Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Sikringsskap

Er det noen forskrift som sier noe om hvor høyt fra gulv sikringsskapet må monteres?

Spurt ${formatDate(1203365280)}
Løst Løst
Strømgjerde...kanskje litt på sidelinjen?

Vet ikke om dette er det rette forument å ta opp dette spørsmålet, men jeg prøver. Min tomt grenser til et jordbruksareal. Bonden har nå satt opp strømgjerde for noen hester. Kan han det, da mitt hus er bare 4 meter fra strømgjerde. Tenker da på berøringsspenning etc. mine barn kan få.

Spurt ${formatDate(1203284040)}
Løst Løst
Høyde på bryterbokser

Har lenge montert bryterboksene 125 cm fra ferdig gulv. Ser i norsk standard at bryterene bør monteres 100 cm over ferdig gulv. Hva er ""rett""?

Spurt ${formatDate(1203283860)}
Løst Løst
Boblebad på baderom

Vi driver for det meste med industriinstallasjoner og nesten aldri med våtrom.

Jeg har nå flyttet inn i en leilighet der forrige eier har satt opp boblebad.
Han har gått med skjøteledning fra et annet rom med gummikabel og skjøtekontakten og støpselet til boblebadet ligger under boblebadet.

Montørinstinktet mitt var å fjerne denne installasjonen og legge boblebadet strømløst.

Jeg har prøvd å komme i kontakt med produsenten av boblebadet for å høre hvordan det skal settes opp. Men får ikke svar. Kabelen som går ut av boblebadet og som er avsluttet med støpsel går inn i en IP55 koblingsboks som er innstøpt i boblebadet. Så jeg har tenkt å gå rett inn med PR her og legge den bortover og inn i veggboksen der regulatoren til varmekabelen ligger ca 3 meter ifra. Her er det nemlig en ledig plass så jeg kan sette i en topolt bryter og hente spenning fra tilførselen til varmekablene.

Men hvordan er det med åpen forlegning i baderom med dagens normer? Jeg må jo sparre ut litt for å få kabelen inn i veggboksen som er innfelt i veggen. Kanskje tette med silikon rundt innføringen?

Spurt ${formatDate(1203267480)}
Løst Løst
Transformatorer

Hvorfor oppgir trafoleverandørene ytrlsen i kilovoltampere (KVA) når vi skal ha kW? Hadde vært mye enklere å bestille en trafo for det vi skal bruke den til. Eksempel trafo på 100kW. Det er dumt!

Spurt ${formatDate(1203236400)}
Løst Løst
jfb

Eksisterende anlegg fra 70-tallet uten jfb skal utvides med 2 kurser.Er det da krav til jfb på eksisterende kurser eller holder det med jfb på de 2 nye kursene.

Spurt ${formatDate(1203100500)}
Løst Løst
FKE

Jeg ser at kravene som stilles for en elkraft ingeniør for å bli innstallatør er 4 års praksis. For tekniker kreves 2 år pluss fagbrev. Jeg har selv ingeniør skole OG fabgrev. Skal man da tolke loven bokstavelig må jeg ha 4 års prasis, men om jeg hadde droppet ingeniørskolen og i stedet tatt teknisk faskole hadde jeg sluppet med 2 år(!) Er dette riktig tolkning? I så fall må jo DBE se på 3 årig ingeniør skole som mindre ""kompetansegjivende enn 2 årig fagskole... Kan ikke se logikken i dette. Forumleder?

Spurt ${formatDate(1203091620)}
Løst Løst
Kombivern

Er det krav til kombivern i IT 230V anlegg som har isolasjonsovervåking og sakkyndig betjening?

Spurt ${formatDate(1203078840)}
Løst Løst
Rørlegger som monterer varmekabel på vannrør

Det virker som det er en utbredt praksis at rørleggere legger varmekabel på vannrør, isolerer rørene og ringer elektriker for tilkobling.
Dette kan vel ikke være lov?
Det holder vel ikke at rørlegger er kurset av leverandør av varmekabelen?????? Elektrikeren får jo ikke sjekket at kabelen er riktig forlagt.

Spurt ${formatDate(1203013980)}
Løst Løst
dobbel isolering.

er det krav til dobbelt isolering i sikringskap i tn-c-s anlegg?

Spurt ${formatDate(1202998620)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.