| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Trenger hjelp til å finne dette i FEF. Mener å huske at dette er 12mnd frekvens for visuell kontroll
Løst
Hei
Hva er egentlig krav til den som utfører praktisk HLR kurs/opplæring?
Trengs det noen form for autorisasjon/kurs, eller kan egentlig hvilken som helst kvalifisert helsefagarbeider utføre dette?
Takk for svar.
Løst
Har vært på kontroll og testet jordfeilbrytere. Alle løser ut innenfor krav (30mA, >0.4s) og løser ut når jeg trykker på testknappen. Det eneste er at den ikke gir indikasjon på jordfeil ved test, feltet som skal være blått holder seg hvit.
Så selve funksjonen av jordfeilbryteren er intakt men vil dette si at kunden må bytte 7+ automater i skapet sitt ?
Løst
Vedr. et nødlysanlegg med integrert batteripakker som er trådløst overvåket.
Kan dette kobles direkte på lokale lyskurs som er konstant forsynt med 230V og styres med Dali.
Eller trer følgende forskrifter inne her: NEK 400 ? 560.6.7, 560.7.1
Ser at 560.9.1 sier at man kan se bort fra mye av det som står om kursopplegg i slike anlegg.
Løst
Er det nødvendig å låse bygg som innehodler elektriske tavler LV og HV?
Utstyret som er plassert i bygget er plassert i tavler som er lukket. Personer som går inn er ikke utsatt for uisolerte ledere. Så lenge dørene er lukket. Dørene på skapene er ikke låst.
Løst
Kan en elektriker med Ex-kurs bytte lager på en Exe motor selv, eller må man sende motoren inn til et autorisert verksted?
Og viss det vanlige Ex-kurset ikke er tilstrekkelig, hvilket annet kurs/kompetanse må man da ha?
Løst
Hei
Har et spørsmål angående kortslutningsstrømmer i TN-C-S.Jeg har en oppgave der jeg må dimensjonere vern til en installasjon. For å tilfredsstille krav 400-4-434.5.2 så må jeg vite IK1pmin til hver av kursene, men siden det er et tn-nett er det en del vanskeligere å beregne dette.
Noen som har tips?
Den eneste informasjonen jeg har er inntak kortslutningstrømmene.Ik3pmaks = 8kAIk1pmin = 2,3 kA
Løst
Hei,
Vi har fått en oppgave angående nødlys for et kontorbygg i kjelleren for kontorbygget.
Hvor kan jeg eventuelt lese opp kravene til dette og hva er det som vil være viktig å få fram i besvarelsen når det kommer til dette?
Ville gjerne satt pris på om det ble sendt med lenker til eventuelle kilder.
Løst
Hei, har planer om å legge strøm til uthus.
Planen var å hente strøm fra stikken som står ute på veggen, er dette lov?
Må det legges opp en egen kurs til uthuset?
Tenker å legge en 2x2,5mm^2 PFSP til uthuset, det er snakk om en lengde på 10 meter (Om en trekker kabel fra stikken ute og inn). Tenkte å legge strømmen fram til en koblingsboks, for å så legge strømmen ned til stikk og lys.
Høres dette greit ut?
Løst
Hei,
Hvordan gjør dere andre det med U10-utstyr som er produsert før 2003? Tolker dere 4.5.1 a) som at det bare er ikke-elektrisk utstyr produsert etter 1. juli 2003 som må være EX-godkjent? Eller søker dere avvik hver gang?
Spørsmålene gjelder også utstyr produsert etter 2003, men som ikke ble bestilt som EX-godkjent. Typisk ei luftdrevet trykktestingspumpe.
Vil man være iht Z-015 hvis man har en solenoid på lufttilførselen på ei pumpe, der solenoiden er koplet til et stikk på rigg som er koplet til laveste ESD-nivå? Eller må man fremdeles søke avvik?
Anders
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.