Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Har litt problemer med å tolke NEK i forbindelse med dette da det er krysshenvisninger til ymse avsnitt i øst og vest.
Foruten særskilte krav i del 7 og 8 i NEK400, NÅR er det krav til jordfeilvern som tilleggsbeskyttelse når det kommer til TN og IT nett?
Er det 411.3.3 som gjelder?
Hva med f. eks en hovedkurs?
Hvordan tifredstiller vi 411 - automatisk utkobling i et IT-nett uten bruk av jfb?
0,4s forbrukerkurser <32A
5s forbrukerkurser >32A og hovedkurser
Er det slik å forstå at så lenge utkoblingstidene er oppnådd i kraft av jordfeilstrøm/vernkarakteristikk, så anses 411 som tilfredsstilt uten bruk av jordfeilvern for kurser som ikke inngår i 411.3.3?
Dette uavhengig om det er hovedkurs/forbrukerkurs eller tilknyttet allmenn forsyning eller har egen trafo.
Løst
Hei,
Spørsmål ang instruert personell.
Ut i fra fek §6 veiledning så tolkes det at utdannelse må inneholde enkelte elektrofag for at person kan bli benyttet som instruert personell?
Vil det si at snekker, rørlegger og mekaniker ikke kan nyttes som instruert personell?
Løst
Hei igjen!
Jeg har satt opp to hus og trukket en del rør på forhånd.
Jeg har i samråd med en kamerat som er elektriker i Sverige trukket flex-rør ut gjennom fasaden hvor jeg skal ha utelys. Tanken var å sette lampen over rørgjennomføringen og trekke røret inn i lampehuset. Dette ser jeg blir gjort mange steder. Nå sier elektrikeren at dette ikke er lov å gjøre med fk, men at jeg må bruke PR kabel.
Problemet er at jeg ikke tror vi vil få PR gjennom alle rørene. Dessuten har elektrikeren min tidligere ment ting bestemt, som han så har måttet trekke tilbake, så jeg vil sjekke med flere der ute :)
Løst
Hei, har fått ein liten oppgåve å finne ut Hovedjording og utjevning-forbindelse i eit mini-kraftverk.
Så lurer på kvar eg kan fine fram til formler og korleis eg kan finne fram til svaret.
Takk på forhand :)
Løst
Hei,
ang utjevning er det greit å få verifisert at en tenker riktig med tanke på tverrsnitt.
1.
Kravet til maks størrelse av utjevningsleder gjelder kun viss utjevning forsynes fra hovedjordskinne og ikke mellom to utsatt ledende deler eller utstatt ledende del og annen ledende del, riktig?
2.
Om utsatt ledende del er forsynt fra tavle der hovedjordskinne er plassert og dermed tilknytt denne så har det ikke det noe innvirkning på krav 544.2.1 og 544.2.2 med tanke på tversnitt, riktig?
Løst
Hei,
Jeg bor i leilighet i et borettslag. I forbindelse med oppussingen av bad i regi av borettslaget (utført i 2009) ble det også lagt opp en ny kurs til badet. Sikringsskapet vårt er i trappeoppgangen og den nye kursen til badet er trukket inn til badet i samme rør som kursen for lys og stikk i oppholdsrom, som har trekketrase via koblingspunkt i tak på bad. Baderomskursen er på 16A og den andre kursen er 10A, de benytter felles 2,5mm jord. Strekningen disse kablene ligger i samme rør vil jeg anta er kun rundt 2 meter og det er stålrør i betong/mur. Det er skrevet samsvarserklæring og papirer på jobben av firmaet som utførte dette i 2009. Så vidt jeg vet er dette gjort på samme måte i alle leiligheter i borettslaget (260stk).
Ifm annet arbeid på anlegget har vår installatør påpekt at samtrekkingen av baderomskursen ikke er ok og må gjøres om før vi skriver samsvarserklæring på nytt arbeid.
Er dette ok, eller må kursene splittes?
Løst
I et blad med ladetips for elbileiere står det at dagens forskrifter for 16A kurs krever 4 mm2 tverrsnitt. Stemmer det?
Løst
I forbindelse med ringledning i grunnmur på et nybygg ble det foretatt 3 punktsmåling med tilsynelatende godkjent Ohmsk måleresultat. Men er ikke dette tilfeldig da grunnen/bakken var våt da målingene ble utført?? hva skjer om sommeren?
Løst
Hei
Er det noen som vet hva kravet er til brannvarsling i bolig/hytte? Tenker da i forhold til antall detektorer og sirener og plassering av desse.
I Tek10 §10-11 veiledning står det:
Optiske røykvarslere kan benyttes i:
Eneboliger, to- til firemannsboliger, rekkehus og kjedehus i risikoklasse 4. Røykvarslere i boliger må dekke områdene kjøkken, stue, sone utenfor soverom og tekniske rom. Det må være minst én røykvarsler pr. etasje. Røykvarslere må plasseres slik at alarmstyrken er minst 60 dB i oppholdsrom og soverom når mellomliggende dører er lukket.
I NEK 400:2014 823.421.02 står det:
Der hvor elektrisk ustyr med høyt effektforbruk skal benytte, for eksempel vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin og lignened, skal det vurderes å monterer røykvarslere/detektorer.
Jeg tolker det slik:
-Branndetektor SKAL dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og teknisk rom.
hva er definisjon på teknisk rom? der hvor sikringsskap er plassert?
når kan man si at en detektor dekker et område?
-Det SKAL minst være en detektor i hver etasje.
-Alarmstyrken MÅ minst være 60dB i oppholdsrom og soverom når mellomliggende dører er lukket.
-NEK 400:2014 823.421.02 sier ikke noe om at det SKAL være en detektor der hvor elektrisk utstyr med høyt effektforbruk skal benyttes, men at det skal vurderes.
hva er det man vurderer i et slikt tilfelle?
i hvilke tilfeller er det man bør komme frem til at en detektor bør monteres?
Løst
Et Pel rør går over til kobber med vannmåler 1,5m og videre til en fordelerstokk som igjen grener til plastrør. Er det virkelig nødvendig å jorde dette vannrøret? Hvis ja. Kan jeg trekke utjevningsforbindelse fra boks til bereder til kobberrør?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.