Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hei. Prøver å finne ut om det er et krav å ha fysiske runder i tavlerommene med de instruerte personene en gang i året, eller om jeg kan gjøre dette til en powerpoint presentasjon med avsluttende eksamen. kanskje annenhvert år med praktisk/teoretisk.
Har dere noen tips/råd?
Løst
Hei,
Jeg har ikke funnet det i NEK400, men så vidt jeg vet skal alle tavler og fordelinger tiltenkt bruk i bolig- og landbruksinstallasjoner være i ikke-brennbart materiale. I praksis stål. I enkelte tavlesystemer så kan man bytte ut flensene/platene i topp/bunn av skapet til noen som passer til de kabler og muffer man har behov for. Kan disse flensene være i plast i boliginstallasjoner all den tid resten av skapet er utført i ikke-brennbart materiale? Rørmuffene er uansett plast, og skapet vil holde sin struktur uavhengig av disse flensene/platene. I dette tilfellet er det Eatons Profix-system det er snakk om.
MVH
Henning
Løst
Er det mulig at far som har Gr.L sertifikat å installere det elektriske i sønnens hytte?
Løst
Hva sier forskriftene om tilledninger for 230V varmefolie. Er det krav til dobbeltisolerte tilledninger eller er det tilstrekkelig med vanlig PN når disse blir liggende direkte på tregolv før de går opp I boks
Mvh
jan
Løst
Hei.
Som overskriften beskriver har jeg og partneren opplevd at det føles som får støt (en svak kribling) i dusjen hvis vi har et sår på hendene.
Badet er nytt fra 2014. El anlegget er også nytt 2014 med jordfeilbryter på alle kurser. Anlegget ble også testet av elektriker og det ble ikke funnet noe feil den gang.
Vannrørene er av kobber og disse er jordet flere steder i installasjonen.
Lurer derfor på om noen har noen gode forslag på hva denne feilen kan være ?
Mvh Tony
Løst
hei,
kreves det annen dokumentasjon enn godkjenning fra DSB før elektriker med fagbrev fra et EØS land kan settes arbeid?
Løst
Hei
Er det noen som har erfaring med ringformet jordingsbuss i kontorbygg med mye sensitivt utstyr.
Finner ikke så mye i NEK (kun 444.5.3.1 og 444.5.6.1)
(Har lagt ekstra utjevning til IKT) rom.
Takk for svar
Løst
Hei
Skal bruke heissjakt med 2 stk. 50mm cu (innvendig i heissjakt) som nedledere fra tak til armeringen i dekke. spørsmålet er om jeg skal koble nedlederne også til ringjorden/tverrforbindelse i bakke eller holder det med at de er koblet sammen på hovedjordskinna?
Løst
NEK400 823.433.1 krav 2 gjør det det slik at 16A i2=1,45 vern ikke er tillatt ved ref.inst A1(Skjult anlegg)i bolig. Hvorfor er ikke dette gjort gjeldende i fks kontorlandskap eller kontorer med tilsvarende isolasjon som et nytt bolighus etter Tek 10?
Løst
Hi there. I hope you don't mind me writing in english. My norwegian is very very poor.
I'm an electrical engineer (tradesman) currently residing in Sacramento California, USA. After some google translating I came across this site.
I'm playing with the idea about moving to Norway to live there for a few years, since I have family there, and I want to learn the language. And there's a few practical things I wonder about continuing my trade in Norway.
What laws and codes are governing electrical personell in Norway? And are foreign electricians considered qualified in Norway? Or do I need to recieve some form of authorization?
Are there any available courses in english to familiarize myself in norwegian electrical codes?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.