| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, jeg skal bygge nytt hus og har tenkt å legge varmefolie under klikk laminat
Noen som har noen erfaringer med de forskjellige leverandørene? Og hvor mye effekt man bør legge pr.m2 i Tek 17 hus.
Tenker på
Elflex/konsulentteam, thermlfloor, varmecomfort og Devi
Løst
Eksisterende installasjon til elbil lader har 20A sikring på en 45m lang 2x4mm2 PR kabel. Siden jeg uansett må installere en jordfeilbryter type B, så lurer jeg på om det er mulig å legge inn 25A sikring istedenfor den på 20A?
Ifølge 52B-2 i NEK400:2014 så bør det gå fint (det er forlegningmåte B2 i garasjen), men elektrikerne som jeg spurte svarer både ja og nei...
Løst
Hei
I IEC 60079-14, 16.2.3 er det beskrevet flg:
Intrinsically safe cicuits shall be either:
a: isolated from Earth, or
b: Connected at one point to the equipotential bonding system if this exist over the whole area in which the intrinsically safe circuits are installed.
Hva menes her med "equipotential bonding system"?
Er dette normalt det vi betegner som ISE eller PE?
Løst
Hei!
I forbindelse med installasjon av heis har vi ofte problemer med at jordfeilbryter slår ut (byggestrøm). Dette pga. frekvensomformeren.
Vi kan løse problemet ved å benytte skilletrafo i byggeperioden, men dette er tungvindt å ta med til alle installasjoner.
Forslag til andre tiltak?
Løst
Jeg er på et prosjekt dere vi har en utfordring med at det er brukt jordings rekkeklemmer på galvaniserte DIN skinner. I alle andre prosjekter der jeg har jobbet så har dette ikke vært tilatt. Normalen har vært å a DIN skinnene i kopper.
Dette er en maritim EX instalasjon (FSO)
Er det noe krav i forskriftene ( NEK- IEC) på dette som tilsier at det må være kopper?
Løst
Er det noen som vet om det er krav til testing av sikkerhetsbrytere? tenker ikke på interne krav i bedriften, men normer/forskrifter.
Løst
Er det lovlig å ta tilførsel til ladestasjon for el-bil fra bestående ( gammel ) installasjon og også utelate å gjøre endringer med hensyn til vern / jordfeilbrytere ? Ta høyde for at ladestasjonen har innebygget jfb b-type.
Løst
Hei
Vi skal montere nivåmåling i en bensintank.
Ved Is beregning er det meste ok utenom effekt:
Barriere er merket Po=1,1W og giver er merket Pi=1,0W
Utstyr er levert av Afriso ema og blir levert samlet, er dette ok å bruke?
Giver er av type termistor og har ellers Ui=30v og Ii=200mA. Kan denne beskrives som "simple apparatus"??
Begge har ATEX sertifikat fra 2003
Mvh
Bjørnar Larsen
Løst
Hei,
Vi skal installere et instrument i sone 1 som har flere digitale signaler og fiber for kommunikasjon.
Instrumentet er merket ex de (op is). Elektronikken er montert i ex d boksen, mens ledninger for signaler og patche kabel (fiber) går gjennom bushing til terminaler og ST konnektor i ex e boks.
Fra ex e boksen går fiberen i armerte kabler godkjent for farlig sone til sikker sone.
Tidligere har vi brukt fiber konvertere i sikker sone som er sertifiser Ex nA (op is) for å kommunisere med dette instrumentet. Kan de fjernes siden mottaker på andre siden (tilhørende apparat) står i sikker sone?
Løst
Hei
I jordingskapitlet i NEK 440 er det tegnet opp kurve for tillat berøringsspenning (Utp). Det skal være mulig å tegne denne selv vha tillegg A og B i normen, men jeg har ikke klart dette.
Vet dere hvordan man har kommet fram til denne kurven?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.