| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Jeg har ved feil kjøpt inn en selvrensende støvfilter som er godkjent ATEx Sone 21, den skal brukes i Sone 1 omerådet. Hva må jeg modifisere/bygge om for å kunne bruke denne i sone 1?
Løst
Er det et forskriftskrav at skjult husinstallasjon skal være tildekt? Jeg tenker da på tildekking med gips veggplate e.l. Jeg antar at det er slik, men kan noen bekrefte/avkrefte dette?
Løst
Hei!
Hva betyr det at et instrument (pressure safety transmitter) på et p&id skjema har en stiplet sirkel rundt seg?
Og hva er forskjellen på pressure transmitter og pressure safety transmitter?
Hilsen auto
Løst
Hei. Jobber fortiden hos en bedrift som gjør alt fra sveise-, skjærebrenner-, vinkelsliper-, o.l-jobber.
Har aldri vært noe snakk om varmearbeider kurs, men har hørt av noen andre jeg kjenner at dette er påkrevd?
Stemmer dette? Er det krav hvis man bare jobber inne på et verksted?
Og hvem blir eventuelt straffet hvis det oppstår en hendelse?
Tusen takk for all hjelp jeg kan få :)
Løst
Hva sier forskrifter angående kabelinnføring i topp av utstyr. Mene å huske at Norsok sier noe om dette dersom utsyr er plassert utvendig og eksponert for regn?
Har vi en Norsok stanard for elektroinstallation i dag?
Trenger en å forholde seg til Norsok når er installasjon ikke er bygget etter Norsok standard?
Løst
Jording av slukrist. Hvordan løser folket dette - PN2,5mm2 sammen med flislim og rett i slukristen? Har stort sett hatt mulighet til å montere muffe på avløp i de IT anleggene jeg har vært borti.
Løst
Er det krav til at det skal finnes førstehjelp utstyr/koffert i tavlerom offshore?
Løst
Hei
Hva er brannkravet for mellomspenningskabler forlagt i luft i rømningsvei i henhold til FEF og NEK440?
Skal det benyttes TSLI eller malt TSLF kabel?
Løst
Hei. Vi prosjekterer et anlegg i bacheloroppgaven vår. Er det noen her som vet om hvilke krav som gjelder for vedlikehold av elektriske anlegg? Det er et prosessanlegg.
Løst
Hei, driver og beregner litt på en sirkelsag som drives av en elektromotor. Maskinen har en enfasetilkobling til 230V nett, og det er benyttet en burviklet asynkronmaskin med hjelpefase. Maskin er merket 400/230V og leverer 1,5kW. Driftskondensatoren er dimensjonert slik at den fører 80% av merkestrøm.
Har skjønt det slik at jeg må benytte en Steinmetz-kobling da jeg ikke har tilgang på 3-fase. Har beregnet størrelse på kondensator til 106 mikroF, og funnet ut at jeg skal benytte en kondensator laget av metallisert polypropylen. Har ikke tenkt å ta med startkondensator, da jeg ikke trenger så rare startmomentet. Lurer på om det er noen problemer med varmgang når du setter opp koblingen med en kondensator, og generelt om beregningene kan stemme?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.