Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

automatikk mekaniker

hei

kan en automatikk mekaniker gjøre elektro arbeid i egen bolig? bytte sikkringtavle og legge opp nye kurser som eksempel. Læreren jeg hadde i 2002 sa nå værtfall at det vær lovlig. er det slik at når endt arbeid er ferdig kan jeg ringe min elkraft levrandør og få etterkontroll og få det godkjent?

Spurt ${formatDate(1433939053)}
Løst Løst
Sjekk for dødt / spenningsløst annlegg før arbeid starter

Etter at strøm kilder er identifisert og isolert, sjekker man med spenningstester om annlegget er spenningsløst og trygt å jobbe på. Når man sjekker for dødt, må vi da bruke AUS verne utstyr under selve sjekkingen? Vi anser jo annlegget som spenningsatt intill vi har målt og sett att annlegget er dødt.

Spurt ${formatDate(1433838645)}
Løst Løst
2
Svakstrøm

Jeg har i dag fagbrev som Elektro automatiker og prosess teknikker, 4 års erfaring som elektro automatiker i bedrift og vil montere Smarthus.

Meste delen av smarthus systemet er 12-24VDC, hva slags krav settes til kvalifikasjoner for montering av alt innen 12-24VDC etter de nye reglene i 2015?

Spurt ${formatDate(1433774338)}
Løst Løst
B ryter ved bevegelsesmelder

taklampe i gang med innebygget bevegelsesmelder, må den ha et forankobled bryter eller holder det med sikringen som frakoblingsbryter? Anlegget gjelder for usakkyndig og det blir dokumentert i kursfortegnelsen

Spurt ${formatDate(1433761525)}
Løst Løst
Varmekabler alltid avslått

Hei. Jeg bruker sjeldent varmekablene mine på badet. Men noen anbefaler å slå dem på en uke iblant iløpet av året for å få fukt ut av støpen.

Er dette riktig eller kan jeg trygt bare la dem stå avslått?

Spurt ${formatDate(1433755170)}
Løst Løst
Overgangsresistans til jord i blokk?

Holder på med planleggingsdelen til fagprøven, jeg skal ha rehab av ett sikringsskap bla.

Dette sikringsskapet står i en lavblokk. Vil det være nødvendig å måtte måle overgangsresistansen her?Hvordan ville du ha løst dette isåfall? Jeg kan jo ikke bare fjerne jordingen til hele blokken eller ta av strømmen for alle etasjene for å måle med en trepunktsmåling.

Takk.

Spurt ${formatDate(1433597789)}
Løst Løst
kortlsutningsverdier etc

hei.

vet det ligger mye info om kortlsutningsverdier, men er så mange meninger att eg blir forvirret..

har en oppgave der det skal byttes inntak på IT nett.

Har oppgitte verdier på Ik3max og Ik2min fra nettleverandør på 1,09KA og 0,650KA.

Så er mitt spørsmål, dersom det monteres en OV/KV på 3x50A, så er den kortslutningssikker til 10KA, så dette burde går bra ift IK3Maks, men kor skal IK2min beregnes, på inntaksikring eller ute i anlegget? Mener att eg har lest att ved IK2min må strømmen være høyere enn vernets I5, for å ivare utkobling. Men gjelder dette på OV/KV, den har en I5 på 800A. Så hva gjør eg da? Eller er denne verdien ment for forbrukerkursene?

Har også en annen case:

Dersom ett anlegg med to skap, måler og minusmåler skal bygges om til 2.std målere. Hvordan løses dette best? Gitt att inntakskabel tåler f.eks 3x25A og 3x32A går man da med stikkledning i koblingstykke og ut igjen til hvert skap, dersom kabelen er Kortsluttetbeskyttet i skapet til kraftlaget og kabel mellom skap ligger synlig forlagt? Eller sitter man opp begge vernene i samme skap og sitter brytere i tavlene?

Fint med svar slik att eg kommer meg videre med dette skoleprosjektet :)

Spurt ${formatDate(1433494745)}
Løst Løst
Tavlenorm

Leser i tavlenormen EN61439-1 og ser på tabell 11 på side 90. Prøvingsledere av kobber for merkestrømmer opp til 400A. Hva betyr det?

Er det tverrsnittet ein kan bruke i tavler?

Feks i fra 0-8 A kan ein bruke 1mm2 og ifra 15 - 20 A kan en bruke 2,5mm2?

Spurt ${formatDate(1433441002)}
Løst Løst
Bruk av e-verksskap til elektrisk installasjon

Hvordan er muligheten for å bruke e-verksskap til en elektrisk installasjon, til å ha sikringer o.l. utvendig?

Er det mulig å plasser f.eks måler inni slikt? Hvis man ikke behøver måler, er det da fullt lovlig?

Noe inni meg sier at det ikke er mulig, uten at jeg helt klarer å finne noen god grunn.

Spurt ${formatDate(1433399169)}
Løst Løst
AUS kursing

I henhold til § 16 - Arbeid under spenning (AUS) så står det:"Personell som skal jobbe under spenning skal ha tilstrekkelig opplæring i dette og arbeidet skal gjennomføres etter annerkjente metoder og relevante arbeidsmetoder."Har forstått det slik at det stilles krav til dokumentert opplæring innen AUS før de får jobbe under spenning på anlegget.Spørsmålet er hvem som kan stå for denne opplæringen på arbeid i lavspentsanlegg?Kan 1.elektrikeren om bord stå for denne opplæringen eller stilles det krav til at det gjennomføres kurs via en godkjent ekstern bedrift/kursleder? Og kan i så fall en person som kurses der gjennomføre opplæring på eget personell etterpå?

Spurt ${formatDate(1433398265)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.