| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Lurer litt på hvordan regelverk er på fast innleie av elektriker. Et etablert registrert elektrofirma leier inn en elektromann fra et ENK-firma på permanent basis. Arbeidskontrakt hvor vedkommende blir behandlet som ansatt og skal følge internkontroll og følges opp som ansatt. Vedkommende har fagbrev som elektriker med erfaring, men er ikke installatør. Installatøren i det registrerte elektrofirma, blir da vedkommendes installatør.
Er det noen viktige moment som må oppfylles for at dette er ok?
Er det nok å beskrive ansvar/oppfølging av vedkommende i det registrerte elektrobedriftens IK-system?
Litt vanskelig å tolke FEK rundt dette.
Takker for svar.
Løst
Hei, vi opplever for tiden lang leveringstid på EXIT lys i EX utførelse på anlegget jeg jobber på og i den forbindelse lurte jeg på om noen har alternativer til EXIT lys? Lyset må også ha internt batteri, Jeg finner svært lite hos leverandører vi har brukt tidligere.
Jeg finner bare EXIT lys hos Eaton type : CEAG Crouse Hinds Series Exit2 N. Det er denne vi har brukt tidligere men som vi opplever lang leveringstid på.
Løst
Vi er i ferd med å rehabilitere et gammelt enfase boliganlegg fra 70 tallet med rehabramme i sikringsskapet og jordfeilautomater.
I anlegget er det et kjøkkenwattmeter med måletrafo i skapet. Kunden ønsker å bevare dette for å holde øye med forbruket. Spesielt i disse tider med dyr strøm.
Er dette innafor og noe en kan gå god for? Rent praktisk kan jeg ikke se noe problem med det. Måletrafoen får god plass bak avdekningen. Kanskje verdt en merknad i samsvarserklæring?
Noen som har vært borti liknende?
Løst
Hei. Kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer på om Febdok er egnet for bruk på elektriske anlegg som faller inn under NEK EN 60204-1 (maskiner)?
I tillegg lurer jeg på hvordan maskinleverandører kan kontrollere kortslutningsstrømmer når de ikke kan vite noe om ytelsene til det forankoblede anlegget?
Løst
Hei
Vi sliter med lagringsplass på plattformen. Vi har en hylle av stål med lysarmaturer som vi vil plassere i samme rom som diesel essential generatoren (690 volt).Generatoren går kun ved bortfall av hovedkraft.
Er det noe regelverk som kan belyse problemstillingen lagring av utstyr i generatorrom?
Avstanden til generatoren fra reol med lysarmaturer blir ca. 3 meter.
Takk for svar:-)
Løst
Hva er det som avgjør størrelsen på kortslutningsvernet, med hensyn på overbelastningsvernet.
Eks OV på 50A, da "skal" KV være 80A i TKS.
Har også sett KV på 125A og 63 i TKS (da spesielt de gamle grunnmursskapene)
Finner ikke i NEK, normguiden eller MH noe som forteller eksakt hva man beregner etter med tanke på KV. bare denne tommelfinger regelen om at man skal gå to størrelser opp på KV i forhold til OV. Så det jeg lurer på er hvorfor og hvordan kan dette forklares på en fornuftigmåte med tanke på valget av KV.
Løst
Vi har fått en internrapport på Nødlys. Kontrolløren mener at nødlys og ledelys skal kobles på Lokal lyskurs iht. krav.
Info: Lokal nødlys og lede er idag montert rundt om i rehabilitert matbutikk og kjeller med 10++ forskjellige lys kurser. Nød og ledelys går idag på egen kurs. Hva og hvor står det at nødlys og ledelys skal kobles til lokal lyskurs?
Løst
Hei!
Har lett en del, og har både montørhåndboka og tavlehåndboka, samt NEK EN 60204-1:2018, men klarer ikke å finne noen tabeller for strømføringsevne for tverrsnitt under 1,5mm2.
Dette hadde da vært behjelpelig å ha, når det gjelder kabler for tilførsel som er under 1,5mm2 for å vite hva de faktisk tåler. Vi har enkelte kabeltromler som har 1mm2 kabler som blir brukt på 16A vern og finner ikke noe om strømføringsevnen til kabler på 1mm2.
For tverrsnitt i skap finner jeg heller ingen tabell for valg av tverrsnitt, hvor 0,75mm2 er mye brukt, og kanskje enda mindre for sensorikk.
Noen som vet for vi kan finne tabeller for strømføringsevne for tverrsnitt under 1,5mm2?
Løst
telles euro uttak som vanlig forbruk uttak eller ikke fordi uttakene tar mindre plass å kunden liker dem mer siden det meste bortsett fra støv suger eller fast montert anlegg kan ikke bruke den.
Løst
https://standard.no/en/sectors/energi-og-klima/petroleum/faq-til-norsok-z-015/#.Ya28m9DMLIV
Her har vi samlet noen av de spørsmålene vi ofte for henvendelser om knyttet til NORSOK Z-015, og gir våre generelle svar på disse. Dette er kun publisert på norsk.
Spørsmål og svar er delt inn i følgende bolker:
Praktisk bruk av NORSOK Z-015Dokumentasjon og sjekklisterAntistatiske slangerUtstyr
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.