Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Vi er en bedrift med ca. 40 ansatte som lurer på om det er mulighet for oss å holde Førstehjelpsopplæringen på egenhånd. I utgangspunktet kom tanken da det var flere som ikke hadde muligheten å med på kurset vi hadde med instruktør tidligere, som nå må ha i etterkant.
Det finnes flere Rescue-Anna dukker å velge mellom, til og med noen som gir ut dokumentasjon på at førstehjelpen har vært god. Dette er mer kostbar, men det finnes også den vanlige enkle typen som ikke har logging.
Hvilken muligheter er det for å selv arrangere slik opplæring? Kan det gjøres med enkel vanlig Anna? Hvis man kjøper dyr Anna med dokumentert opplæring, må det vel bare bra?
Takker for tilbakemelding
Løst
Jeg er utdannet elektrikker og elkraftingeniør. Jobber videre bla som driftsleder på driftsentralen til et nettselskap. Hva trenger jeg for å kunne gå opp til fagprøven som energimontør?
Løst
Jeg ser at Trainor ofte henviser til at man skal søke DLE dersom en elektrofagarbeider skal utføre arbeid i egen bolig.
Har dere noe offentlig dokumentasjon som underbygger dette kravet?
Er dette et krav som DSB har gått ut med offentlig?
Løst
Er det noen som har kjennskap til om det kan varsles DSB om arbeider som ikke er utført av godkjent firma/elektriker. Ser det er flere og flere som tilbyr installasjon av elektrisk anlegg hvor det ikke er godkjent firma som står bak.
Burde kanskje vært opprettet en APP som hadde gjort det enklere å varsle om slike håndverkere/firma.
Løst
Hei !
Jeg er elektrikker.. tok industri el. fagbrev i 2002 og ble ansatt på en annen fabrikk i 2003 der jeg fikk jobben som fagansvarlig over lavspenningsanlegget... ettersom jeg ikke er såkalt installatør fikk jeg kun myndighet til å forestå drift og vedlikehold.. dette har jeg holdt på med til dags dato.
Nå eier jeg en enebolig fra 1985 der sikringsskapet trenger å byttes ut da det er enpolig brudd og det er kladdet på med jordfeilbrytere i serie med opprinnelige sikringer grunnet utvidelser med utestikk til div. utstyr.
Ettersom jeg er elektrikker og juridisk eier av min egen bolig har jeg forstått at jeg kan gjøre denne jobben med å rehabilitere sikringsskapet. planen er å sette inn rammeinnsats, nye to-polede jordfeilsikringer og det som må til.
Hva kreves av dokumentasjon for at jeg skal få lov til å gjøre dette?
Takker for svar.
Løst
På DSBs sider står følgende under 5 sikre for standard boliginstallasjon:
Erklæring om samsvar
I henhold til fel § 12 skal erklæring om at anlegget er i samsvar med sikkerhetskravene i fel alltid overleveres eier av anlegget før dette tas i bruk. Det er utarbeidet en veiledning til utfylling av erklæring om samsvar.
For små jobber kan erklæring om samsvar sendes sammen med for eksempel fakturaen, men da ikke senere enn 3 uker etter ferdigstillelse.
I henhold til fel § 13 skal eier oppbevare erklæringen under hele anleggets levetid. Den utførende virksomheten skal oppbevare en kopi av erklæringen i 5 år etter ferdigstillelsen.
Kan ikke se i FEL at det står at samsvarserklæring skal leveres senest 3 uker etter ferdigstillelse. Vet at det er mange installatører som holder igjen samsvarserklæringen hvis de ikke mottar utestående beløp. Hvordan stiller tilsynsmyndighetene seg i en slik sak?
Løst
Hei.
Jeg lurer litt på hvilket tverrsnitt som kan brukes til forskjellige vern.
Vet at 10 A vern=1,5mm
16A=2,5mm
20A=4mm
Men f.eks. 32 A. Skal man bruke 6mm, eller 10 mm kabel? 40 A, hvilket tverrsnitt skal man bruke hær? Finnes det tabeller for dette?
Løst
Jeg går ut ifra at det er en del spørsmål om innføringen av NEK 399 på hvordan dette skal utføres. Har fått hørt en del forskjellige løsninger og tolkninger rundt om.
Men i Elsikkerhet nr.86 står det ""Med referanse til elsikkerhet er det derfor mulig å avvike fra kravene i NEK 400 delnorm 823 for installasjon av tilknytningspunkt for bolig etter NEK 399.""
Hvor mye elsikkerhet må en dokumentere for å kunne sløyfe NEK 399? Er det nok at en lager tiltak slik at det ikke vil brann i overspenningsvern?
Løst
Står det i forskrift at k-rør må tilkobles sikringsskap med muffe, eller er det nok å tre røret inn i skapet?
Løst
Er det noen spesifike krav for og bruke UPS og vanlig belysnings armaturer i stede for vanlige nødlys armaturer til ledelys?
Er klar over 1 lux i rømmningsveg og 5 lux ved brannskap.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.