| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det fortsatt krav til 25VAC berøringsspenning i landbruk?
Løst
Hei folkens. (dette spørsmålet gjelder IT nett
Her i Sunnhordland så har da begynt utbre seg en misforståelse (etter min meining) at Pe leder i den grønne hovedkabelen fra kraftlaget ikkje skal tilkobles jordskinna i en bolig ???
For meg virker detta absurd, eller har eg virkelig misforstått så ,mykje i 20 år.
Løst
Oppgave 1 C punkt 6 Overharmoniske
I svaret her:
Siden tavle +VH har høy belasting av ulinere laster må vi dimensjonere kablen etter nøytralleder siden 3. harmoniske summere seg i N-leder
Men så mister jeg tråden fullstendig:
Tabell 52C-1 (side 223 i NEK) gir følgende:
43,4Ax0,5x3=65A
Hva skjedde her i Tabell 52C-1?
Noen som kan forklare meg det...???
Løst
Hvor står det godt beskrevet hva en vanlig person har lov å gjøre i tilknytting til et elektriskt anlegg?
Løst
Oppgave 2 a)
I Elsikkerhet 57 (bedriftselektrikerordningen) står det at en bedriftselektriker kun kan forestå drift og vedlikehold av virksomhetens anlegg.
I Elsikkerhet 68 står det at den som skal utføre arbeid selvstendig på et anlegg tilhørende en 3. part må oppfylle kravene i FKE § 13 dvs. være elektrofagarbeider med relevant kompetanse i en registrert virksomhet hvor en faglig ansvarlig med relevant kompetanse forestår arbeidet. Jeg kan ikke etterkomme forespørselen på grunnlag av ovennevnte regler. Hvis bedriftselektrikeren og
Raskmat AS på forhånd av oppdraget hadde kommet og spurt om et samarbeid om oppdraget hadde det kunne la seg ordne (FKE veiledning til § 13).
Oppgave 2 b)
må oppfylle kravene i FKE § 13 dvs. være elektrofagarbeider med relevant kompetanse i en registrert virksomhet hvor en faglig ansvarlig med relevant kompetanse forestår arbeidet. Jeg kan ikke etterkomme forespørselen på grunnlag av ovennevnte regler. Hvis bedriftselektrikeren og
Raskmat AS på forhånd av oppdraget hadde kommet og spurt om et samarbeid om oppdraget hadde det kunne la seg ordne (FKE veiledning til § 13).
Oppgave 2 b)
Med mindre arbeid menes i denne sammenheng:
1. Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording.
2. Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
3. Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
4. Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt.
5. Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg.
6. Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
1. effekten ikke overstiger 200 VA og
2. monterings- og bruksanvisning følges nøye og
3. hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll og
4. tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. 1 og 3.
Oppgave 2c)
I henhold til FKE § 13 kan DSB gi en elektrofagarbeider ansatt i vedkommende virksomhet særskilt samtykke til å forestå drift og vedlikehold av bedriftens elektriske anlegg iht. en fastsatt instruks. Forutsetningen er at driftsmessige forhold gjør dette nødvendig (Elsikkerhet 57).
Ved nyinstallasjoner må det engasjeres elektroinstallatør.
?
Er dette ok, eller må jeg få med noe mer?
Løst
Det er mange meninger om hvordan en bør besvare en eksamen.
De fleste er enige om følgende:
1. Lese igjennom hele prøven, gjerne 2 ganger.
2. Begynn med å svare på de oppgavene du er helt sikker på, det vil hjelpe med å roe nervene litt og du tenker klarer når du skal svare på de andre oppgavene.
3. Svar kort og direkte på spørsmålene. Ikke svar alt mulig som det ikke blir spurt om. Det er en vanlig feil. Du får ikke ekstra goodwill av sensor om du viser alt du har forberedt. Du oppnår faktisk motsatt effekt.
4. Husk at du skal prøves i evnen til å forestå, svar som en installatør ikke som en montør.
5. Tegningen betyr mye, men ikke overdriv tegningens betydning. Bruker du for lang tid på tegningen så rekker du ikke resten av oppgavene. Tegningen må minimum inneholde følgende:
- Være mulig å arbeide etter, lett å forstå
- Oversiktlig
- Ikke mye ekstra informasjon på tegningen
- Vise føringsveier
- Kursmerking, denne må stemme overens med tavleskjema
- Normerte symboler
- Høydeanvisning
6. Tavleskjema, øv mye på dette på forhånd, samme gjelder selvsagt tegningen. Det er viktig at tavleskjema inneholder all viktig informasjon som:
- Fordelingsidentitet (Navn på anlegg)
- Jordingsforhold (Jordelektrode/utjevning)
- Normerte symboler
- Alle utgående kurser
- Referanseinstallasjonsmetode
- Kabeltype, tverrsnitt og lengde
- Vern størrelse og karakteristikk
- Beskrivelse av lasten
7. Før rett inn, kjøp penner som du kan viske ut.
8. Ha med riktig mengde informasjon, ikke ta med alt du eier og har, men utvalgt dokumentasjon som du har oversikt over.
9. Disponer tiden som om du har alt for dårlig tid. Du vil mest sannsynligvis sitte tiden ut og føle at det var alt for liten tid.
Løst
Når man gjør en generell risikovurdering ut i fra tabell 51A, er det nok å skrive koden eller bør man gi en begrunnelse på hvorfor man velger hvert enkelt punkt?
Løst
Da har vedlegg 1 og 2 kommet, men det var ikke noe nytt her ser jeg.
Løst
Hei folkens,
Vi vet alle at el sikkerhet beskriver veldig bra angående lærlingens sjølvstendighet, men hvordan vil dere beskrive med enkle ord Bedriftens og installatørens sikkerhets ansvar ovenfor lærlingen?? hvor står da intresan info ang yemaet ?
Bjørn L
Løst
Hei folkens,
Vi vet alle at el sikkerhet beskriver veldig bra angående lærlingens sjølvstendighet, men hvordan vil dere beskrive med enkle ord Bedriftens og installatørens sikkerhets ansvar ovenfor lærlingen?? hvor står da intresan info ang yemaet ?
Bjørn L
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.