Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
fagprøven min starter på fredag. er det noen som har tips til planleggings-delen og resten av fagprøven?
Løst
Jeg har aldri vært bort i EX kabler før og har lyst til å lære litt om denne kabelen og hvordan den kobles etc. Kanskje litt fordeler og ulemper.
Noen som kan si meg hvor jeg kan lese slik informasjon? Oppslagsverk, linker etc.
Løst
Må samsvarserklæring utstedes etter utbedring av jordfeil? Snakker ikke om omlegning av eksisterende installasjon, men bare fjerning av jordfeil. For eksempel om en jordleder har ligget inntil en faseleder i en boks for eksempel.
Løst
jeg har en kompis som trenger elektrikker,jeg får en installatør til å melde jobben ,jeg (montør)utfører den,gratis.(byttejobb)
Er dette lov?
Løst
Hei ! lurte på noe har ett hus med ett ov som står i førstefordeling, og noe som jeg litt usikker på står i hovdfordelingen.
Regner med at d er KV .
Ser prikk like ov i sikrinskapet bare endel større.
Løst
Hei!
Jeg skal plassere et sikringsskap på en vegg, men er usikker på hvor høyt det må være fra gulvet og opp til toppen på skapet. Finner ikke dette noe sted i NEK 400, er det noen som vet?
Takker for alle svar
Løst
Mulig dette er et dumt spørsmål, men la gå...
Jeg er utdannet auomatiker og skulle gjøre noen oppussinger hjemme. Dette medførte til at jeg måtte ta ned eksisterende kontaker og kabel. Jeg ville at kontaktene skulle stå omtrent der de sto da jeg var ferdig, men legge opp ny kabler.
Jeg skrev en mail til DLE og forhørte meg. Det kunne jeg bare gjøre ettersom det ikke var noen vesentlig ENDRING.
Jeg trengte ikke å dokumnetere noe, men kunne skrive en selverklæring.
Spørsmål: Må man bruke egene skjema for dette, eller er det noe man kan skrive selv. Skal dette sendes inn noen plass??
Hilsen en som er litt i tvil her...
Løst
Noen som har erfaringer med forskjellige brannsentraler basert på kabler. Har lagt 2 brannsløyfer, samt utgang for sirene/Horn. Ønsker en stabil og god sentral. Har sett litt på IMC-M12V og Noby BS-2. Noen som har erfaring med disse? Kom gjerne med anbfalinger til andre produkter
Løst
NEK 400 tar for seg en akseptert norm for elektroinstallasjoner.
NE 60204 tar seg av sikkerheten i maskiner.
Hva er en maskin?
En maskin er en eller flere deler som har bevegelige deler.
DET BETYR AT:
En vifte er en MASKIN
Hva med ventilasjonsanlegg?
VENTILASJONSANLEGG ER EN MASKIN OG SKAL CE MERKES; SAMT AT EIER SKAL OVERLEVERES SAMSVARSERKLÆRING PÅ AT ANLEGGET ER BYGGET, LEVERT OG KONTROLLERT ETTER EN 60204. Det betyr at elektroinstallatører (og elektrikere) må ha tunga rett i munnen. Installatøren skal beregne og legge kabel frem til ventilasjonsanlegget. Leverandøren av ventilasjonsanlegget har ansvaret derfra som leverandør av utstyr. I 90% av tilfellende blir elektroinstallatøren bedt om å legge opp interne forbindelser i ventilasjonsanlegget. Da skal vi selvsagt si ja, men ikke gjøre dette før vi får en arbeidsbeskrivelse og en kabeldokumentasjon. I motsatt tilfelle påtur du deg samsvarserklæringen for hele maskinen og blekkleverandøren går fri. Dersom vi driter i dette, DU HAR ET PROBLEM i henhold til reulativ, norm og norsk lov ---> FENGSEL i verste tilfelle (noen er DØD)
Noen kommentarer?
Løst
Hei, jeg har et spørsmål. På en sikring, står det noen plass i nek 400 at man skal gå inn med tilførsel ledninger i bunn av sikringen, og ut toppen? Eller har dette egentlig ikke noe å si sånn forskrift messig?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.