Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Redigering av sider i forumet

Er det mulig å redigere programmet slik at når man går tilbake fra det leste spørsmålet kommer tilbake til den siden spørsmålet stod på?

Spurt ${formatDate(1204229760)}
Løst Løst
Maskinbygging og elektrisk styring

Hei!

Jeg er ansatt i en bedrift som har mange små produksjonslinjer.

Hele tiden får jeg og andre i avdelingen oppdrag i å forbedre maskinene slik at produksjonskapasiteten øker.

Alle våre maskiner er prototyper fra maskinfirmaer som f.eks Bosch, Futura og weiler for å nevne noen.

Spørsmål:
Har man lov til å gjøre om på den mekaniske og elektriske styringen? eller må man være registrert som maskinbygger for å gjøre forandringer osv??

Spurt ${formatDate(1204190880)}
Løst Løst
Bygge PLS skap

Hei!

Jeg skla bygge et skap med en PLS til en maskin.

Hva kreves av dokumentasjon før man kan starte maskinen med den nye forandringen

Spurt ${formatDate(1204178880)}
Løst Løst
Varme i fjøs

Hvilke typer ovner kan brukes i skifterom i fjøs? er det bare de svindyre ribberørs-ovnene som er godkjent? noen meninger om dette..?

Spurt ${formatDate(1204151400)}
Løst Løst
inntak

luftstrekk inn til bod 2etg,inntaksskap der med 50A OV VERN ,16 mm2 pfxp ned til sikringskapet til 63a lastbryter.
Høres dette greit ut?,Everket har skrevet i tilbakemeldinga 100A KORTSLUTNINGSVERN VED INNTAKET,MEN MÅ VEL HOLDE Å SETTE OPP ETT 50A KOMBIVERN DER?

Spurt ${formatDate(1204115760)}
Løst Løst
fsh

Hej! Jag kommer från Sverige och har jobbat i 17 år som elektriker 5 år av dessa har jag jobbat med högspänning, i Norge har jag bara jobbat med lågspänning i 2 år. Går det med intyg från svenskt företag att få fsh? Hur ska jag göra för att få fsh i Norge? Räcker det med teoretisk fsh för att få tillkomst till högspänningsanlegg för att utföra visuell inspektion eller få nyckel till högspänningsrum?

Spurt ${formatDate(1204046400)}
Løst Løst
Kabel over store avstander

Hei.

Lurer på hva som er fornuftig å gjøre i følgende situasjon;

Skal møntere en del armaturer i en tunnel med nærmeste fordeling 500-600m unna....

Selv om jeg bruker 3fase (TN) og fordeler armaturene på flere kurser, får jeg en tverrsnitt på 50-70mm2..

Er eneste muligheten å legge en 70mm2 til siste armatur for så å gå ned på tverrsnittet rett før man kobler seg på??

Spurt ${formatDate(1204035000)}
Løst Løst
Elstandard

Hei!

Er det noen som vet hva denne omhandler? Elstandard EN 60204-1

Spurt ${formatDate(1204030440)}
Løst Løst
Underlag for varmekabel

Jeg har ett spongulv som jeg skal legge varmekabel og flis på.
Vet tidligere så ble det lagt masterboard under varmekabel, men snakket med en kar som sa at nå så ble det lagt nettingplater(60x120) rett oppå sponplatene og så ble det støpt med avrettingsmasse.

Stemmer dette ?

Har liggende endel 6mm depron, er dette noe som kan brukes i denne forbindelse ?

Spurt ${formatDate(1204022460)}
Løst Løst
Febdok

I febdok finnes den kun en type TFXP kabel. Denne er beskrevet som TFXP+j. Videre velges ledremateriale til Al og deretter kan man velge antall faser til enten 3 eller 4. Finnes det TFXP+j Al med 4 faser? Det vil si TFXP kabel som 5-leder?

Spurt ${formatDate(1204018020)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.