Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
Simple apparatus?

Har ett gammelt ventilasjonsanlegg som jeg går over i ett gammelt anlegg i EX område. Der legger jeg merke til at termostater,trykkbrytere og NTC temp sensor ikke er ATEX merket. Hører med folk på jobben og får da svar at dette går under ''simple apparatus''. Men det er i hovedsak NTC sensoren som jeg er usikker på. Går denne under ''simple apparatus''? Alle kretsene er sikret med Exi skiller.

Spurt ${formatDate(1523441773)}
Løst Løst
Automasjon
Lys etter motor er skrudd av

Hei!

Har fagprøve nå, og har fått automasjonsoppgave der jeg skal ha styring av garasjeport fra to steder.

Så skal jeg også ha ett lys som skal være på mens port går opp eller ned, det er greit.

Men jeg skal også ha sånn at lyset skal være på i 1 minutt etter port har blitt stoppet, jeg får ikke til dette så er det noen som vet hvordan du får til dette?

Tenkte å bruke ABB E234 CT-MFD tidsrele for å få til dette.

Spurt ${formatDate(1523455764)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Driftsansvarlig og driftsleder

hei

hvor finner man kvalifikasjonskrav til driftsleder?

og hvor finner man at det ikke er kvalifikasjonskrav til driftsansvarlig?

hilsen Trond

Spurt ${formatDate(1523394428)}
Løst Løst
Bedriftselektriker

Hei!

Jeg har vært ansatt som såkalt bedriftselektrikker i over 10 år og drevet med vedlikehold på virksomhetens lavspenningsanlegg. Jeg ble den gangen godkjent av DSB etter innsending av fagbrev og annen relevant praksis, tatt FSE-kurs inkl. førstehjelp vært år. Vi har ikke fast ansatt installatør og jeg leier inn tjenester ved bygging av nytt El-opplegg.

Når jeg leser FKE finner jeg ikke begrepet bedriftselektrikker og dermed vet jeg ikke hvilke plikter jeg har.

Er begrepet bedriftselektriker gjort om til noe annet ord?

Takker på forhånd for svar :)

Spurt ${formatDate(1523436170)}
Løst Løst
Automasjon
Sikkerhetsrelee

Hei, sitter og skal designe et system med en 55kW frekvensomformer. Skal implementere en nødstopp. Systemet er veldig enkelt og omformeren skal kun kontrollere en solenoid ventil foruten motoren. Vi bruker vanligvis sikkerhetsrele, men for å implementere dette her så må vi da lage et eget skap kun for dette.

Har lyst til bare å koble nødstoppbryteren direkte i STO modulen på omformeren, vet at dette virker men er usikker på regelverket. Klarer ikke å finne noe om dette.

Er det noe regelverk som sier noe om bruken av sikkerhetsrelee?

Spurt ${formatDate(1523342244)}
Løst Løst
FEB91- anlegg - Oppgradering sikringsskap

Hei,

har en jobb med å oppgradere fra element- til jordfeilautomater hos kunde. Anlegget er lagt opp med PFXP skjult. 1,5mm2 tilkoblet 15A b-kar vern. Ønsker å øke elsikkerheten ved å tilnærme meg dagens krav mtp Iz.

Er redd 10A c-kar JFA vil utløse store frustrasjoner hos kunde (som heller ikke ønsker å bygge om hele anlegget sitt), 13A kunne vært en mulighet (møtes på halvveien).

Noen synspunkter?

Spurt ${formatDate(1523352245)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Norsok Z-015 samsvarserklæring

Hei,

Jeg kom over en tråd under "kvalifikasjoner" her på forumet der der spørres om hvem som kan utstede samsvarserklæring.

Svaret fra forumsleder var at faglig ansvarlig/installatør har ansvaret, men oppgaven kan utføres av de vedkommende bemyndiger. Og at selskapet må være registrert i Elvirksomhetsregisteret.

Da jeg spurte om dette gjaldt for Z-015 samsvarserklæring også, ble jeg henvist til dette tema.

så spørsmålet mitt er, hvem kan utstede Norsok Z-015 samsvarserklæring?

link til over-nevnt forumtråd:

https://www.trainor.no/cms/Forum/Kvalifikasjoner/Samsvarserklaering

Spurt ${formatDate(1523355370)}
Løst Løst
Innstilling motorvern

Never ending diskusjon om innstilling av motorvern.... Hva skal værnet stilles inn på???? snakker om 3-fase direkte start, ingen stjerne trekant....

Spurt ${formatDate(1523300316)}
Løst Løst
Jordning av kabelstige/kabelbro

Med tanke på beskyttelse mot elektrisk sjokk, ikke EMC, : Er det sånn at kabelstige/kabelbro bare trengs å utjevnes dersom den er en annen ledende del < 10 k ohm?

Spurt ${formatDate(1523341697)}
Løst Løst
trenger hjelp med heisoppgave.

jeg har fått en oppgave som jeg sliter veldig med så lurte på om noen kunne hjelpe meg å sette opp styre strøm siden jeg har fått til hoved strøm men vet ikke hvordan man poster bilder hær :/

Vi skal installere ein vareheis med styreskap og trykknappbrytere.

Heisa skal kunne køyrast opp og ned fra 2 stader. (fra styreskapet og fra annet styretablå)

Styreskapet skal ha trykknapp for start heis til 1. etg. og start heis til 2 etg.

Styreskapet skal også ha nødstopp bryter.

I tillegg skal der vere lampe for utløyst motorvern og lampe for åpen heisdør.

Det skal heller ikkje vere mulig å starte heisa når døra til heisa er åpen.

Heisa skal stanse automatisk når den kjem til første eller andre etasje.

Det eksterne styretablået skal ha startbryter 1 etg og startbryter 2 etg. I tillegg skal der vere ein stopp brytar. Der skal også vere ein knapp for alarm. Denne skal ha ein tidsforsinkelse på ca. 5-10 sek. (dette for å unngå alarm dersom nokon kjem bort i knappen).

Kobles opp med kontaktorstyring og motorvernrele. NB!

Spurt ${formatDate(1523230646)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.