Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9573
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
LED Spotlight

Skal det være noen kasse over LED spotlighter?

Hvor står det om dette?

Spurt ${formatDate(1263809640)}
Løst Løst
Ex
Jording av 0V

Ser i Trainor kurskompendiet for Ex grunnleggende (kapittel 8, fig 129) at 0V kobles til ISE jord. Nå sier for så vidt teksten at dette er et eksempel på hvordan jording kan utføres. For det er vel fortsatt anleggsfilosofien som bestemmer om 0V skal flyte eller ei og dette har ikke noe med ATEX å gjøre?

Spurt ${formatDate(1263808440)}
Løst Løst
sikringer

Jeg synes jordfeilautomatene er bra, men det er noe jeg ikke skjønner. De 2-moduls automatene fra møller som er for TN.Hvorfor kan ikke de brukes til IT. Hvorfor er det forskjell, de ser jo like ut

Spurt ${formatDate(1263814020)}
Løst Løst
Automasjon
Nødstopp spørsmål

Jeg har et litt vrient spørsmål.

Jeg har en tank A pumper vann opp til tank B. Hvordan skal jeg tolke kravet om nødstopp? er det nødvendig når
jeg har en sikkerhetsbryter og vanlig stopp NC? eneste jeg kan komme på er at hvis det er varmt vann, eller et farlig stoff i tank A så må jeg ha en nødstopp i anlegget.

Motoren er jo ikke farlig i seg selv vil jeg si.

Spurt ${formatDate(1263882180)}
Løst Løst
Jording av verksted 15m fra hovedbygg

Heisann!
Har et TN-C-S system, som går til hovedfordeling i hovedbygg.
Fra denne tavla skal det gå en kurs til et nytt verksted, som står 10-15 meter fra hovedbygg. Kabel blir 4x16mm2 PFSP + PE, forlagt i jord. Altså TN-S blir ført fra hoved til underfordeling.

Spørsmålet mitt er:
- Skal det nye verkstedet ha egen jordelektrode?
- Jordingen i kabelen skal vel tilkobles jordskinne i skapet i verkstedet?

Håper på svar, og helst referanser til NEKen. :)

Spurt ${formatDate(1263854520)}
Løst Løst
Bilverksted

Jeg skal ha et prosjekt som omhandler et bilverksted, og lurer i den anledning på om det finnes normer som omhandler installasjon i slike miljøer.

Prosjektet er fremdeles i planleggingsfasen, men vil mest sannsynlig dreie seg om et ""normalt"" bilverksted.
Ting jeg tenker på er krav til: belysning, beskyttelse mot ytre påvirkninger som; mekanisk, vann, kjemikalier, ex områder etc.
Eventuelt andre spesielle krav som omhandler bilverksted.

Håper på respons!

Spurt ${formatDate(1263898020)}
Løst Løst
Ex
Fiber i ex-område

Er det noen her som kjenner til noen leverandører av fiberkoblinger til bruk i ex-områder?

Spurt ${formatDate(1263894300)}
Løst Løst
Automasjon
Isolasjonmålinger

Hei forum. Vi bygger nytt og vi har 8 forholdsvise store motorer (ca 450 kW) som alle blir drevet av frekvensomformere. Spenning 690 V. 7 av disse motorene ble megget til over 2000 Mohm, mens den 8. hadde kun 10 Mohm. Etter at stillstandsvarmerne hadde vært på i tre døgn hadde isolasjonsmotstanden økt til 18 Mohm. Jeg er klar over min.krav på 1 Mohm, men synes fortsatt 18 Mohm er lite på nytt utstyr. Vi har drevet litt feilsøking og lekkasjen er internt i motoren og har ingen forbindelse med klemmebrett eller isolatorer her. Hva mener forumet og finnes det noe dokumentasjon på temaet ? Jeg tenker spesielt på drift som jo får et problem dersom noe oppstår ute i kretsen og vi da får to motstander i paralell mot jord og isolasjonsmotstanden synker da ganske raskt, noe vi vil unngå. Hva mener fagfolket ? På forhånd takk for meninger og annet.

Spurt ${formatDate(1263909120)}
Løst Løst
Hva har jeg Automatiker lov å gjøre?

Hva har jeg som automatiker lov å gjøre på et lavspenningsanlegg?
Det dreier seg konkret om til/frakobling av 48VDC og 230VAC kurser til utstyr.
Må man dokumetere noe form for tilleggserfaring for å gjøre dette lovlig?

Spurt ${formatDate(1263911460)}
Løst Løst
En liten kommentar til artikkel

Jeg leser artikkelen ""Dette er livsfarlig"" og jeg stiller meg selv ulike spørsmål.

I mange av disse tilfellene som er nevnt så er skjøteledninger en rød tråd. Fire vaskemaskiner var koblet på samme stikk via forgreningsledninger.

Da spør jeg kort og greit: Hvorfor i huleste er alt under 2,5 kvadrat tillatt som skjøteledning?? Er folk spenna gærne?

Ikke alle er faglærte og forstår ledningsevne, ikke alle bryr seg og mange bruker selv 1 kvadrat skjøteledninger som permanent tilførsel til apparater som trekker tett opp mot 16A. Og isolasjonen blir god og chrispy til det blir brann eller kortslutning.

Jeg, med min elektrokompetanse, benytter ikke skjøteledninger som er underdimensjonert. Jeg prøver faktisk å gjøre boligens faste elektriske anlegg så tilstrekkelig at skjøteledninger ikke trengs. Men om jeg skal bruke skjøteledninger så er disse hjemmelaget med skikkelig tverrsnitt og solide støpsler og kontakter.

Men mange boligbranner kunne vært unngått om 1 og 1,5 kvadrat skjøteledninger hadde vært forbudt å selge her i landet. Da har man 2,5 kvadrat som eneste alternativ og skjøteledningen klarer fint belastningene helt til vernet løser ut på overbelastning.

Er det på grunn av at folk vil ha så kompakte ledninger som mulig?
Isåfall vil jeg at det skal være en signaleffekt i det hele. Liker man ikke de tjukke kablene som slenger langs stuegulvet så får man heller ringe elektriker for å få lagt opp noe fast.

Hva er deres syn på saken? Jeg synes egentlig det er litt dobbeltmoral å skylde på skjøteledninger når man på en annen hånd tillater bruk av 1 kvadrat solgt over disk til ufaglærte.

Spurt ${formatDate(1263944760)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.