| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Trenger litt bekreftelse på dei litt forskjellige exd-nipplene
Vi trenger å lage litt praktiske retningslinjer her ombord på exd-nippler
Har lest gjennom nek 420 og sett på kravene, men ønsker en litt enklere tilnærming, som kan beskrives med noen få linjer....
EXD- Through gland : Brukes nesten bare til uarmert kabel, vet det er unntak....
EXD-Kompresjon : Brukes til armert kabel under forutsetning av kabel er 3m lang, tidligere var det krav til volum på kapsling, er dette ennå gjeldende? Eventuelt flere krav
EXD-Kompound : Kan brukes til alle typer armert kabel BFOU/RFOU
Noen kommentarer.......
Løst
Hei. Jeg har alltid hørt at det skal være min 10 cm fra kledning på husvegg bort til nærmeste leder på forsyningsiden inn i trakta. Står dette skrevet noe sted?
Løst
Hei,
Vi har en kabel-tv leverandør som mener det er vårt ansvar å ha jordklemme i EKOM feltet til deres utstyr. Jeg klarer ikke å finne noe sted det står nevnt i 399.
Er det noen andre som vet hva som er krav/praksis?
Løst
Er det krav til installatør i bedrift som bygger, vedlikeholder, oppgraderer og modifiserer midlertidig utstyr?
Grunnen til at jeg spør var at jeg fikk høre at en bedrift som driver med nettopp dette ikke har registrert installatør.
Jeg sjekket litt i Z-015 og i denne kan det virke som om det stemmer.
Vedlegg E E.1 bokstav c) sier:
c) Leverandør eller bruker av utstyret skal ha en sakkyndig installatør (høyspenning eller lavspenningavhengig av installasjon og utstyr) i sin virksomhet, eller avtale med ekstern installatør om installering ogvedlikehold av utstyrets elektriske utrustning.For containere eller utstyr som ikke inneholder høyspenningsutstyr, kan dette arbeidet utføres av registrertbedriftselektriker.
Noe som, hvis jeg forstår rett, betyr at en bedrift uten installatør kan bygge kontainere med flere hundre ampere fordelinger osv. så lenge dette er for midlertidig utstyr å regne, stemmer dette?
bokstav d) viser videre spesielt til FKE §13 elle §14 for personell som utfører dette arbeidet, men da denne er utgått er det vanskelig å finne igjen hva som sto her.
Og hva menes med registrert bedriftselektriker? Er det bedrifter registrert elvirksomhetsregisteret som menes?
Løst
Hva er hovedgrunnen til jordwire i grøft?
Løst
Ser på kurs hos dere ifm bli sertifisert(Person), termografør iht. NEK 405
Dere skriver:
Kurset tilfredsstiller kompetansekravet i NEK 405-1 for sertifisering av termografører, så kurset passer godt for personell som ønsker å bli sertifisert som termografør hos NEMKO eller hos DNV.
Om person som tar dette kurset kun har hatt fagbrev i 2 år, selv om han er sertifisert, kan han da fungere som termografør iht 405, ?
REF:
§ 9.Kvalifikasjonskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg
Den som kontrollerer andres elektriske anlegg, skal oppfylle vilkårene i § 6 første ledd og ha minst tre års relevant praksis fra bygging og vedlikehold av elektriske anlegg etter endt utdanning, eller oppfylle vilkårene i § 7 første ledd.
Løst
Finnes det en «konverteringsliste» mellom svenske og norske kabelbetegnelser
Løst
Hei. Skal gå i gang med installasjon i en kufjøs til sommeren, og lurer litt på hva som i dag er vanlig måte å installere i dyrerom på, da det er lenge siden vårt firma hadde fjøsinstallasjoner, og nye fjøs er ikke akkurat dagligdags her i Norge.
Hva er mest vanlig å bruke av føringsveier i dyrerom osv? Er det greit med plastkanaler eller bruker man kabelbroer?
Noe ellers man bør være oppmerksom på?
Løst
Hei.
Har noen erfaring med om "rubbhaller" er fast eller flyttbare bygninger.
Denne hallen er boltet fast til betongfundament, men det er installert "provesorisk installasjon".
Skjøteledning til lys i tak og byggestrømskap som fordeling.
Live long and prosper!
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.