Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Forskrifter som omhandler batterirom og DP

Hei.

Jeg holder på med å se inn på en hybridløsning på en boreinnrettning og lurte derfor på om dere kunne gi litt støtte mtp hvilke regelverk jeg bør overveie opp i mot denne løsningen. Det er en flytende installasjon så det er litt forskjell i forhold til båter som ligger på DP. (Tilgjengelig kraft til boreutstyr, etc). Jeg ser for meg en løsning med at vi skal stenge ned 1 (eller flere) diesel generatorer.

Så fremt jeg kan se så må følgende forskrifter taes hensyn til når en skal prosjektere batterirom:

DNV-OS-201

IEC 61892-6

Når det kommer til reglement rundt DP, så er jeg mer fremmed. Jeg antar at det er noe i MODU-koden, IMO, DNV og Sjøfart, men jeg har ikke noe spesifikk retningslinje på hva jeg skal se etter. I tillegg til disse reglementene så har rederiet sine egne WSOG som må taes hensyn til.

Tips og erfaringer mottas med takk.

Spurt ${formatDate(1524422355)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Overspenningsvern i etasjefordeler til leiligheter

Hei

Kan man plassere overspenningsvern etter hovedbryter i etasjefordeler i leilighetsbygg?

Det vil da ikke bli plassert egne overspenningsvern i hver leilighet, men et felles f.eks for 4 leiligheter.

Det skal plasseres overspenningsvern i hovedfordeling i kjeller.

Spurt ${formatDate(1524471781)}
Løst Løst
Jording av fiberarmert betong?

Hei!

Vi er med i bygging av en ny skole hvor det skal støpes en bunnplate i kjeller (70x30 meter) av fiberarmert betong. Det vil si uten vanlig kamjern armering.

Vi legger vanlig ringjord med nødvendige tverrforbindelser for hver 20x20 meter og tilknytter armering i fundamenter.

Spørmålet er: Trenger vi å legge et maskenett i den fiberarmerte betongen utover dette?

Jeg spør fordi en elektroentreprenør hadde vært med på et tilsvarende prosjekt hvor de hadde lagt et maskenett av kamjern i tillegg, som hadde maskevidde 6x6meter.

Vet ikke om det har noen betydning, men i vårt tilfelle står Hoved IKT rom i kjeller vegg i vegg med Ventilasjonsrom hvor det er en del store frekvensomformere......

Spurt ${formatDate(1524122496)}
Løst Løst
Ex
Varmepumpe i sone 2 på flyterigg?

Har fått en forespørsel om å montere innedel for varmepumpe i sone 2 på flyterigg. Planen er å kople tilførsel over ESD systemet slik at strømtilførsel til anlegget blir slått av ved laveste nivå av gass deteksjon.

Er prinsipielt mot slik installasjon men kan ikke umiddelbart se at det bryter mot noe regelverk? (DNV Sertifisert flyterigg på Norsk sokkel) Har jeg oversett noe i denne forbindelse eller lar det seg gjøre?

NB! Er i utgangspunktet ment å være midlertidig installasjon i forbindelse med ombygging av HVAC anlegg. Men slike installasjoner har jo en lei tendens til å bli permanente.......

Spurt ${formatDate(1524210076)}
Løst Løst
Ex
EX-armaturer

Hei!

Er det noen som vet om et norsk firma som forhandler EX-armaturer?

Spurt ${formatDate(1524213117)}
Løst Løst
Ekom vs. elektroinstallatør, igjen...

Tar opp litt dette med ekom vs. elektroinstallatør igjen.

Fra Nkom.no:

Unntak fra dette er installasjonav elektronisk kommunikasjonsnett når alt installasjonsmateriell og utstyr som inngår i nettet erspesielt fremstilt for å kunne installeres av personer uten særskilt faglig kompetanse.

Eksempler på systemer som utløser krav om at arbeidet utføres av autorisert virksomhet erregulerings-, alarm- og styringssystemer som SD-anlegg, KNX, xComfort, brann- oginnbruddsentraler, i tillegg til kabel-TV-nett, fibernett og datanett.

Regulerings-, alarm- og styringssystemer som SD-anlegg, KNX, xComfort, brann- oginnbruddsentraler mm. er også regulert av DSB og DIBK, men deres regelverk omfatter ikkeinstallasjon og vedlikehold av ekomnett. Installasjon og vedlikehold av ekomnett omfattes avNkoms regelverk.

Har godkjenning som elektroinstallatør og vi har mulighet til og starte med SD-anlegg.

Som skrevet i siste avsnitt over her, så står det at SD-anlegg mm. er også regulert av DSB og DIBK. , mens installasjon og vedlikehold av ekomnett omfattes av Nkoms regelverk.

Hva menes med dette? Kan vi påta oss arbeid med programmering og bygging av SD-anlegg uten ekom autorisasjon?

Spurt ${formatDate(1523996108)}
Løst Løst
Kortslutningsberegne stigerkurs

Hei, vurderer å øke sikringsstørrelse på stigerkurs til bolig pga. trøbbel med overbelastning til tider.

Jeg har oppgitte kortslutningsstrømmer i inntak fra nettleverandør, men denne boligen er 80-90m unna selve inntaket på låven. Lurer da på hvordan jeg går frem, må jeg da benytte formel for IT-system med egen transformator, altså Ijf 2p min = 0,95 Un / 2 x 1,2 x (Zytre + rfase + rPE) x l) ? Ettersom det ikke er noen forankoblet jordfeilvern, og det ligger PFSP som stigerkabel? Alt er jordfeilautomater i selve boligen, men dette har vel ikke noe å si sålenge stigeren ikke har jordfeilvern?

Så jeg må sjekke at vernet slår ut før 5 sekunder (utifra nedregnet Ik3pmaks fra hovedinntak til bolig), og at sikringens I5 er lavere enn den minste kortslutningen/jordslutningen(?) på tampen av stigerkabelen hvor den ender opp i boligen? + At bryteevnen på vernet er over utregnet Ik3pmaks såklart.

Jeg ville helst ikke gjøre det enkelt og bruke installasjonstesteren her, ettersom jeg vil ha så nøyaktig verdi som mulig.

Spurt ${formatDate(1524085447)}
Løst Løst
CE merking

Etter hva jeg har forstått betyr CE merking at produktet kan markedføres og selges i norge. Mitt spørsmål er om det er blitt gjort noen vurderinger om produktet tilfredsstiller nasjonale krav og evt. hvilke krav.

Noen som vet mere detaljer rundt dette?

Spurt ${formatDate(1523868179)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Landstrøm i båt

Har nettopp kjøpt en båt hvor det finnes et lite elektrisk anlegg med lader og en stikkontakt. 30mA jfa

Jeg har lest litt på forskjellige løsninger ang jording, og sliter med å finne ut hva som gir best sikkerhet.

1. Skilletrafo i båt og ingen landjord i selve båten, men i kabel ut til båt.

2. Landjord tilkoblet båt og utgjevne alle ledene deler i båt og motor. Ser da problemet med korrosjon kommer, men jeg tenker nå først og fremst personsikkerhet.

Ser at begge løsningene har både fordeler og ulemper og prøver derfor her å bli noe klokere.

Spurt ${formatDate(1523992144)}
Løst Løst
Installatørprøven

Hei, er det et eget forum for spørsmål vedr inst. Prøven? Eller et det dekket i de andre forumene?

Spurt ${formatDate(1523828939)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.