Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hva kan en person som jobber som hjelpearbeider uten elektrobakgrunn være med å gjøre?
Kan en slik person feks. koble armaturer og lignende etter opplæring fra elektropersonell?
Løst
Hei!
Er det noen som vet hvor det står at et el. styreskap skal CE-merkes??
Når jeg snakker om el. styreskap mener jeg et skap som kan inneholde frekvensomformere, pls, strømforsyning eller nødstopprelèer osv..
Takker for svar!
Løst
kva er forskjelden på anleggs merking og drifts merking. Gi gjerne eksempler
Løst
Jeg skal måle fasespenningene på kjøkkenet med et multimeter.
Er det bare å måle mellom jord på stikkontakt og i ene fasen på stikkontakten? Hvordan vet jeg hvilken fase jeg måler, dette står jo ikke oppgitt i sikringsskapet.
Og hvordan måler man praktisk en slik jordkontinuitetsmåling. Dvs skal sjekke at jord i stikkontakt faktisk er koblet til jord.
Løst
HVIS MAN HAR MÅLT IMPEDANSEN I EN KRETS ,KAN MAN DA REGNE UT KABELLENGDEN?
Løst
Er i ferd med å ferdigstille en bolig med 19 stk 16 amperkurser, og 1 sikring på 20 amper. Huset er i vanlig srørrelse (220 bta) og er ikke utstyrt med noe utover det vanlige. Inntaket er 3 fas It-nett, men alle kursene er 2 fas. El-verket vil ha 3x80 A kortslutningsvern, og jeg må da velge 63 A overbelastningsvern. Men hvis en summerer alle kursene (324),multipliserer med samtidighetsfaktor (0,5) og deler på roten av 3 får jeg ca 94 A. Bør jeg ikke bruke et 80 A overbelastningsvern (Hvis det i hele tatt finnes)
Er dette punktet i forskriftene kun en anbefaling? Jeg vil si at det kun er en teoretisk sjanse for å få så høy samtidigheststrøm ( 94A) Dessuten tåler ""tåler"" overbelastningsvernet 1,45x63 i en kort periode. Ser frem til svar :)
Løst
I skap som leverers i IP2XC utførelse (for eksempel BI 7647 fra moeller), kan overbelastningsvernet plasseres rett inn i skapet på de ?ferdige? skinnene? I følge forskriftene skal overbelastningsvernet plasseres på isolert plate, og kapsling IP2XC?
Hvis en kan det, kan en da plassere jordfeilautomater rett ved siden av overbelastningsvernet?
Noen skap har noen rader ved siden av måleren, kan en også ""fylle"" opp disse med jordfeilautomater?
Løst
Hva er egentlig vitsen med 2-polt brytere?
På badet mitt står dem jo på hele tiden... Jeg skrur aldri av lyset når jeg bytter lysrør... Boblebadekaret har jeg ikke skrudd av bryteren på 6 år. Viften som har innebygd fuktføler har jeg heller aldri skrudd av, da den styrer seg selv...
Løst
NOEN SOM HAR ERFARING MED EUROTESTER AT.?
REGNER DEN UT SELV IK2MIN? MÅ MAN GANGE MÅLT VERDI MED 0.76 (,MED JORDFEILBRYTER)ELLER MÅLT VERDI MED 0.38 (UTEN JORDFEILBRYTER)?
HVILKE TESTER ER MINSTE KRAVET I TN ANLEGG?
HVILKE TESTER ER MINSTE KRAVET I IT ANLEGG?
Løst
Ser jeg kanskje kommet opp i et problem. Har trekt 4 mm2 til en koketopp. Ser i ettertid at den trekker 5900W. Planen var å bruke 20 A. Ser ut i fra forskriftene at strømføringsevnen til 4 mm2 to leder (regnes jord som leder?) i A1 blir 26 A. Kan jeg da bruke 25A sikring til 4m2?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.