Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Når er det lov å koble to kurser i samme koblingsboks eller er det ikke lovlig i det hele tatt ?
stor fare for kortslutning men går jo massevis av kurser tett i tett inni vanlig sikringsskap.
Løst
Er det lov å føre to separate kurser i samme kabel?
For eksempel en PR 4x2,5 hvis det merkes tydelig i begge ender???
Løst
Skal legge opp strøm til ein steam dusj, som er tett på alle kanter, planen var da og legge opp ny kurs med 30 mA Jf bryter til ein tett boks i taket over dusjen, gjerne eit innfelt alternativ om muligt og gummikabel med strekkavlastning fra boks og ned til koblingsboks på dusjen, slik at det er muligt og trekke frem dusjen, sammtidigt som at den har ""fast"" tilkobling som nevnt i andre tråder på forumet..
Er denne løsningen ok eller har noen noen bedre forslag..
Løst
Noen som kan si med 100% sikkerhet hva som gjelder på bad?
Slik jeg leser forskriftene kan du montere vanlige IP23 230v i alle sonene så lenge takhøyden er over 225cm.
Løst
Har en trefase motor på en kjøkeompressor som trekker svært skeivt (7,5-9,5-11,5), hadde samme feil på den forrige motoren. Har også samme skeive trekk på en annen motor i huset. Det er ikke noe ekstra spenningsdrop på en av fasene start av motoren. Motorvernet slår ut, selv om jeg ikke har klart å måle at belastningen overstiger 12A som er merkestrøm på vernet. Mistenker at det kan skyldes feil på fasevinkel eller noe annet...? EN50160 og Sintef-rapport TR A5856 skal visstnok si noe om kavene til fasefeil i nettet. Hva er kravene her...?
Lurer på om vernet slår ut pga fasefeil det står i databladet at vernet håndterer fasefeil ihht. EN 60947-4-1 §7-2-1-5.....?
Løst
Jeg lurer på hva dere mener kravet til en avtreksvifte som står i område 1. Jeg forstår det slik at; I område 1 kan kun monteres vifte dersom den er på egen selv/pelv kurs eller at fabrikanten spesielt har fått den aktuelle viften godkjent for bruk i område 1.
Men jeg hvet det er de som mener det ikke betyr noe så lenge viften er ip x4. Noe jeg i utgangspnuktet skjønner, helt til det kommer til tempratursvingningene den blir utsatt for og faren for å oppnå 100% relativ luftfuktighet inne i viften. Se bare på en u-drenert ip44 kontakt i solveggen på våren...
Løst
Er det lovlig å legge 18W/m i tregulv (selvsagt med skikte mellom tregulv), eller bør en bruke 10W/m?
Hva mener dere er den beste løsningen ved legging av varmekabel på brennbart gulv, tenker da mest på skikte (med matte), gips etc? Med skikt(matte) menes uninett.
Løst
Noe som irriterer meg grønn er at det ikke finnes montørhånbok på nett/ eller Nek for den sak skyld.
Nek 400 / normer forskrifter
Hadde vore så mye enklere tror fort den dårlige statistikken på dårlige installasjoner hadde bedret seg.
Hvis norm/forskrifter skal følges skal det være lettvint å finne.
Ikke bruke flere dager på å lete i gjennom boka :-) montørboka er veldig kjekk.
Men hvorfor ikke lage en søkeside kunne slå opp på skrive inn stikkord. Mange elektriker går jo nå rundt med datamobil de logger på skriver ut regninger osv.
Glad at det finnes veiledning til normene/forskriftene fins vel å få kjøpt plate til data med nek/osv men koster vel en formue.
USA har fått det til
http://www.tlc-direct.co.uk/Book/1.1.htm
Løst
Kan man se bort fra to mann ved etablering og fjerning av sikringstiltak(spenningsprøving/jording)på blanke høyspenningslinjer hvis man foretar en risikovurdering og man mener at man kan gjøre det uten fare. Har fått spørsmål om dette,men finner ikke dette i forskriftene.
Løst
Hei!
Er det lov å avtale tidspunkt for kobling av lavspent bryter?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.