Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

tavle nær vegg, låst inne av dører ved arbeid i tavle

lurte på om dette egentlig er tillat.

en tavle er montert slik at når dørene er slåt opp (skap med dobble dører) står man sperret inne mellom dørene og selve tavlen, tavlen er kun for instruert personell.

Spurt ${formatDate(1334175960)}
Løst Løst
kurs på våtrom

Kor mange kurser er det vanleg å ha ned på våtrom (vaskerom) idag om det hadde vert nyinstallsjon? Ein til kvar ting, vaskemaskin, tørketrommel og VVB??
Eller kan vaskemaskin og tørketrommel ha samme kurs på 16A?

Spurt ${formatDate(1334081940)}
Løst Løst
montering av utstyr i sikringskap

Jeg lurer på hvilke godkjenninger som kreves av utstyr som skal monteres i private sikringskap. Kan man f.eks montere fast minneenheter eller diverse batteripakker på DIN- skinne i skapet? Holder det at utstyret er ce-merket, eller stilles det andre krav til denne type utstyr.

Spurt ${formatDate(1334080560)}
Løst Løst
Instruks for bedriftselektriker

Trenger litt hjelp til å utarbeide instruks for bedriftselektriker.

Selv har jeg bare noen få linjer:
-generelt forefallene vedlikehold på og i bygningsmassen
-generelt forefallene vedlikehold på maskiner i bygningsmassen
-sørge for en rasjonell drift av anlegget
-ansvarlig for internkontroll/rutine
-ansvarlig for fagarbeider, interne kurs og opplæring.

Selv syntes jeg den blir litt liten?
Noen som har noen formeninger om hva mer som bør være med?

Takker for alle innspill

Spurt ${formatDate(1334077080)}
Løst Løst
Aggregat

Hei, jeg lurte på om noen har noe erfaring med 230V installasjoner i en buss som forsynes av aggregat.

Prøvde å måle kortslutningsstrømmen ut fra automatene i bussen og målte rundt 30A, målte veldig høy motstand i xl og lav i rl, det betyr vel at det er jordingen som er dårlig i bussen?
Fikk heller ikke jordfeilbryter til å slå ut, er det fordi det ikke blir noe sluttet krets for jordingen i bussen? Noen som har erfaring med dette?

Det er et TN-S anlegg ut fra aggregatet.

Spurt ${formatDate(1334050500)}
Løst Løst
CE merke. Bytte av støpsel

Hei.

Jeg har kjøpt en massasjematte i italia. Som man trer over en stol man sitter i. Den har det italienske tre pinnede støpselet. Likner litt på eurostikk.

Det er CE merket.

Ugyldiggjør jeg produsentens samsvarserklæring og CE merke om jeg setter et schukostøpsel på dette apparatet?

Spurt ${formatDate(1334046060)}
Løst Løst
Koblingsgruppe på transformator

Hei

Lurte på om det er nokon spesiell grunn til at det vert nytta Dyn11 kopling på distribusjonstransformatorar på 400V og Yyn0 kopling på 230V?

-yn på sekundærsida er rimeleg greit med tanke på jording av nullpunkt eller nullpunkssikring (TN-IT), men fordel/ulemper med D eller Y-kopling på primærsida?

Spurt ${formatDate(1333975620)}
Løst Løst
Brannforebyggende elkontroll – Bolig/El kontroll i bolig

Hei

Min bestemor vil ta en //Brannforebyggende elkontroll Bolig//
og har fått spørsmål om jeg kan gjøre dette.

Men kan man ta dette selv når man har testutstyr samt fagbrev Elektro og automasjon men ikke jobber for noen godkjent innstallatør ?

Vet man tidligere kunne ta tester hvor som helst da det ikke var noe ansvar i sluttraporten men evt en oppfordring til og utbedre evt at alt er ok.

Vet noen forsikringselskaper krever godkjenning for og få rabatt,
men nå tenker jeg grenerelt om det er låv, om det er Bestemor eller en bekjent av en bekjent for og legge det på spissen.

Er det noen som vet dette 100% ??

Takk for alle svar

Mvh

Spurt ${formatDate(1333803540)}
Løst Løst
Dimensjonering av styring

Hei!

Har noen spørsmål ang. dimensjonering:

Hvordan skal man dimensjonere instrumentkabler, 24V, 4-20mA.
Og hvordan skal man dimensjonere styrestrøm?

Lurer også på om det er noe krav rundt de forskjellige ""systemene"" med tanke på fargekoding?

Styrestrøm, hovedstrøm og ""instrumentkabler""?

Spurt ${formatDate(1333641360)}
Løst Løst
Krav inne berøringsspenning

Hei!

Lurer på hva kravene til berøringsspenning, mener jeg har hørt 50V tidligere? Men er litt usikker..

Hva kan gjøres for å fohindre denne berøringsspenningen? Og er det på alle typer nett, eller bare IT-nett?

Spurt ${formatDate(1333550760)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.