Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei. Hva slags tverrsnitt må det være på jordledningen på en ny 15A kurs?? Det går jo ikke mer enn 30ma før den faller ut...
Løst
Hi,
Could someone please clarify the required cable rating for a test system that will normally have up to 800VAC (<2A)
Upon operator error this system could have 1400VAC for a 'short period of time'.
Løst
Hei
Trenger firmaet innstallatør for å foreta elektriske innstallasjoner / ombygginger / feilsøking på skip, eller holder det at man har fagbrev?
Løst
Kloakkpumpe er 3-faset,3 kw..Tn-c-s system.
Kan det utelates jfb på denne kursen og hvis ikke kan kravet til 30ma i bolig fravikes og jfb med høyere utløsestrøm benyttes? Dette pga driftssikkerhet.
Løst
El-bil er i vinden som aldri før og det florerer ulike oppfatninger rundt etablering av ladestasjoner.
En installatør hevdet her om dagen at det i dag er krav om Mode 3 opplegg for lading. Etter hva jeg kjenner til er det vel kun en anbefaling fra NEK ekspertgruppe og DSB?
Forøvrig har jeg et spørsmål til NEK og det gjelder punkt 722.413.3.01. ""Kursen skal forsynes vi fastmontert skilletrafo i samsvar med NEK EN 61558-2-4"". Kjenner ikke ordlyden i NEK EN 61558-2-4, men kan dere utdype hva som menes med dette punktet? Gjelder dette mode 3?
Løst
I sammenheng med NEK399 ønsker de nå at det skal være etasjefordelere i leilighetsbygg på flere etasjer. Ofte er det kun to trapperom med ganger frem til hver leilighet. Dette vil da også bli klassifisert som rømningsvei av brannrådgiver. Slik jeg ser det må fordelingene da plasseres inne i egne nisjer som blir en egen branncelle, og det må være branndør inn til disse. Plassen dette tar har jo aldri arkitekten tatt høyde for, så det blir jo selvsagt helt krise når vi må ""stjele"" en kvadratmeter eller mer fra den ene leiligheta for å få til dette. Tolker jeg dette feil, eller har noen er smart løsning på problemet?
Løst
Hei
Trenger hjelp til å finne data på asynkron motor som brukes som generator.
Data som mangler er pu verdier. Skal legges inn i febdok.
Mulig febdok bare kan beregne for synkrongenerator?
Motoren som brukes er ABB 3GAA182032-ADG. 22kW 690V 3f 23,7A cos 0,84.50Hz.
Den skal ikkje brukes som ""stand alone"" bare tilkobla nett.
Ønsker å finne ut ka bidrag generator har til kortslutningstrøm i tilknytningspunktet der ""generator møter nett"".
Løst
Var det ikke slik at Aktivtetforskriften til Ptil § 82 viste til at FSE benyttes som norm ute? Men er dette endret paragraf og i såfall hvor er dette nå?
Løst
Hvilken kvalifikasjonsforskrift gjelder skip og offshore?
Løst
Hei.
Etter en diskusjon her på jobben så har jeg et spørsmål angående å skifte fra gamle UZ-elementer til ny OV og jordfeilautomater.
Hvis den gamle hovedsikringen feks er 2x35A UZ-elementer, skal man da erstatte denne med 2x40A OV eller 2x32A OV?
Tore
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.