| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Litt bakgrunnsinformasjon:
Vi er en bedrift som leverer elektrisk utstyr, men som ikke har installatør.
Vi skal bytte ei pumpe med motor og styreskap hos en kunde. Vi har fått inn rørlegger til å montere pumpa og har elektriker med fagbrev internt hos oss som kan koble til strømmen.
Spørsmålet er da, har elektrikeren lov til å gjøre dette? Slik vi leser FEK så har vi ikke lov til dette om vi ikke eier utstyret det arbeides på eller vi ikke har installatør og ikke er registrert i DSB's Elvirksomhetregister, stemmer dette? Vi har litt forskjellige tolkinger her på bygget
Det er ikke snakk om å legge opp ny kurs til dette, men å bytte ett gammelt styreskap med ett nytt (ikke av samme type eller fabrikat, men samme funksjon).
Fint om eventuelle svar kan referere til paragrafer i gjeldende lovverk.
Løst
Hei,
Vi holder på med en utvidelse av et eksisterende anlegg på et hotell. Det skal legges en 240 mm2 stiger fra hovedfordeling til ny underfordeling. I hovedtavlen skal det brukes en eksisterende NH1 skuffe da det ikke er mulighet for å bygge om til noe annet. Hotellet er tilkoblet et allment IT-nett (boliger henger på). Så kommer spørsmålet mitt. Beskyttelse mot sjokk.
Jeg klare ikke å finne en 240 mm2 kabel som er dobbelisolert og som er lov å bruke innendørs. Jeg har en følelse at det må ende opp med PFSP her. Vi klarer dermed ikke å oppnå dobbelisolert kabel fram til første JFB. Vi har jo heller ikke utkobling av første jordfeil på stigeren.
Holder det med jordfeilvarsling, dokumentere at Ub er under 50V Og rutiner i internkontrollen?
Hvordan blir det med tanke jordfeil nr. To? Litt vanskelig å garantere noe her siden det er smeltesikringer. Forslag til andre løsninger?
Jordfeilrelé med kontaktor på aktuell stiger?
Løst
jeg har fått en oppgave som jeg sliter veldig med så lurte på om noen kunne hjelpe meg å sette opp styre strøm siden jeg har fått til hoved strøm men vet ikke hvordan man poster bilder hær :/
Vi skal installere ein vareheis med styreskap og trykknappbrytere.
Heisa skal kunne køyrast opp og ned fra 2 stader. (fra styreskapet og fra annet styretablå)
Styreskapet skal ha trykknapp for start heis til 1. etg. og start heis til 2 etg.
Styreskapet skal også ha nødstopp bryter.
I tillegg skal der vere lampe for utløyst motorvern og lampe for åpen heisdør.
Det skal heller ikkje vere mulig å starte heisa når døra til heisa er åpen.
Heisa skal stanse automatisk når den kjem til første eller andre etasje.
Det eksterne styretablået skal ha startbryter 1 etg og startbryter 2 etg. I tillegg skal der vere ein stopp brytar. Der skal også vere ein knapp for alarm. Denne skal ha ein tidsforsinkelse på ca. 5-10 sek. (dette for å unngå alarm dersom nokon kjem bort i knappen).
Kobles opp med kontaktorstyring og motorvernrele. NB!
Løst
Jeg har et spørsmål om FSE i elektriske maskiner.
Hvem utpeker AFA ved bygging og omgjøring ,og er det noe krav til kvalifikasjoner og kompetanse for å bli utpekt som AFA ved bygging og omgjøring av elektriske maskiner?
Hilsen Trond
Løst
Hei!
jeg trenger litt hjelp på NORSOK E-001 og NEK420 /410.
Jeg er på jobb i et prosjekt (større fartøy) der vi har en utfordring med å dokumentere overfor vår leverandør at det er krav i forskriftene om at "through glands" i metall blir regnet som "utsatt ledende del" og må jordes når nippelen er montert i plast/GRP boks.
Jeg mener å huske at det står noe om dette i Norsok E-001.
Kan noen hjelpe meg med referanse til de riktige paragrafene?
Løst
Hei! Vet ikke helt om jeg har kommet til rette stedet på denne siden men jeg prøver.
Jeg trenger å friske opp litt angående lastfordeling av generatorer og hvordan man gjør dette. Tenker da oppgavemessig på millimeterpapir!
Løst
Er det noen andre kabler enn PFSP som kan ligge rett i bakken?
Løst
Hei, bare så det er sagt, dette er ikke en konsekvent spørsmål men mer litt på det generelle og krav knyttet til installasjon av kabel/kurs til en 230V pense til tog, er det noen av dere som vet om noen spesielle krav knyttet til dette? hvilke normer benyttes? er det angitt noen spesefikke krav fra jerbarneverket? bare så det er sagt, dette er ikke en jobb jeg skal gjøre men kun av ren nysgjerrighet, da tenker jeg på 230v siden, håper noen har noe å komme med:) mvhTore
Løst
skulle male en vegg så jeg måtte skru ut lampen fra veggen. Skrudde av sikringen og målte for sikkerhet med multimeter, det viste mellom 2-3 volt. Er dette jordfeil? trenger svar så fort som mulig ettersom huset vurderes å bli solgt.
Løst
Såvidt jeg husker så ble det et krav om at varmtvannsberedere levert med støpsel ikke skulle ha større effekt enn 2000W. Likevel praktiserer noen elektrikere å klippe bort støpselet og koble ledningen permanent i en koblingsboks. Noen her inne som gjør det samme? og hvorfor?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.