider en eksisterende tavle?
Dette er på et nytt anlegg.
Løst
I forbindelse med et større utendørs arrangement har oppdragsgiver leid inn en elektriker med gr L setifikat til å etablere provisorisk anlegg til utstillingsboder. elektrikeren er ikke tilknyttet installatør.
Hvordan stiller forskriftene seg til dette?
Løst
Hei
Kan jeg etter 3 års erfaring som Energiingeniør(saksbehandler) på lokalt everk gå opp til installatørprøven?
Løst
Er det spesielle hensyn å ta utover merking i anlegg hvor det er brukt IT og TN system sammen.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.