Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
Områdeklassifisering -

Hei,

Metoder for områdeklassifisering er beskrevet i blant annet IEC 60079-10 del 1 og 2.

Finnes det et forenklet verktøy ute i markedet for områdeklassifisering/ beregninger av soneutstrekninger basert på metode og formler i IEC 60079-10? (med dette mener jeg ikke tunge CFD verktøy for gassdispersjonsanalyser osv.)

Jeg ser også at Trainor tibyr kurs innen Ex inkludert områdeklassifisering. Hvor detaljert er kursene når det kommer til anvendelse av metoder og formler for klassifisering av mulige lekkasjepunkter for gass, tåke eller væske?

Mvh.

D.

Spurt ${formatDate(1523012407)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Provisorisk anlegg, campingplass

Det skal ved et arrangement prosjekteres et provisorisk anlegg som skal drifte ca. 27 campingvogner. 14 stikker på 230v/16A. Det blir hentet strøm fra transformator-hus 22kv/240v og forgreines videre 85meter (forlagt på bakken) til et hovedfordelingsskap. Herfra går forgreines det videre ut til 3 fordelingsskap, hvor kablene også bli forlagt på bakken. Dette tenkte vi å lage en febdokberegning på. Vi er usikre på om 5sikre må benyttes ved et provisorisk anlegg?Dette anlegget er ment å stå 1 ukes tid før nedringing. Da jeg finner veldig lite om lover og regler for provisoriske anlegg, og at jeg har inntrykk av at det i bransjen blir gjort mye cowboyløsninger, så lurer jeg på: - Hvordan dokumentere et provisorisk anlegg på best mulig måte?

Spurt ${formatDate(1522836844)}
Løst Løst
Ex
Jordfeilvern stillstandsvarmer/motorheater

Har et spørsmål om det er krav til jordfeilvern på en stillstandsvarmer/motorheater, som er fastmontert inne I en Exd motor. Det er en heater som skal beskytte motor mot condens og korrosjon når den ikke er I bruk.

Spurt ${formatDate(1522838169)}
Løst Løst
Krav til servicebryter

Hei. Når og hvor stilles det krav til å installere servicebryter? Tenker da spesielt i forhold til motorer.

Spurt ${formatDate(1522777095)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Støy i PA anlegg

Har eit forsamlingslokale som slit med støy på PA-anlegget.SUB/ forsterkar er kopla til eigen kurs på galleri, medan miksepult er på ein annan kurs nede i lokalet.

Er ikkje noko spesielt i lokalet utøve belysning. Nokon som har ide på kva som kan utløys støyen?

Spurt ${formatDate(1522824690)}
Løst Løst
Ex
Exde utstyr kontra Exd ustyr

Slik jeg forstår det så er forskjellen på disse at det blir enklere å koble seg på med kabel mot Exe kontra Exd.

Det er vel likevel samme "vedlikeholdskrav" for dette utstyret som det er for Exd utstyr?

På en Exd motor så er det krav til kontroll og vedlikehold av flammespalter osv . Dette gjelder vel også Exde?

Så installasjonen blir "enklere" med Exde men vedlikeholdet blir det samme?

Spurt ${formatDate(1522746214)}
Løst Løst
Krav til strømbegrensede start for motorer

Hei.

Jeg lurer på om det stilles noen krav til strømbegrensene start for motorer (for eksempel Stjerne/trekant eller mykstarter)?

Har en motorhåndbok fra Eaton hvor det står følgende: "Direktestart fører til høye startstrømmer og spenningsfall på nettet, og er ikke å anbefale for større motorer. Nettlevrandøren setter begrensningene, eksempelvis ved 5 - 7.5kW ved 230V."

Noen som kan svare meg på dette?

Spurt ${formatDate(1522776087)}
Løst Løst
Elbil to uttak

Jeg har en 32A trefas kurs (TT) til en fast tilkoblet elbillader i garasjen. Jfb type B montert i fordelingstavle på denne kurs. Har nå fått et behov for et 32A CEE uttak for kortvarig bruk til verktøy og lading av annen bil med CEE stikk. Vet det er krav om separat kurs til lading men om jeg setter opp en vender for enten fast lader eller CEE uttak (ikke begge samtidig) vil dette være god nok laststyring? Lader bil en kveld i uka så virker unødvendig å trekke ut enda en kurs.

Spurt ${formatDate(1522393778)}
Løst Løst
Dokumentasjon

Hvordan dokumenterer/beviser man at man har trekt til skruer i en stikkontakt på riktig måte? Vi leverer sluttkontroll og samsvarserklæring men det dokumenteres ikke akkurat i detaljer. Hva er riktig praksis?

Spurt ${formatDate(1522534514)}
Løst Løst
tilleggsutjevningsforbindelse

Hei, skal legge tilleggsutjevningsforbindelse mellom flere utsatte ledende deler i en hall. Denne hallen har en form for hems laget i ettertid for å utnytte høyden over taket.

Mitt spørsmål er om det er greit å bruke "I-bjelkene" i hemsen som beskyttelsesleder, har sett i NEK400: 543.2.3. Der står det: konstruksjonsdeler som er utsatt for mekaniske påkjenninger ved normal drift er ikke tillatt å bruke som beskyttelsesleder. Gjelder dette også "I-bjelkene"? eller hva ligger i mekanisk påkjenning?

"I-bjelkene" er av større dimensjon, og sveiset sammen.

Spurt ${formatDate(1522745753)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.