Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
hei
I ett hus med TN nett bygd etter nek 2002,var det krav til jordfeilbryter på alle kurser. Eller kunne man bare ha på varmkabler og ute stikk.
Løst
Var i en leilighet og kikket på et relativt nyrenovert bad (3-4 år gammelt) bad og tok et bilde (beklager bildekvalitet, kameraet har tydeligvis tatt kvelden). I den forbindelse ble jeg litt nysgjerrig på soneinndeling og forskrifter for bad. Denne stikkontakten må da være innenfor sone1 (innenfor 1,2m ""taulengde"" fra dusjehode) og følgelig ikke ha lov til å ha stikkontakt?
Og det er jo mange små bad som har lignende løsninger med dusj rett ved siden av vasken. Er dette lov ?
Løst
Under feilsøking på en sikkerhetskrets til en heis målte jeg mellom fase jord 230 V spenning. Det jeg har lært er at mellom fase og jord skal det være (230 / roten av 3 = ) ca 132V. Så vidt jeg vet var det ingen jordfeil i kretsen.
Hvordan er dette mulig? Har koblingen av nullpunktet på trafoen noe å si?
PS. heisen står på en plattform med egne generatorer / trafoer.
Løst
Arbeider ombord i en flytende oppankret installasjon i Nordsjøen.
Ombord har vi en person/vareheis som krever jevnlig vedlikehold.
-Kjenner dere til hva regelverket sier om kvalifikasjoner for å kunne
utføre prevantivt vedlikehold (PM)på denne type utstyr?
-Hva sier regelverket om periodisk kontroll (sertifisering) mht.
intervall og kvalifikasjon på den som utfører dette arbeid?
mvh Lars Saurdal
Løst
Har et sprøsmål om følgende ?
Er den noen prinsipiell forskjell på en hvac motor og lvac motor.
Er det kun spenningen som er forskjell ? høgspennt og lavspennt ?
Løst
Hei
Sitter med en oppgave på skolen, fint om noen har mulighet til å se på dette.
Sittuasjon:
IT-NETT
Ik2p-min (ved skap)= 180A
OV = 50A
Hvordan skal jeg dokumentere at målersløyfa blir sikret av OV50A
Mvh
Jens
Løst
Er det tillatt å skjøte pn ledning i tavle?Hvis ikke, hva er så lovlig å skjøte med?
Løst
Hei, ser ut av NEK 400:2006 at det ikke er lov og bruke AL kabel som tilførsel for Fiskeoppdretanlegg(Merder).(820.521.01.01)Side 432 i NEK 400:2006.
Utelater dette bruk av TFXP 4x240AL som aktuell tilførsel ut til et anlegg i sjø. Kabel blir liggende i rør i sjø. Må vi bruke Sjøkabel med CU ledere?
Løst
Er det noe spesielle krav en må ta hensyn til ved installasjon i ""spikertelt""? Det vil si påbygg på campingvogn på campingplass...
Jeg har sett i NEK 400-7-708 men finner ingenting...
Løst
Hei.
Kan dere hjelpe meg med hvilke forskrifter som gjelder fra 1960 og frem til i dag og når de ulike forskrifter etc trådde i kraft
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.