Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hva kan en person som jobber som hjelpearbeider uten elektrobakgrunn være med å gjøre?
Kan en slik person feks. koble armaturer og lignende etter opplæring fra elektropersonell?
Løst
Hei!
Er det noen som vet hvor det står at et el. styreskap skal CE-merkes??
Når jeg snakker om el. styreskap mener jeg et skap som kan inneholde frekvensomformere, pls, strømforsyning eller nødstopprelèer osv..
Takker for svar!
Løst
kva er forskjelden på anleggs merking og drifts merking. Gi gjerne eksempler
Løst
Jeg skal måle fasespenningene på kjøkkenet med et multimeter.
Er det bare å måle mellom jord på stikkontakt og i ene fasen på stikkontakten? Hvordan vet jeg hvilken fase jeg måler, dette står jo ikke oppgitt i sikringsskapet.
Og hvordan måler man praktisk en slik jordkontinuitetsmåling. Dvs skal sjekke at jord i stikkontakt faktisk er koblet til jord.
Løst
HVIS MAN HAR MÅLT IMPEDANSEN I EN KRETS ,KAN MAN DA REGNE UT KABELLENGDEN?
Løst
Er i ferd med å ferdigstille en bolig med 19 stk 16 amperkurser, og 1 sikring på 20 amper. Huset er i vanlig srørrelse (220 bta) og er ikke utstyrt med noe utover det vanlige. Inntaket er 3 fas It-nett, men alle kursene er 2 fas. El-verket vil ha 3x80 A kortslutningsvern, og jeg må da velge 63 A overbelastningsvern. Men hvis en summerer alle kursene (324),multipliserer med samtidighetsfaktor (0,5) og deler på roten av 3 får jeg ca 94 A. Bør jeg ikke bruke et 80 A overbelastningsvern (Hvis det i hele tatt finnes)
Er dette punktet i forskriftene kun en anbefaling? Jeg vil si at det kun er en teoretisk sjanse for å få så høy samtidigheststrøm ( 94A) Dessuten tåler ""tåler"" overbelastningsvernet 1,45x63 i en kort periode. Ser frem til svar :)
Løst