| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Har ett gammelt ventilasjonsanlegg som jeg går over i ett gammelt anlegg i EX område. Der legger jeg merke til at termostater,trykkbrytere og NTC temp sensor ikke er ATEX merket. Hører med folk på jobben og får da svar at dette går under ''simple apparatus''. Men det er i hovedsak NTC sensoren som jeg er usikker på. Går denne under ''simple apparatus''? Alle kretsene er sikret med Exi skiller.
Løst
Hei!
Har fagprøve nå, og har fått automasjonsoppgave der jeg skal ha styring av garasjeport fra to steder.
Så skal jeg også ha ett lys som skal være på mens port går opp eller ned, det er greit.
Men jeg skal også ha sånn at lyset skal være på i 1 minutt etter port har blitt stoppet, jeg får ikke til dette så er det noen som vet hvordan du får til dette?
Tenkte å bruke ABB E234 CT-MFD tidsrele for å få til dette.
Løst
hei
hvor finner man kvalifikasjonskrav til driftsleder?
og hvor finner man at det ikke er kvalifikasjonskrav til driftsansvarlig?
hilsen Trond
Løst
Hei!
Jeg har vært ansatt som såkalt bedriftselektrikker i over 10 år og drevet med vedlikehold på virksomhetens lavspenningsanlegg. Jeg ble den gangen godkjent av DSB etter innsending av fagbrev og annen relevant praksis, tatt FSE-kurs inkl. førstehjelp vært år. Vi har ikke fast ansatt installatør og jeg leier inn tjenester ved bygging av nytt El-opplegg.
Når jeg leser FKE finner jeg ikke begrepet bedriftselektrikker og dermed vet jeg ikke hvilke plikter jeg har.
Er begrepet bedriftselektriker gjort om til noe annet ord?
Takker på forhånd for svar :)
Løst
Hei, sitter og skal designe et system med en 55kW frekvensomformer. Skal implementere en nødstopp. Systemet er veldig enkelt og omformeren skal kun kontrollere en solenoid ventil foruten motoren. Vi bruker vanligvis sikkerhetsrele, men for å implementere dette her så må vi da lage et eget skap kun for dette.
Har lyst til bare å koble nødstoppbryteren direkte i STO modulen på omformeren, vet at dette virker men er usikker på regelverket. Klarer ikke å finne noe om dette.
Er det noe regelverk som sier noe om bruken av sikkerhetsrelee?
Løst
Hei,
har en jobb med å oppgradere fra element- til jordfeilautomater hos kunde. Anlegget er lagt opp med PFXP skjult. 1,5mm2 tilkoblet 15A b-kar vern. Ønsker å øke elsikkerheten ved å tilnærme meg dagens krav mtp Iz.
Er redd 10A c-kar JFA vil utløse store frustrasjoner hos kunde (som heller ikke ønsker å bygge om hele anlegget sitt), 13A kunne vært en mulighet (møtes på halvveien).
Noen synspunkter?
Løst
Hei,
Jeg kom over en tråd under "kvalifikasjoner" her på forumet der der spørres om hvem som kan utstede samsvarserklæring.
Svaret fra forumsleder var at faglig ansvarlig/installatør har ansvaret, men oppgaven kan utføres av de vedkommende bemyndiger. Og at selskapet må være registrert i Elvirksomhetsregisteret.
Da jeg spurte om dette gjaldt for Z-015 samsvarserklæring også, ble jeg henvist til dette tema.
så spørsmålet mitt er, hvem kan utstede Norsok Z-015 samsvarserklæring?
link til over-nevnt forumtråd:
https://www.trainor.no/cms/Forum/Kvalifikasjoner/Samsvarserklaering
Løst
Never ending diskusjon om innstilling av motorvern.... Hva skal værnet stilles inn på???? snakker om 3-fase direkte start, ingen stjerne trekant....
Løst
Med tanke på beskyttelse mot elektrisk sjokk, ikke EMC, : Er det sånn at kabelstige/kabelbro bare trengs å utjevnes dersom den er en annen ledende del < 10 k ohm?
Løst
jeg har fått en oppgave som jeg sliter veldig med så lurte på om noen kunne hjelpe meg å sette opp styre strøm siden jeg har fått til hoved strøm men vet ikke hvordan man poster bilder hær :/
Vi skal installere ein vareheis med styreskap og trykknappbrytere.
Heisa skal kunne køyrast opp og ned fra 2 stader. (fra styreskapet og fra annet styretablå)
Styreskapet skal ha trykknapp for start heis til 1. etg. og start heis til 2 etg.
Styreskapet skal også ha nødstopp bryter.
I tillegg skal der vere lampe for utløyst motorvern og lampe for åpen heisdør.
Det skal heller ikkje vere mulig å starte heisa når døra til heisa er åpen.
Heisa skal stanse automatisk når den kjem til første eller andre etasje.
Det eksterne styretablået skal ha startbryter 1 etg og startbryter 2 etg. I tillegg skal der vere ein stopp brytar. Der skal også vere ein knapp for alarm. Denne skal ha ein tidsforsinkelse på ca. 5-10 sek. (dette for å unngå alarm dersom nokon kjem bort i knappen).
Kobles opp med kontaktorstyring og motorvernrele. NB!
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.