Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hvordan er det med overvåking av hovedkurser i et bygg. Tenker på et TN anlegg med hovedtavle og flere underfordelinger, der det blir brukt jordfeilautomater til forbrukerkurser. Tilførselen til undefordelingene er PFSP. Må man ikke bruke klasse 2 f.eks PFXP for å kunne droppe overvåking?
Og hvordan er det med f.eks et større bygg på allment IT nett der man bruker automatisk utkobling ved feil. Må man da ha en jordfeilbryter på tilførselen for å koble ut 2. jordfeil og overvåking for å varsle 1. jf?
Løst
Hei!
Vi har en person med automatikkmekaniker fagbrev ansatt hos oss.
Hva skal til for at denne personen skal kunne forestå drift og vedlikehold på et elektrisk lavspenningsanlegg?
Takk for alle svar.
Løst
Så her om dagen et skap der det var brukt en vanlig 50A C kurssikring som Første vern (OV/Hovedsikring) i skapet, kan dette være låv etter forskriftene?
Det hører med til historien at denne 50A sikringen som her ble brukt som OV ble så varm (det ble røykutvikling og sotet/smeltet) at huset kunne brenne nedom det ikke hadde vert folk hjemme da det skjedde.
Løst
Hvorfor er det ikke lov med ledningsanlegg i rømningsveier?
Er det for at kabler kan falle ned?
Løst
Er det krav til jordfeilbryter på alle kurser i et TN-anlegg? Henvis gjerne til NEK.
Løst
Noen som vet om noen nettsider som har elektro oppgaver? Trenger litt oppfrisking i elektroteknikk.
Spørsmålsoppgaver der man bare krysser av for riktig svar.
Løst
I hvilken grad kan bevegelig ledning benyttes til fast installasjon. Normalt er jo bevegelig ledning tilkoblet støpsel. Men jeg ønsker å benytte en bevegelig ledning fra ei spesiell utelampe (veggmontert) fordi de kan være noe bevegelser i konstruksjonen. Jeg tenker å la gummikabelen gå direkte fra lampa, gjennom murvegg og direkte inn i koblingsboksen i gangen. Har bladd en del i NEK, men finner ikke noe om dette
Løst
kan man måle lengden ut ifra impedansen?
Løst
hva brukes en kryssvender til?
Løst
Jeg har to lyspunkter i taket som styres fra en enpolt bryter. Jeg ser også at det noen ganger brukes en serievender (kronevender) til dette formålet. I hvilke tilfeller velges serievender og i hvilke tilfeller velges enpolt bryter? Dvs hvilke fordeler har disse to måtene å kople på?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.