| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Har et bygg med utbredt kobbertak, der kobberet får et elektrisk potensiale under 10 Kohm. Kobberet skal da utjevnes som en annen ledende del ihht 203.11 i NEK.
Da kobberet vil fungere som en «oppfanger» for lynet, vil jeg ikke koble kobbertaket til byggets jord, så jeg risikerer å dra energien til lynet inn i bygget. Dette er et TN anlegg.
Hva er deres synspunkter?
Mvh Elektro
Løst
Jeg skal nå til med fagprøven der jeg har i oppgave og kappeteste HS kabelen som er forlagt. Lurer i den forbindelse på om det er noen krav til kvalifikasjoner på de som kan utføre dette. Må jeg ha med meg leder for sikkerhet eller gjelder ikke FSE forskriften ved kappetest med slikt måleutstyr?
Løst
Ser til stadighet at teip blir flittig brukt som permanent avdekning på f.eks. samleskinner samt for isolering av ledere.
Har flere skumle eksempler på dette med spenningsatte ledninger i tavle
f.eks. 16mm2 teipet. Når sommeren kommer og det er godt og varmt i 2.etg glir teipen fint av og legger seg i bunn av tavle. I dette tilfellet var det kun flaks som førte til at dette ikke kortsluttet mot gods i tavle.
Hvor blir det av faglig stolthet?
Jeg skriver konsekvent feil dersom teip er benyttet, og viser til at bruken/isolasjonsevnen skal vare hele anleggets levetid. Har enda tilgode å se en teip i sikringskap som holder i "hele anleggets levetid".
Hva er egentlig levetiden på et elektrisk anlegg?Har vært på anlegg fra 1930-tallet som fremdeles er spenningsatt. Dette var i overraskende god stand. Kan man da si at levetiden er ca 90 år? Enkelte anlegg må rives etter kun få år pga. aggresive omgivelser.
Men, er det nødvendig med teipskifte hvert 5. år for å ivareta elsikkerhet???
Løst
Byggningsdel fra 1978 som skal totalrehabilierast innandørs og utandørs. Men jording skal kun dokumenterast med måling sjølv om det er brukt koparweld som jordelektrode. Eksisterande stigekabel skal også brukast, men knivskuffe skal skiftast til effektbrytar og det skal monterast jordfeilovervåking i hovudfordeling.
Prosjekterande konsulent vil behalde koparweld dersom målingar er ok.
Er dette lov ihht fel/nek? Eventuelt kor står det spesifisert?
Løst
Hei har en diskusjon med en kollega angående et anlegg for elbil.
litt om anlegget; i dag ligger det en 3x6mm2 Pfsp hvorav kun 2 faser er i bruk ut til en ladeboks. 1 m av forlegningen er inne i veggen (altså forlegningsmåte A2), resten er klamret åute under en veranda og langs vegg i en garasjen med halvrør/kabelvern frem til ladeboksen. total lengde er ca 11m. Pr i dag er denne sikret med en 20A sikring i skapet og ladeboks satt til 18A.
Spørsmålet er følgende, vil det være innenfor forskriften å øke sikringen til 32A i skapet og sette boksen til 28A, hvor man anser at dette er en fast last. og man vurderer at denne fastelasten ikke vil kunne overstige hva kablen tåler ?
Løst
gjelder kravet til maks lengde på kursen, hvis vi bruker jordfeilautomat?
side 144.
Løst
Hei!
Vi holder på å se på driftorganisasjonen vår mht. ansvar og raportering tjenestevei og i den forbindelsen har jeg noen spørsmål:
i 2007 laget vi stillingsbeskrivelser om hvem som var driftleder og hvem som var driftansvarlig på lavspenningsanlegget vårt, hvem som var stedfortreder osv.
Slik jeg oppfatter nye lovdataskriv er det slik at begrepet driftleder ikke lenger gjelder på lavspenningsanlegg, men kun Driftansvarlig person innehar alle ansvarsroller på el-anlegget.
Har jeg forstått det riktig?
Takker for svar og innspilll
Løst
Hei.
Jeg hadde et bad til rehab for noen år tilbake, kanskje 2 år siden. Her ble det montert LED downlights 230V i taket, men med trafoer koblet i selve led boksen i taket, dette betyr da max 50V DC berøringsspenning ved selve downlighten (inni).
Jeg husker ikke helt hvilke mål jeg fikk fra gulv til tak, men husker at badet var veldig lite og hadde skrå tak. Flisene bygde også mye mer enn jeg skulle ha trodd. Uansett, her kommer problemstillingen min:
Jeg ga klar beskjed til min arbeidsgiver/leder/sjef at downlights i taket ville komme på under 225cm (eller rundt i det området), og jeg sa jeg var veldig usikker på om dette var lovlig eller godt nok, selv om LED downlights har en berøringsspenning på 50V ved en evt feil e.l. Jordfeilbryter på 30mA er selvfølgelig også installert, og jord forbindelser ok. Vet ikke med jordelektroden da. Fikk også forbindelse mellom jord i tavle og gammel vannrør i kjeller.
Men uansett, jeg ga beskjed og sa jeg ikke likte dette opplegget og at jeg var usikker, jeg var også redd for å miste jobben min og jeg sliter psykisk. Sjefen sa jeg skulle bare installere alt, og ikke tenke mer på det. Jeg skulle ferdigstille jobben og signere sluttkontroll og samsvarserklæring.
Burde jeg tenke noe mer over dette, eller kan jeg for eks ta kontakt med vår nåværende sjef og si at dette er noe vi burde sjekke nærmere? Jeg tenker jo at hvis jeg sender en skriftlig melding på at dette plager meg, og at vi burde evt kontakte kunden e.l., vil jeg da fraskrive meg litt ansvar hvis det skulle skje noe? Jeg skulle jo aldri ha skrevet under på dette :( Men jeg vet at installatør og ledelsen i bedriften har et stort ansvar her.
Setter pris på svar som kan hjelpe meg å slappe av.
Samtidig så har jeg et annet spm: Har sett andre montører som kobler downlights (led) i tak uten å bruke avlastningsklemmen, de avmantler også kablen utenfor koblingskassen, men selve koblingen av ledere er jo inni koblingskassen da. Har dette noe å si da ledninger og koblinger i taket ligger helt stille/urørt? Ingen som kan dra i ledninger liksom, med mindre det blir service i fremtiden.
Løst
Vet dette ikke handler så mye om Forskrifter og Normer, men jeg spør av likevel.
Hva er grunnen til at transformatoren er kortslutningssikker?
Løst
Opplever at leverandør av nettstasjoner har forskjellig praksis for tilførsel til instrumentering i LS-tavlen.
Dette skal utføres etter NEK440, men som refererer til Nek400. i NEK400-537.2.1.1 beskrives det brudd i alle faser inkl N-leder for kurser. Definisjonen på en kurs må da vel gjelde her? Dette er jo ingen hovedkurs.
jeg tror jeg må ha brudd i N-leder... har jeg rett?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.