| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Er det krav til kv og ov på sekundærsiden av trafo? F.eks trafo til en heismaskin.
Hvordan løser man kravet til kortslutning og overbelastning hvis det ikke er noe krav?
Hilsen Trond
Løst
Hvis en bruker passive barrierer så ser jeg at en må ha eget jordingsystem , er dette separert fra det øvrige jordingsystenet , eller kan disse systemene kobles sammen ?
Løst
Hva er minste tillatte tversnitt på jording og måleledning på strømmåling på 22kv??
Løst
Hei!
Jeg jobber normalt offshore, og har gjennomført FSE 2018 offshore lav og høyspenning.
Har planer om å hjelpe til i lokal elektrobedrift på land nå i sommer, må jeg da ta nytt FSE lavspenning rettet mot installasjonsarbeid eller er offshore kurset nok?
Løst
Er FEK§7 første ledd et absolutt krav, eller kom dette i 2013 som et "nytt" krav at master eller bachelor eller to årig fagskoleteknikker med relevant fagbrev kreves for å kunne være faglig ansvarlig.
Vil en person med Automatikerfagbrev kunne stå som faglig ansvarlig for drift og vedlikehold av offshoreutstyr (ROV-utstyr)som er bygget ihht Norsok og Z-015 (dette er midlertidig utstyr).
Utstyre sendes offshore på oppdrag, vedlikeholdes onshore mellom offshore oppdrag, dette være seg både lavspent(driftsansvarlig) og høyspent (driftsleder).
Løst
Hei!
ved installasjon av solcelleanlegg , er det slik at FEK kun gjelder for selve tilkobling av solcelleanlegg og ikke for montering av selve panelet ? Prøver og lese med opp litt til installatørprøven:)
må man ved kun installasjon av solcellepanel være registrert i elvirksomhetregistret? Eller er dette kun gjeldene ved tilkobling?
Løst
Hei! Har noen spørsmål så jeg håpet på å få svar her inne.
Jobber som lærling i en bedrift og spurte montøren jeg jobber med om det er lovlig for usakkyndinge personer å bytte patroner til kortslutningsvernet i tilknytningsskapet. Han mener at det er lovlig og ikke har noen klare faremomenter, mens jeg har hørt fra personer på opplæringskontoret som sier at det er ikke lovlig siden i verste fall så kan en komme borti fasene hvis en kommer inn med fingrene der så patronskuffen er. Er det noen retningslinjer innen dette? Det er jo feks ikke lov å skifte patronene i overspenningsvernet, så burde vel muligens ikke være lov å skifte patroner i et KV heller?
En ting til; hadde en diskusjon med montøren min og han sier at det kun er kortslutningsvern i kabelskapet til nettleverandør, men ikke i tilknytningsskap. Han sier at sikringen som som står i TKS er mer som en vanlig automat? Har jobbet ut i fra at denne sikringen vi putter patroner inn i er et KV som er beskyttelsen for måleren og inntakskabelen i installasjonen. Sånn som jeg tolker NEK399 så finnes det KV i både kabelskap fra nettleverandør og et KV i tilknytningsskap.
Løst
Hei
Kan utgående kurser/sikringer ha bryteevne 6 kA, mens overbelastningsvern har på 10 kA, viss kortslutningsstrømmene kan være opp i 10 kA?
Takk
Løst
Hei,
Trenger faglig input på en case med jordfeil.
Målte jordfeil mellom jord og fas i fordelingstavle(leilighet 2.etg) 230/230V(normalt 132/230V). La ut hovedsikring i hovedtavle(kjeller) og målte på nytt fas/jord - 70V. Jordfeil er lokalisert på trafokrets av nettselskapet.
Jobb som skal utføres er bytte av hovedsikring kjeller:
- Leilighet er pusset opp og har jordfeilbrytere på 30mA på alle forbrukerkurser i henhold til NEK400:2014- Sikringskap leilighet er er gammelt A -skap, med ny rehab sats.- Stiger fra hovedtavle er PN 2x10mm2 som ligger i metallrør(uisolert). Ligger sammen med to andre stigere med felles jordingsleder til de andre etasjene(eksisterende installasjon i gammel bygård).- Hovedsikring for leilighet er uZ på 2x35A
Hovedsikring skal byttes og erstattes med 2x32A automat og det settes inn overspenningsvern.Siden det ikke er forsterket isolasjon på stiger(NEK400, kap. 412), berøringsspenning overstiger 50V og kursen er 32A er det vel et krav om å sette inn jordfeilbryter på stiger for å garantere automatisk utkobling ved første jordfeil(3 x etterfølgende jordfeilbryter for å oppnå selektivitet, NEK 400 536.3)? Hele installasjonen endres/reguleres til ny forskrift og dette er vel å anse som et minimum for å gjenbruke stiger?Det beste hadde vært å byttet stiger til feks PFXP, men dette er nærmest umulig og nåværende eier vil heller ikke påkoste dette
Løst
Hei, lurer på om man må melde inn/sende inn samsvarserklæring om man bytter brytere i eget hus/leilighet til smart brytere/dimmere (F.eks Fibaro eller Xcomfort).
Forstår det slik at man ikke behøver å melde det inn noe så lenge det kun er snakk om å bytte brytere til en annen type så lenge vern og kabler ikke blir endret?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.