| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Sitter å leser i boligversjonen av NEK400. Der står det i 4.2.2 "Bruk av kabeltyper" at følgende kabeltyper kan benyttes for hovedkurs frem til bygningens hovedfordeling.
- PVC-isolert skjermet kabel, feks PFSP 1 kV
Normen lister opp flere alternativ, men spørsmålet mitt dreier seg om merkespenningen på hovedkabelen. Alle kablene NEK nevner har merkespenning på 1kV.
Er det altså ikke OK å legge en feks PFXP/PFSP med merkespenning på 500/750V? Og hvis det er tilfellet; hvorfor ikke? I bolig er høyeste spenning mellom fasene 400V, så både 500 og 750V bør jo vær tilstrekkelig.
Løst
Er det krav til å jorde dører av metall i et rom dersom den kan defineres som annen ledende del? Altså mindre en 10 kohm mellom dør og jord og at en utsatt ledende del er innenfor rekkevidde.
Løst
Hei
En tommelfinger-regel sier at man ikke bør prosjektere med at en kurs belastes med mer enn 80% av kurssikringen. Vet faktisk ikke helt hvor jeg har dette fra, men syns det er en fornuftig tilnærming.
Vi er forsåvidt kommet dit at man ikke monterer schuko til elbil lengre, men hva når man trekker en tilførsel til en ladestasjon på f.eks 16A eller til og med 32A. Det vil normalt være tilstrekkelig med henholdsvis 2,5mm og 6mm tverrsnitt på kabelen, men belastningen på en elbil vil i mange tilfeller være i mange timer, mens andre forbrukere er mye mildere mot den elektriske installasjonen. Er det fornuftig å tenke litt tilsvarende 80%-regelen, at vi dimensjonerer et anlegg som ikke kontinuerlig vil tynes til maks?
Noen tanker?
Løst
Hei, skal veldig snart opp til fagprøve og sliter litt med å finne tilstrekkelig informasjon og forklaringer om jording systemer og EMC som jeg klarer å forstå/forklare til andre i.f.t. prosessanlegg. Er det noen som har gode forklaringer eller vet om nettsider/plasser hvor jeg kan finne denne type informasjon? Har tilgang til NEK 400:2014, NEK EN 60204-1:2006 og montørhåndboka.
Takk på forhånd.
Løst
Hei
I ett større boligkompleks er det oppstått lekkasjer på vannrørene med jevne mellomrom siste tiden. Kobber rørene har korrosjon innvendig. Kobberrørenes kvalitet er kontrollert av Sintef og funnet ok i hht NS.
Rørinstallasjonene gjelder både fjernvarme og tappevann.
Rørleggeren mener det kan være pga strøm i vannrørene?
Jordinger og utjevninger er forlagt som de skal, etter norm.
Ved befaring måles det strøm i utjevningsforbindelser mellom vannrørene flere steder i bygningen på mellom 500 - 870 mA.
Anlegget er megget og funnet i orden. Frakobling av hovedbryter påvirket ikke strømmålingen på utjevningene. Det er trafo i bygget, som forsyner det nevnte anlegget i tillegg til ett nærliggende sykehjem.
Er det noen som kan bidra med erfaringer i denne sammenheng? Hva kan være akseptabelt nivå på feilstrøm som her? Hvordan kan man bli kvitt feilstrømmen? Hvor kommer den i fra?
Løst
Hei.
Vet at det er flere i samme båt som meg. Har fagbrev fra 2003 - Dokumenterbar saksbehandlertid som avdelings/prosjektleder fra 2009 og er nå ferdig med teknisk fagskole.
Spørsmål 1: Er det mulig å få godkjent saksbehandlertid fra før fagskolen?
Spørsmål 2: Er det noen som har fått det til og gått opp til prøven og evt kan komme med tips til fremgangsmåte?
Løst
Viser til krav om dobbelisolering av inntak på IT nett for å unngå å måtte bruke id max for dimensjonering av jordlektroden.
Hva om jord ikke er introdusert i inntak fra e-verk og man legger PFSP fra inntak til tavle men da unnlater å koble til jording og isolerer denne med strømpe i begge ender? Hva er egentlig risikoen for at en jordfeil oppstår i denne kabelen? Om det skulle oppstå vil jo ingenting kunne skje.
Løst
Hei
Lurer litt på regelverket angående om en skipselektriker (ETR) med fagbrev i Elektrikerfaget + maritim modul har lov til å utføre elektrisk installasjon i egen bolig.
Har hørt flere med samme utdanning og jobberfaring har fått tillatelse fra DLE, men det virker som det kommer litt ann på dagsformen hos DLE. Jeg fikk først tilbakemelding om at jeg måtte sende fagbrev og også dokumentere "3 års erfaring med bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg."
Fikk da til svar: Praksis fra drift og vedlikehold av installasjoner på båt regnes ikke her som relevant praksis. Du må vise til praksis på husinstallasjoner.
Burde egentlig ikke erfaring fra båt der vi har både bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg være godt nok? Om jeg hadde jobbet som elektriker på ett skipsverft der det ble utført nybygg av båter hadde slik jeg forstår DLE godkjent dette.
Løst
HeiUtløser fremlegging av ny kurs internt i boligen krav om melding? Jeg trodde man sender inn melding kun ved arbeid i målepunkt/endring av OV. Men jeg har en kollega som påsto at alle nye kurser skal meldes uansett sikringstørrelse. Jeg ser derimot at flere nettselskaper krever melding ved fremlegging av 1 fase stikk over 20A. Er dette myntet på Elbil ladere eller? Hvor er dette hjemlet i forskriften?
Løst
Hei skal beregne kabel og vern til denne motor i forbindelse med fagprøve.
Noen som kan forklare motorskiltet?
Jeg vet at det er stjerne trekant kobling 400V.
Foreløpig er det dette jeg har kommet frem til
Beregning av kabel for motorWattSpeningCosrot3lb =11000/400*0,89*1,73=42,34175Nærmeste Vern =50AC-AutomatIsolasjonsmateriale =PVCLedermateriale=CuReferansemetode =EAntall strømførende ledere =3Temperatur=0,87Nærføring=0,82IZ min =50/0,87*0,82=47,1264368ATversnitt=10mm 52B-1IZ avlest =60Iz=60/0,87*0,82=56,5517241AIb <In<Iz42,45056,5
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.