Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Bruk av ASD-deksel

Hvordan er kravet til bruk av ASD-deksel i eldre skap ved montering av nye kurser?

Nye sikringer har mye bedre kapslingsgrad enn eldre sikringer, og generelt er det somregel uansett veldig åpen utførelse i eldre skap. Enig at man skal bruke ASD så langt som mulig, men blir for dumt å kjøre egen tur å hente nytt deksel fordi man har gått tom.

Spurt ${formatDate(1435049669)}
Løst Løst
Driftleder andres anlegg

Vi har fått en forespørsel om å ta over driftsansvaret for et lite høyspentanlegg i et næringsbygg. Det er snakk om en transformator og bryteren før denne. Hvilke kvalifikasjonskrav gjelder for en person for at han skal kunne være driftsleder for en annens høyspentanlegg? Holder det med teknisk fagskole og fagbrev?

Spurt ${formatDate(1435044494)}
Løst Løst
Etterlysning: Strømskinnesystem for hengelamper i bolig

Jeg skal sette opp to 230V 40W hengelamper over et spisebord her hjemme. Vanlig E27 med bolle. Dette bordet er et bord som har en teleskopmekanisme der man kan dra det ut til å bli et langbord. Vi ønsker mulighet for å kunne plassere disse lampene bare ved å dra dem bort dit de ønskes. Jeg ser da for meg et slags skinnesystem/trinsesystem der lampene henger langs en strømbane og kan "trilles" fritt dit man ønsker. Omtrent som en traverskran henter spenning fra en skinne.Men jeg har ikke sett for meg noen spesifikk type å se etter. Er dette noe som finnes?

Er det noen her som driver litt mer med belysning som kan gi noen tips til ulike løsninger der ute? Om noe så kan jeg bygge om til 12V drift.

Hilsen industri el.

Spurt ${formatDate(1434986894)}
Løst Løst
2p brudd på varmekabler

Slik jeg forstår det er det ikke lengre krav til 2p brudd på varmekabler, heller ikke på bad. Stemmer dette?

Spurt ${formatDate(1434867830)}
Løst Løst
Avstander til nøddusj

Hei,

Skal flytte en del stikkontakter og brytere som kommer i veien for noen nøddusjer, øyefontener og vanlige servanter.

Så vidt jeg forstår er det ikke noen krav til avstand i forhold til en vanlig servant.

Hvordan er det med en nøddusj? er det 120 cm som blir kravet?

Nøddusjen skal brukes i forbindelse med kjemikaliesøl, bør vi vite hvilke kjemikalier? Korrosive? Branfarlige?

Aldri vært borti slikt, takker for tips.

Spurt ${formatDate(1434734712)}
Løst Løst
Inntaksskap bolig med utleie

Hei.

Jeg er igang med å bygge tomannsbolig nå med utleiedel i hver enhet og i den anledning lurer jeg på hva reglene sier om inntaksskap og fordelinger? Er det lov å bruke et felles utvendig inntaksskap hvor ET felles kortslutningsvern står og TO overlastvern, samt TO målere og deretter gå med stigere til innvendig fordeling, hvor kurssikringer står?

Eller må veggen "fylles" med 4 separate skap til hver boenhet?

Spurt ${formatDate(1434718016)}
Løst Løst
Installatør rollen

Kan en installatør forestå for tredjeparts elektrikere, uten å være "fysisk" tilstede?

Spurt ${formatDate(1434693113)}
Løst Løst
Avstand Til Utvendig propan skap

Hei.

Minimum avstand til utvendig propan skap ved montering av nytt tilknytning skap iht til NEK 399?

På forhånd takk

Eivind

Spurt ${formatDate(1434633537)}
Løst Løst
Trengs det to personer for arbeid på høyspent annlegg?

Hei

Kom opp ett spørsmål, skal det altid være to personer tilstede ved arbeid på høyspent annlegg?

Hvis det er slik, er det krav til kvalifikasjoer til begge?

Og hvor i, hvilke paragraf i FSE viser vi til?

Spurt ${formatDate(1434630837)}
Løst Løst
Sone 2 dusjkabinett

Hei

Lurer på om sone 2 gjelder fra veggen til dusjkabinettet eller åpningen.

I NEKen står det følende:

701.32.04 Beskrivelse av sone 2

VEILEDNING - For lukkede kabinetter (for eksempel steamdusjer) vil sone 2 være begrenset til 60 cm ut fra døråpningen.

Betyr dette at for vanlige dusjkabinetter som er åpne i toppen så gjelder 60cm regelen ut fra veggen, eller går disse dusjkabinettene som "lukkede" også?

Spurt ${formatDate(1434628612)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.