Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Ele3030 eksamen v21

Hei

I morgen er det forberedelsesdag for elektriker eksamen VG2, og tenkte det var lurt å opprette en tråd slik at vi kan samarbeide om oppgaven på forberedelsesdelen. Her er det ønskelig om folk deler tanker rundt forberedelsesdelen.

Det har blitt opprettet en discord server hvor man kan diskutere og tolke forberedelsesdelen.

Link til Discord server: https://discord.gg/nAndzMmh3N

Spurt ${formatDate(1622646288)}
Løst Løst
Automasjon
Nødstopp på ventilasjons aggregat

Hei

Lurte på hvorfor det ofte ikke er nødstopp på ventilasjons systemer, som feks et aggregat. Er det noe som står lovfestet eller er det av sunn fornuft?

Spurt ${formatDate(1622715876)}
Løst Løst
Automasjon
STYRING AV LYS

Hei

kunne noen lage et koblingskjema for et relestyrt lysanlegg der lysene skal bli slått på 5 sekunder etter at rellet har kicket inn? Det er 3 lys.

Spurt ${formatDate(1622718564)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Plassering av overspenningsvern

Hei

Ønsker gjerne andres vurdering på en sak.

Skal installere inn overspenningsvern hos en kunde som har et hus fra rundt 50 talet, med 3 etasjer.

Huset har 2 stk sikringsskap, skap A plassert i 3etg og skap B plassert i 1etg. Inntaket er type luftinntak, som kommer inn ca 5m fra skap A i 3etg (1 fas inntak, med en liten kapsling der ov til begge sikringsskapene er plassert).

Iht 534.2.6 så planlegger jeg å installere en jordfeilbryter type S (100ma) rett føroverspenningsvernet. Så jeg unngår at kretsen blir liggende med en forbindelse til jord, etter en overspenning.

Med tanke på beskrivelsen over, hvilke plassering er mest optimal?

Burde man installere et felles 2polt overspenningsvern ved inntak, eller bør man plassere et 2polt overspenningsvern i hvert av sikringsskapene?

Det sisnemte er litt fordyrende, men etter min vurderinger bedre siden vernene da blir plassert nærmere installasjonen som skal beskyttes.

Takknemlig for alle gode tilbakemeldinger.

Spurt ${formatDate(1622434745)}
Løst Løst
Berøringsfare gammelt anlegg

I et eldre borettslag, som er fra før 1950 tallet, er det sikringsskap med tilgang for usakkynding betjening, der det står kontaktorer som ikke har avdekning over seg, altså berøringsfare på tilkoblingskrue. I dag finnes det modulær kontaktorer som man får bak ASD etc.

Ved elkontroll og om anlegge var nytt i dag er det selvfølgelig avvik. Men er det et avvik(TG2?) med med tilbakevirkende kraft?

Har også sett Hafslund(elvia) rapport der det er avvik for berøringsfare rundt knivskuff, men knivskuff og tavla er gammalt, 40-50 år, i tavlerom låst med OLH.

Hvorfor er dette et avvik i dag, når det har stått sånn i bygget sin tid? Tilbakevirkende avvik?

Spurt ${formatDate(1622634544)}
Løst Løst
Automasjon
Kraftproduksjon solceller

Hei, hvordan ville dere gått frem til og løse denne oppgaven?

a) Bruk tommelfingerregelen og regn ut omtrent hvilken størrelse i m2 kunden må ha på solcelleanlegget sitt for å bli plusskunde.

Her er infoen vi får:

Anta at du blir kontaktet av en kunde på Sørlandet som ønsker å få et tilbud på et solcellepanel og tilhørende utstyr (vekselretter etc.). Han synes det høres gøy ut å være en «plusskunde» hos kraftselskapet, dvs. at han leverer ut på nettet mer enn han forbruker av strøm selv. Energiforbruket til kunden er i dag 15 000 kWh.

Hvor mye kunden kan få ut av et solcellepanel avhenger imidlertid av en rekke faktorer som helning, temperatur virkningsgrad etc. I stedet for å kalkulere dette (eller bruke en online kalkulator slik som https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/#PVP), finnes det en nyttig og veldig enkel tommelfingerregel som ikke tar hensyn til disse faktorene, men baserer seg på et snitt i løpet av året. Regelen sier at et standard panel på Sørlandet (anta virkningsgrad på 15 %), har en årlig elektrisitetsproduksjon på ca. 1 kWh pr. Wp[1] installert. (Dette er et relativt konservativt estimat. Hvis du bruker du online-kalkulatoren, vil du se at du antakeligvis vil produsere ca. 10-20 % mer, alt avhengig av orientering av tak etc.)

Jeg tenker selv at ett kvm med solcelle panel produserer 150W da det er 15% av en standard solstrålemåling på 1000W p meter. Jeg tenker da at jeg må finne strømforbruket hans (15000 kWh) og dele det på 365 for og finne daglig forbruk. Så deler jeg det på cirka 12 timer da solcellene ikke produserer på natten. deretter tar jeg 41kWh og deler på 150W og får 20kvm for og dekke årsforbruket cirka. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Spurt ${formatDate(1622145940)}
Løst Løst
Opplæring av ikke elektro personell

Vi har et par personer her på jobben uten fagbrev av noe slag som vi skal instruere i fra og tilkobling av 400V El-motorer. Jeg har forstått det slik at man ikke kan instruere disse helt uten videre fordi de mangler grunnleggende Elektro forståelse. Er det noen som vet hvordan man løser dette i praksis? regner med at disse må på noe elektro kveldskurs eller lignende i en begrenset periode slik at de får et dokument som bevis til videre bruk til internkontrollsystemet vårt.

Vi har også en med fagbrev fra ikke elektrofag tatt før reform 94, han må vel også på noe Elektro kurs da?

Spurt ${formatDate(1622184277)}
Løst Løst
TN-S etter underfordeling?

Hei,

Jeg har lurt på en ting.

Mener å ha sett flere plasser at det står TN-C-S på hovedfordeling og TN-S på underfordeling. Er dette riktig? At alle tavler du setter etter at PEN er splittet går som TN-S?

Mener at om det skal være TN-S så må PEN splittes hos E-verkets trafo?

Da antar jeg at når man i dag har TKS skap på yttersiden av boligen, hvor PEN splittes så er fordelingsskapet inne i boligen ett TN-S, med følgende faser i kursfortegnelsen: L1-L2-L3-N

Noen som kan avklare om dette er riktig?

Spurt ${formatDate(1622273653)}
Løst Løst
Installasjoner på Gård/landbruk

Hei! Jeg er lærling og har en eksamen i elektrikerfaget i morgen. Vet ikke om dette er rett forum, men jeg har fått forberedelsesdel og håper dere kan hjelpe å bryte ned hva som inngår i dette:

Ny kurs til forutlegger i en driftsbygning (fjøs)Utbedre feil påpekt i en rapport fra DLE

Installasjon av kurs til datamaskin og kasseapparat. Utstyret skal tilkobles UPS.Installasjon av kurs til to fryseskapKunde er opptatt av best mulig driftssikkerhet

Spurt ${formatDate(1622103662)}
Løst Løst
utstyr montert på stikkontakter

Hei,

Spørsmål angående utstyr montert på stikkontakter.

Er det noen forskrifter eller regler som beskriver om det er ok og montere fast utstyr på stikkontakter, eksempelvis pumper opp til en gitt størrelse?

Det er her snakk om fast installasjon i form av ventilasjonsanlegg hvor noe påhengt utstyr er montert på skøyteledning til stikkontakt og ikke til anleggets tavle.

Tor

Spurt ${formatDate(1622110428)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.