| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. Jeg har en kamerat som fikk en oppgave av læreren sin, og han skjønner ikke helt hvordan man skal gå frem med ordrebeskrivelsen. Er det noen her som kunne lagt frem en enkel og grei forklaring på hva som er viktig og hvordan man skal gå frem. Han sa oppgaven var bassert på en praksis oppgave de skal ha før sommeren.
Kunde: Kontor ASTlf. 11112222Kontaktperson: Per F. OrertOrdre:Diverse ombygninger i Kontorbygg
Minikjøkken skal utvides til fullverdig kjøkkenMontere nødlys i kjelleretasjeInstallasjon av pappkomprimatorMotatt av: Morten Olsen, saksbehandler. Dato: 22. mai 2018
Inntaksdata: TN-C-S: 400V/230V, Ik3pmaks= 8kA, Ik1pmin = 2.3A.
Løst
Hei!Jeg har leitet litt etter en fasit på beregning av OV i TN-C-S anlegg, men finner ikke dette noen plass.
Er det noen som har formel og som kan gi et lite eksempel på utregning?
Løst
I følge brannkonsept: Nødlys skal gi lys i minst 30minutter etter straumbrot, bygget er risikoklasse 5, to etasjar for publikum, tredje etasje inneheld kun lager.
Kor lenge må UPS som forsyner dørpumper kunne forsyne 230V etter straumbrot?
Må ein rekne med kontinuerleg drift av samtlige dørpumper?
Løst
Hei
Jobber for tiden med kabelopplegg i oppdelte parkeringsanlegg tilhørende boligblokk på 6 etasjer. Spørsmålet mitt er hvilke ytre påvirkninger man skal gå ut i fra her. Jeg går ut i fra at rømningsvei er BD2, men er usikker på om garasjen også er det? I så fall må alt kabelopplegg av typen halogenfri. Noen med kompetanse her?
Styret i borettslaget har ikke lykkes å fremskaffe brannrapport fra da bygget var ny.
Løst
Hei.
På landbasert utstyr så har vi NEK 400-4-41 på utkobling av jordfeil på utstyr inntil 20 amp og 30mA.
Har vi de samme på anlegg om bord på offshore fartøy (båt)?
Løst
kan et E-verk bruke personar som ikkje har elektrofagbrev til bytting av målere og montering av nye målere? Dei kjem vel inn under krava i FEK paragarf 6?
Løst
Hei,
Hvordan pleier det gjøres ved rørsetting og installasjon i en "gasstett garasje"?
Løst
Har nettopp hatt sluttkontroll på fagprøven og har noen spørsmål vedrørende Jordfeilbrytertest og verifikasjonen av dette. Vet at i henhold til 61.3.61 i NEK400 så er det godt nok å bruke test-knappen til å verifisere funksjon, men tok en liten sjekk med Eurotesteren E2 alikevel. Har 13 sikringer totalt, og 10 av disse slår ut på
21-24mA - 36-37mS
Mens så har jeg 3 jordfeilautomater som plutselig får følgende verdier:
21mA - 56mS
24mA - 55mS
18mA - 42mS
Disse tre automatene fungere 100% ved bruk av testknapp.
Er det noen logisk forklaring på dette i tilfelle sensor ber meg om å teste en av disse kursene og ser at automaten slår ut innen godkjent merkestrøm, men bruker betraktelig lengre tid til å slå ut?
Løst
Jeg er elektrikker og har skjønt det slik at man kan installere i egen bolig dersom man er juridisk eier av den. Videre forstår jeg det slik at jeg ikke kan installere i en driftbygning selv om jeg er juridisk eier av noe sånt også.
Hvordan er det i en "bod" på min egen tomt som jeg eier? boden er på 50 kvadrat og det blir installasjon på størrelse med en liten enebolig. Er det fritt frem for meg her?
Løst
Utfører jordingsystem på et prosjekt. Det er et forvirrende tema, men føler jeg har ganske stålkontroll. Vil uansett høre andres meninger om hva dere pleier å gjøre.
Har utført følgende:
Alt som tar med seg jordpotensiale utenfra og inn som metaliske rør blir jordet til byggets hovedtavle. Bygningskonstruksjonen av stål og betong blir også jordet til byggets hovedtavle. Alt av jordpotensiale innenfor byggets fire vegger har nå samme potensiale.
Vanninntak av plastikk PEX blir ikke jordet da det ikke tar med jordpotensiale inn i bygget og heller da selvfølgelig ikke etterfulgende vannrør av metall.
Ledende deler i bygget som stålrør og kabelstiger er ikke en del av byggets konstruksjon og trenger heller ikke jordes dersom de ikke er å betrakte som en "annen ledende del"
Hvis den ledende delen utgjør mindre en 10.000 ohms isolasjonsmotstand mot jord er den å betrakte som en "annen ledende del" og må i utgangspunktet jordes dersom beskyttelsestiltak automatisk utkobling ikke er til stede.Så dersom dette hadde vært et 230V-IT nett og respektive kurser ikke hadde automatisk utkobling eller tilfredstillte utkoblingstidene så måtte ledende deler utjevnes til jord.
Anlegget i dette tilfellet er et 400V-TN og har automatisk utkobling på alle kurser så jording av "andre ledende deler" utgår på de steder hvor utkoblingstidene er innenfor normen. På fks inntakskabler fra netteier ligger på kabelstiger og her har vi ikke kontroll på utkoblingstider. Så disse kabelbroene blir ujevnet til jord. Kabelbroer ellers hvor vi har kontroll på utkoblingstider lar vi være ujordet. Det samme med ventilasjonsanlegg.
Noen enige i mitt resonement?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.