| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. Skal etablere en underfordeling med ca 100m mellom hovedfordeling og underfordelingen.
Om vi bruker PFSP til underfordelingen, er det da krav om at den skal jordfeilovervåkes, eller ha jordfeilbryter?
Det er snakk i IT nett og underfordeling på 32A.
Kan vi f.eks bruke en 100mA jordfeilbryter på stigeledningen for å unngå unødvendig utløsing på stigesikring om vi har 30mA jordfeilautomater i alle kurser på underfordelingen?
Løst
Hei. Har nylig bestått installatørprøven og lurte på hvor lenge etterpå vi får beviset i posten? (Om noen vet)
Trenger vel det før en kan begynne å virke som FA i bedriften.
Løst
Hei! :)
Jeg holde på med oppgaven.
Fordelingssytem:
TN 400V, Ik3maks: 2.4kA
Ik1min: 0.4kA
Hvordan man beregne den største kortslutningstrømmen? Takk på forhånd! :)
Løst
Hva kreves for å beholde papirene?
5 år siden jeg tok prøven, er registrert med firma men ikke hatt omsetning.
Jobber som avdelingsleder i nettselskapet med ansvaret for all vår bybygging
Kan nåværende jobb funke som relevant nok for å ikke miste de?
Er det ok og drive på hobbybasis med f.eks montere en del ladestasjoner og ha en viss omsetning på firma?
Eller hvordan funker egentlig dette i praksis?
Løst
En leverandør setter opp en luftkanal med kanalvifte, en kassett med filter og så et elektrisk varmebatteri. Varmluften blir distribuert i luftkanaler til annet rom. De hevder at alt er i orden da varmebatteriet er CE godkjent.
Vi får oppdraget med å koble strøm på anlegget. Faller dette under NEK 400:2018 424.1 og FEL §10 / Nasjonale tilpasninger?
Grunnen til spørsmålet er at varmebatteriet ikke har allpolig brudd i termostat (triac-styrt) eller branntermostat. Samt at branntermostat har automatisk gjeninnkobling (noe som strider mot NEK 424.1 og FEL § 10 (Nasjonale tilpasninger side 39)
Løst
Vi har en del diskusjon på et prosjekt om krav til installasjon av varmekabel i prosessområdet på en FPSO. Finnes det noe i IEC normene som beskriver dette spesielt ut over det at en skal følge leverandørens installasjonsmanual? Har såkt rrundt dette, men finner ikke noe spesielt om varmekabel.
Løst
Hei
Eg er elektriker som skal slutte som elektriker og skal begynne i en annen stilling som ikke er elektrorelatert.
Har eg da lov til å innstallere i mitt eget hus , når eg ikke praktiserer lenger?
Løst
Hei.
Jeg har en omformer 230VAC ->likeretter 28VDC med 2 transformatorer.
på primærsiden er det 2 spoler, sikret med 12A sikring.
På sekundærsiden er det 2 spoler, 2 thyristorer styrt av en controller og dette er sikret med 100A sikring.
Når jeg setter i støpselet, ryker sikringen i tilførselen 16A B sikring.
Dette skjer ca 70% av gangene jeg starter omformeren.
Jeg har målt at den trekker 27,8A i 0,25sek før tilførselsikringen ryker.
1. Skulle ikke tilførselen holdt mye høyere enn 0,25sek med B karakteristikk?
2. Jeg har ikke funnet feil i primærsiden. Kan en kortslutning i sekundærsiden påvirke primærsiden?
Løst
Hei
Lurer på hva forskriften sier om inntak på vegg. Eksisterende inntak i møne fra EX skal renoveres. Er det tillatt å bruke inntaksboks i plast med KV?
Ser det i bolignormen refereres til NS-EN IEC 1182. Kan dette tolkes til å kun gjelde innomhus?
Kjør debatt :)
Mvh
Løst
Hei.
Driver og lurer på og ta installatør prøve. Men usikker om jeg er kvalifiser. Har fagbrev gruppe L og teknisk fagskole automasjon. Har jobbet som bas på verft med installasjon av båter i 5 år. Og nå jobber jeg som bas på land, større prosjekter på land innenfor skole,industri, privat på 4 året i denne stillingen. Er jeg kvalifisert til og ta prøven om jeg tar forberedende kurs og studerer e hel del i ettertid?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.