Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Godt nytt år til alle deltagere på dette forumet.
En spesiell takk til en aktiv og faglig dyktig forumleder!
Løst
Aut.elektrofirma legges ned.Hva med fremtidig reklamasjon?
Løst
Jeg har med irritasjon opplevd ofte nå at trainor sitt forum er blitt forurenset av spam. Enten om dette er småmoro fra et gutterom et sted eller om det er spamming legger jeg meg ikke opp i.
Men hadde det ikke vært bedre å kun åpnet forumet for registrerte brukere så man kunne stengt de useriøse ut?
Eller vil dere kanskje ivareta den friheten dere har idag?
Det fungerer jo på sett og vis slik det gjør idag. Ikke noe å utsette på det. Men jeg tenkte mer på å innføre tiltak mot spamming.
Løst
Jeg er ansatt i et norsk firma, men jobber for tiden med idriftsettelse av høyspentutstyr (opp til 11 kV) på et utenlandsk verft.
Hvilke regler og forskrifter gjelder?
Hvilke sikkerhetskurs bør/må jeg ha?
Løst
Har nettop fått installert et biskap for en sokkelleilighet i kjellern. Er 3x16kvadrat mellom skapene, denne er målt med en seriemåler. Anlegget er 3fas, men det er bare 2 av fasene som går innom måleren.
Jeg opplever nå at måleren kun måler 8-9kWh pr døgn for biskapet, selv om jeg er ganske sikker på at forbruket er nærmere 20-30kWh.
Kan det være gjort en feil ifb av montering av måleren? Og hvilke krav har jeg som forbruker/privatperson til å kreve en gjennomgang/dobbeltsjekking av jobben? Har hatt en ""ukyndig"" til å se på det, eneste han kunne si var at det så ut som at montøren hadde hatt dårlig tid da klemmene inn til måleren ikke traff kabelen og penetrerte isolasjonen riktig.
Løst
Kan en vanlig 16A stikkontakt bli sikra med f.eks ein 20A sikring?
Har og hørt at en 16A sikring(automat sikring) tåler kun 80% av merkestrømmen, allså at en 16A tåler egentlig kun 12,8A?
Løst
Pr 1,5mm2 til baderomsvifte sone 1 bad.Vifte er dobbeltisolert.Kabel legges i sone 1.Må pr kabel da jordes?
Løst
hva bruker dere for å presse niter på 150 mm2 ? er det rundpresse ?
Løst
Hei
Jeg holder på å koble et Prisma livsløp sikringskap.
I forbindelse med monteringen av overspenningsvernet har jeg møtt på et problem: Lengden fra vernet og opp til hovedjordingsskinnen i skapet er over 50cm, jordingskabelen fra overspenningsvernet blir rundt 70-80cm, og vernet er plassert på skinnen nærmest jordskinnen.
Kan jeg montere det opp med den lengden og med en kort utjevning til chassiet på skapet? Det sies jo at maks lengde er 50cm.
Løst
Jeg holder på med en fagprøve på et inntak og sikringskap.
Det meste av installasjonen er gjort fra før, jeg skal kun bygge skap og koble inn kurser.
Problemet mitt er at det er lagt 16mm2 ringjord. NEK 542.3.1 sier at minstekravet til jordingsledere forlagt i jord skal være 25mm2 ved kobber.
Jeg har tatt med i mine risikovurderinger at jorden ikke tilfredsstiller normen.
Kan jeg ferdigstille anlegget med 16mm2 dersom overgangsmotstanden er bra nok? Eller MÅ jeg kreve at det blir lagt ny 25mm2 jord?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.