Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder

Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440

Link til NEK FAQ

FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Varmefolie 48V

Det selges i dag varmefolie på 48V fra firmaer som selger fliser osv. Varmefoliene blir levert med trafo som er påmontert ledning og plugg.Er det slik at ufaglærte kan montere disse selv om mattene er på over 200W? (Elsikkerhet nr.64 side 15)

Spurt ${formatDate(1082981220)}
Løst Løst
Adgang til tavlerom

I forbindelse med en gjennomgang av det elektriske anlegget på ett bygg ble det stilt krav om at tavlerommet skal låses. Dette er ikke alltid ønskelig utfra andre sikkerhetsvurderinger som er gjort. Hvilke krav gjelder for tavlerom med hensyn på selvstendig adgang og utkobling/betjening av sikringer.

Spurt ${formatDate(1082974380)}
Løst Løst
Isolerende gulv/matte i tavlerom

Hva er kravet til tavlerom/tavlekott når det gjelder gulv foran/rundt tavler. ""Før i tiden"" ble det ofte lagte en gummimatte foran...

Spurt ${formatDate(1082705760)}
Løst Løst
utvidelse av gammelt anlegg

gammelt anlegg med flere vikingbokser med kurssikringer, samt gammelt svartskap med synlige sikringer.Med ny utvidelse med flere kurser kan det bli pålagt å bygge om til sikringsskap.

Spurt ${formatDate(1082109420)}
Løst Løst
kabel i vegg

kan PR kabel legges rett i vegg som skjult anlegg

Spurt ${formatDate(1082109060)}
Løst Løst
Jordfeilbryter for utstyr kl. II på bad

Er det krav om jordfeilbryter på en lampe kl. II som sitter i tak på et bad?

Spurt ${formatDate(1082102880)}
Løst Løst
Redusering av tverrsnitt

For fast tilkoblet utstyr som vannvarmere, gulv-,takvarmere, belysning og lignende kan tverrsnitt reduseres. Hva er betingelsene for at dette kan gjøre?

Å hvor i NEK 400 står det?

Spurt ${formatDate(1081950120)}
Løst Løst
Spenningsfall

Jeg har ofte blinking i lyset i huset om kvelden. Dette skjer når naboen sveiser, og når motoren til varmepumpen hans drar igang. Dette synes jeg er tydelige tegn på at linjene til kraftlaget er for dårlig dimensjonert. Jeg ligger sist på trafofordelingen. Jeg ringte kraftlaget, men fikk beskjed om at naboen ikke hade lov å sveise!? Kan jeg kreve at kraftlaget dimmensjonerer opp linjene sine?

Spurt ${formatDate(1081107180)}
Løst Løst
Installasjonsmetoder

Ved åpen isnstallasjon B1: Hvor lang gjennomføring igjennom vegg kan en ha før insatllasjonsmetoden blir regnet som A2?

Spurt ${formatDate(1080802500)}
Løst Løst
2 pol brudd

Dersom en skal ha en kombinert armatur for belysning og ledelys i en offentlig garderobe med dusj. Hvordan oppfyller en kravet til allpolig brudd, når armaturen må ha spenning hele tiden pga. lading til batt.

Spurt ${formatDate(1080290820)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Sigurd Barane

Sigurd Barane

Instructor

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.