Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Vi har på jobben flammehemmende bekledning og visir som brukes ved arbeid på tavler og lignende der det er risiko for lysbue. Det naturlige svaret er selvsagt AUS-hansker, men er det nødvendig ved arbeid som ikke innebærer risiko for strømgjennomgang og?
Visir og flammehemmende bekledning beskytter mot lysbue, men er det nødvendig med AUS-hansker, som er ganske vanskelige å jobbe med? Dersom en flammehemmende kjeledress er god beskyttelse bør det vel finnes hansker som kan brukes. I Trainor sitt FSE e-læringskurs er det en hendelse i forbindelse med en elektriker som prøvde å få inn kontaktsettet på en skillebryter. Det endte med lysbue og hansken han brukte (hvit med sorte prikker) brant seg inn i handen.
Hvilke hansker bør en bruke for å unngå en tilsvarende hendelse? Er det enkelte stoffer en bør unngå? I teorien er selvsagt AUS-hansker det beste, men det er ikke alltid forenlig med jobben en skal gjøre på arbeid nær ved spenningssatt anlegg.
Løst
Hei.
Når det gjelder tilførsel til Heis skal brannsikker kabel føres fra hovedtavle? eller kan du ta strøm fra underfordeling ?
Løst
I forbindelse med renovering av våtrom i regi av borettslag her i Bergen, så har en av entreprenørens underentreprenører (de som var ansvarlig for riving og kjerneborring) skadet to av mine kurser. 16A kursen til kjøkkenet og en 16A kurs til belysning og stikk i 70% av boligen.
Jeg har snakket med hovedentreprenør og fortalt at jeg har to kurser som ikke lar seg koble inn. Jordfeilbryterne nekter å la seg innkoble. Og det med alle mine apparater og takbelysning koblet fra eller slått av.
Jordfeilen skyldes mest sannsynlig kjerneborringa da jeg oppdaget problemene i perioden etter det arbeidet var utført.
Entreprenøren nekter ansvar for feilen og enten skylder på meg eller en av sine underentreprenører.
Men for h****** da!
Er ikke hovedentreprenør siste ansvarlige?
Er det ikke entreprenørens ansvar å reparere skader de har vært skyld i på mitt anlegg? Eller er det til syvende og sist jeg som skal dekke dette? Hvordan fungerer dette innen elektro?
Løst
Hvor langt skal man gå i følgende eksempel når det gjelder å følge nye forskrifter?
Eldre hytte som brukes sporadisk i helger og ferier, installasjonen utføres som åpent anlegg, TN nett.
Antall punkter, komfyrvakt, brannvarsling, etc?
Løst
Hvilken forlegninsmåte skal man kalkulere strømføringsevnen etter om det er er kabel i et rør som ligger under isoporen(nedstøpt) i en såle på et hus?
Løst
Er det slik at man nå etter nye forskrifter ikke kan bruke 16 A på 2,5 mm2, forlegning PN i rør i vegg? Noen fortalte meg at man nå kun kunne bruke 15A, er dette riktig?
Vedkommende fortalte også at man ikke lenger kan bruke 1,5 mm2 på 10 A sikring? Samme forlegningsmetode som nevnt ovenfor..
Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Løst
Hei,
Hvilke nye konkrete krav er det som er satt? Har hørt om dette med brannsentral med fast power. X antall punkt i hvert rom, komfyrvakt++
Finns det noen oversikt over hva som er kommet ekstra?
Løst
Er det AC1-drift på et varmeelement som har thyristorstyring? Med et varmeelement på 470A, styrt med thyristor, vil ein kontaktor med 550A AC1 nominell strøm være nok?
Løst
Hei.
I leiligheten jeg bor så har en hovedentreprenør gitt alle nye bad.
Med downlights og ny 16A kurs for vaskemaskin.
Jeg tar meg noen turer bort for å se hvordan arbeidet går, da jeg i byggeperioden bor hos foreldrene mine.
I dag oppdaget jeg at lyskursen hadde jordfeil ifølge indikasjonene på automaten. Jeg tenkte de kanskje har koblet til noe brukerutstyr under arbeidene som hadde jordfeil. Men automaten vil ikke la seg koble inn. Og alle apparatene mine er stuet unna inne på rommene.
Da jeg arbeidet på anlegget med å trekke jordledere i alle rom så besto lyskursen sluttkontrollen med glans med uendelig ohm i isolasjonsimpedans.
Så dette er en jordfeil som er oppstått under arbeidene.
Så dette skal jeg klage til entreprenør om. Men poenget mitt er:
Takboksen inne på do, som er knutepunktet til hele lyskursen, befinner seg i taket. Men de har lagt en heldekkende himling av gips over alle koblingspunkter i taket. Er ikke dette i strid med det at alle koblingspunkter skal være tilgjengelige for inspeksjon? Koblingene er jo fullstendig utilgjengelige og skjult.
Løst
Hva er krav til utløse tid for en jordfeilautomat ved jordfeil på merkeverdi (eks 30mA)?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.