| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9573 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
lite aktivitet på autoforumet så prøver igjen her:
en asynkronmotor får tilført lavere spenning enn den er beregnet for, for eksempel 220 V istedet for 230V.
det påstås at motoren fremdeles vil levere samme effekten som før ved at den kompenserer med å dra større strøm.
stemmer dette? hvorfor skjer det i så fall?
en skulle tro at lavere tilført spenning ville resultere i lavere effekt..og mindre strøm, ikke større..?
Løst
Hei, nå sitter jeg her med ett styreskap ifra ett tidligere anlegg.
Jeg skal få montere ett nytt motoranlegg, dette styreskapet har blitt brukt på ett TN anlegg, men jeg skal nå bruke det på ett IT anlegg.
Så spørsmålet er: hva må jeg ta hensyn til siden jeg bytter ifra TN til IT?
Løst
Denne gangen overlot jeg innstallasjonen av varmekabel til elektriker. Jeg skal legge en varmematte. Gulvføleren kan ikke bygge mer enn 7 mm. Jeg har et K-rør på 7 mm som passer til gulvføleren da den er nokså tynn. Elektriker hevder at han ikke vil godkjenne et K-rør på 7 mm da det ikke vil passe i jukseboksen til termostaten. Er dette riktig??? Han sa jeg måtte legge et 16 mm K-rør og slisse det ned i gulvet. Det er vel ikke noe i forskriften som sier at man MÅ legge et K-rør på 16mm??
Løst
Stue med 10stikk uten jord(70-talls).Kunde har pusset opp og kastet deksler.Nye deksler ikke å oppdrive.Kan installatør installere nye stikk uten jord men med barnevern?Ingen ny kurs.
Alternativet er å trekke i jord,men dette blir meget kostbart.
Løst
Beregning av kurs til varmekabel, eigen kurs? Har ein TKXP 2R 400W som eg skal legge på eit badegolv på netting 3m2.
Måte beregne A som kabelen trekk?
Løst
Summen av kursane mine blir 81A, so dele på rota av 3, då endar eg opp med 46,77. So kjem samtidigheitsfaktor for bolig på 0,6 inn i bildet og då sit eg ijenn med 28A. So vidt eg forstår blir det levert OV på 25, 32, 40, 50, 56 og 63. Ka skal eg då velge? 40? Med tanke på utvidelse og kva som er forsvarleg.
Løst
En del utstyr står ute på plattformene i åresevis som midlertidig utstyr. D&V har kontroll at vedlikeholdsplanen blir fulgt, men hvem er ansvarlig for at vedlikeholdsprogrammet blir utført, utleiger eller leiger?
Løst
Hei.
Jeg er en relativt ung energimontør som for tiden studerer. Når skoleferiene melder seg jobber jeg som regel for et elektrikerfirma på industri og div. byggeplasser, men da ikke med høyspenning.
Det jeg lurer litt på er: Hva har en energimontør egentlig lov til å gjøre med tanke på ""vanlig"" elektrikerarbeid?
Noen eks.:
-Sette opp stikkontakter
-""Banke kabel""
-Trekke k-rør
-kople koplingsbokser
Energimontører har jo lov til å jobbe med spenninger fra null og oppover i fordelingsnettet, kraftstasjoner og nettstasjoner. Så hvor går egentlig grensen?
På forhånd takk
Løst
Jeg har tenkt å renovere sikringsskapet mitt og lurer på om dere kan besvare et spørsmål.
Man kan jo gjøre alt i skapet sitt uten å si ifra til netteier så lenge man ikke rører overbelastningsvernet.
Men gjelder dette om man skifter ut OV smeltesikring med OV automat av samme In?
Eller er det bare kapasiteten på OV man ikke kan forandre?
Løst
Har en installasjon hvor jeg har montert inntaksskapet med KV ute på husveggen.Er det noe krav til hvor nært dette skapet kan monters til brennbart materiale (bordkledning)?
Har valgt å utføre inntaket som klasse II dobbelisolert,men hvis jeg dokumenterer berøringsspenninger under 50V kan jeg da la være å dobbelisolere fram til jordfeilbrytere samt bruke en pfsp mellom Kv ute på vegg og ov inne i sikringsskap?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.