Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Etablering av jordplate fra transformatormast

Det skal etableres en jordplate i forbindelse med en mastefotkiosk fra en linje som ikke har gjennomgående jord. En FeAl skal strekkes fra transformatormasten til nærmeste lavspent mast der den skal føres ned med kobber og en jordplate med en rekke spyd skal etableres. Det jeg lurer på er hvordan FeAl'n skal kobles til fra transformatormasten. Skal den føres ned direkte til jordskinnen i nettstasjonen eller skal til den kobles til med klemme direkte fra avlederne/impulsjorden i transformatormasten?

Spurt ${formatDate(1428777960)}
Løst Løst
Nek400

Hei,

Hva må til for å installere mindre stikkontakter i en leilighet enn nek400 setter som minstekrav?

Mvh

Spurt ${formatDate(1428733200)}
Løst Løst
Risikovurdering.

Jeg driver og ser på leilighet om dagen. og når jeg er rundt og sjekker så finner jeg mye rart. Mange leiligheter er bygget på ca 50 tallet. de har ofte fått rehabilitert sikringsskapet og de har også fått dokumentasjon i mange fall. Det jeg undres over er:

1. det finnes frendeles tøyomspunnet kabel i skapene. Hvordan er dette mulig etter at det er gjort risikovurdering?

2. jeg avdekker ofte at anleggene har feil som feks. at jordete stikk i leilighetene ikke har jordforbindeles. Hvordan er det mulig at man etter å ha risikovurdert før installasjonen, prosjektert, sluttestet og overlevert at disse feilene er der fremdeles?

bransjens 5 sikre er klare og sier bla:

Har du klarlagt at eksisterende anlegg ikke har feil/ mangler som er forskri ftsstridig eller som kan ha innvirkning på nyinstallasjonen?

og videre i 5 sikre:
Er det målt kontinuitet i beskyttelsesledere og utjevningsforbindelser?

veiledningen:
Målingen skal utføres med et måleinstrument som benytter 200 mA målestrøm, og skal utføres på alle kurser, inklusiv avgreninger, utjevninger og forbindelsesledere. Måleresultater skal være i samsvar med ledertverrsnitt og lengde.

Jeg kan nesten ikke se annet i disse sakene at interessen har vært sørst for kundens penger, og at risikovurdering og kundens sikkerhet i risikovurderingssammenheng har vært sekundære.

Har man en sak hos feks. forbrukeråd i saker med tilstand som overom man tar saken der?
Jeg syns faktisk at dette lingner på uforstand hos de som leverer anlegg, og at forståelsen av termen risikovurdering er svak.

Spurt ${formatDate(1428632340)}
Løst Løst
Wattmeter

Hei

Har vært på befaring hos kunde som ønsker å bytte ut innmat i sikringsskapet. Og ønsker å bruke en rehab-ramme for god
avdekking i skapet.
Kunden har et kjøkkenwattmeter montert i skapdøren ettersom
sikringsskapet er montert på kjøkkenet. Ønsker å beholde
eksisterende wattmeter. Mener å ha lest at måleledninger fra
strømtransformatorer skal legges i kortslutningssikker strømpe,
gjelder dette også for eldre strømtransformatorer i boliganlegg?
Bør vel også montere en kapsling på baksiden av wattmeteret på
døren ettersom tilkoblingene er helt åpne?

Spurt ${formatDate(1428525720)}
Løst Løst
Endring fra 1-fase til 3-fase

Hei.

Vi har bestilt endring fra 1-fase til 3-fase på inntaket vårt.
Vi har i dag vanlige automater i sikringsskapet (ikke jf-automater)
bedriften som skal utføre sier at vi må skifte alle sikringene til jf-automater i forbindelse med endring til 3-fase. nå har vi snakket med et annet firma, å de sier at det ikke er et krav om skifte når vi kun skal endre til 3-fase. Hva er riktig?

(Vi har tenkt å skifte ut til jf-automater, men ønsker å ta dette senere samtidig som vi skal pusse opp kjøkken)

Spurt ${formatDate(1428487200)}
Løst Løst
Fjerning av gammelt eller ubenyttet El installasjon

Hei

Jeg lurer på om en el installatør er pliktet til å fjerne og rive gammelt eller ubenyttet el installasjon som er berørt eller er konsekvens av ny installasjon? Sier forskrift eller normen noe om dette, eller kan en el installatør la være å fjerne ved å si at dette ikke er medtatt i tilbudet?

På forhånd takk for tilbakemeldingen

Spurt ${formatDate(1428485700)}
Løst Løst
Skjulte takpunkt

I leiligheten min, har jeg funnet ut at det er noen skjulte takpunkt bak himling. Opprinnelig tak er av betong med takbokser av metall. Nå er det lektet ned 10cm med gipshimling og montert 12V downlights.

Spørsmålet mitt er om jeg har noen andre alternativer enn å fjerne alle gipsplatene og montere opp nye?

Jeg har klart å lokalisere takpunktene vha inspeksjonskamera og magnet.
Hva vil regnes som tilgjengelig for vedlikehold/inspeksjon? Er det godt nok å bore et hull i gipshimlingen og feste lokk over? I så fall, hvilke lokk/bokser anbefales?

Elektroinstallatøren jeg brukte i forbindelse med utskifting av sikringsskap mener det vil være ok å plassere en led-downlight under opprinnelige takpunkt, men må det ikke her tas hensyn til korreksjonsfaktor for temperatur?

Spurt ${formatDate(1428410640)}
Løst Løst
Tilgang til hovedtavlerom

Hei!
Vi har en case rundt tilgang til våre hovedtavlerom. Disse kommer man inn i utvendig med kun OLH-nøkkel. Dette er jo en nøkkel som mange har i eie, og risikoen for at uvedkomne kan komme seg inn her er godt tilstede. Ved vurdering synes jeg dette er risikofullt slik det er i dag, da det gir en god mulighet for skade på personer og eiendom om noen skulle finne på å komme seg inn.

Hvor i regelverket er dette forklart? Har vi lov å sette inn en sylinder i tillegg, for systemnøkkelen for bygget?

Det er kun lavspenningstavler som vi drifter det er prat om her.

Spurt ${formatDate(1428400320)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Hei.
Jeg har et enfaset TN nett med PEN leder inn. Holder det da med et enpolt overspenningsvern? Har noen el.nr på eksempler? Er det normalt å levere resevre ""patroner"" til kunde, eller er det kun elektriker som skal bytte disse? Takker for evnt svar.

Spurt ${formatDate(1428391920)}
Løst Løst
Jordfeil sikring slår ut

Har et problem med at x-digital slår ut ved ekstern jordfeil... noen som vet hvorfor? har foreløpig 1 stk av denne type installert, men kvier litt for å bruke flere av disse dersom de slår ut når det ikke er jordfeil på min kurs.

Spurt ${formatDate(1427843580)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.