Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
utkoblingstid febdok

kan noen svare om eg tolker FEBDOK rett her ?

Får ikke elektromagnetisk utkobling grunnet for lav kortslutningsstrøm. Da må kabelen tåle energien som oppstår i det tidsrommet som er ved en kortslutning frem til vernet løser ut innen gitt tid og før kabelen tar skade.

Feilstrøm sett av vern (kA) Utkoblingstid (s)

Vern k^2S^2/I^2

Ik3p maks ende 3,472 0,007 0,281

Ik3p min 0,499 0,832 13,597

Ik2p maks ende 3,007 0,007 0,374

Ik2p min 0,432 1,09 18,141

er dette å tolke slik att kabelen tåler å stå i 0,374 sekund, mens vernet løser ut etter 0,007 sekund? Og da er kravet ivaretatt? Og samme ved Ik2pmin så tåler kabelen å stå i 18,14 sekund mens vernet løser ut etter 1,09 sekund ?

Dette er stigekabel fra inntak og frem til modulskap så da er vel kravet 5sek ?? Hva er kravet på forbrukerkurser?

Håper på avklarende svar og om dette er en ok/bra løsning eller helt feil?

Spurt ${formatDate(1521117858)}
Løst Løst
Fellesjord?

Hei Var i dag i en nettstasjon og målte jordinger med jordsystemtang denne viste på jording merket fellesjord 348 ohm og erfaringsvis ligger fellesjorda i dette området på 4-5 ohm. NS er bare tilkoblet en HSkabel/grøft der det skulle vært forbundet fellesjording cu. Kabelnettet i området har så mange nettstasjoner at det er global jord i området.

Kan man utifra dette konkludere med at denne nettstasjonen ikke er tilkoblet fellesjord? via grøftejording cu slik det skal være etter FEF/REN. Hvilke følger kan dette få i praksis?

Spurt ${formatDate(1521124379)}
Løst Løst
Utføre og forestå arbeid i egen bolig

Jeg har nylig flyttet inn hos nye kjæresten. Hun eier boligen, men jeg tenkte å registrere bostedsadresse der.

Det er en del ting som burde tas tak i på det elektriske anlegget der.

FEL viser til at det må være "egen bolig eller fritidsbolig". Men hva legger fagmyndighetene i dette?

Det blir jo i og for seg min bolig når jeg flytter inn. Kan jeg reparere, utføre og forestå installasjoner i denne boligen da, eller må jeg stå som eier eller deleier av boligen?Planen er på sikt å kjøpe meg inn i eierskapet, men anlegget her trenger sårt vedlikehold.

Spurt ${formatDate(1521023366)}
Løst Løst
Dimensjonering - tolking av norm

Hei

Skal legge en kabel til ladestasjon til elbil - forlegningsmåte er hovedsaklig D1 - men akuratt ca 1,5 meter lagt i rør i vegg opp til tavle. Da forlegningsmåte A2, som blir "strengeste" forlegningsmetode. Men, så lenge veggen ikke er "termisk isolert", kan man da regne den som metode b2, og ta utgangspunkt i strømføringsevnen til denne forlegningen? Eller gjelder A2 generelt for kabel i rør i vegg kanskje?

Spiller en rolle, når det står om å kunne bruke 3 x 6 mm2 kabel, i stedenfor 3 x 10 mm2 på 32 A lader...

Vil gjerne høre andres synspunkt rundt dette?

Takk!

Spurt ${formatDate(1521059477)}
Løst Løst
krav til Jording av himling?

Hei

Da vi tilbake på det gode gamle spørsmålet, skal himling jordes? i dette tilfellet har man 2 forskjellige himlinger et bygg med t profil og et med elefantrister.

som jeg vet er det ingen direkte krav til at himlingen skal jordes men man må vurdere dette i hver enkelt situasjon eller?

jeg tolker himling som er montert i betongvegg som en annen ledende del på grunn av det kan bli en del av bygningskonstruksjonen og har dermed er det mulighet for at himlingen kan få et jordpotensial. Så kommer dette med tilgjengelighet en t profil himling kan man enkelt løfte av platene på. Jeg vurderer ikke dette til og vær en hindring for berøring av de metalliske delene i en t profilhimling grunnet dette mener jeg i et sånt tilfelle at det er krav til jording av t profil himling iht. nek 400:2014 411.3.1.2

Så det andre tilfellet ikke bare er ristene av rent metall men det lav takhøyde i dette tilfellet så man vil enkelt kan komme i berøring med himlingen så her vurderer jeg også himlingen og være tilgjengelig samt at det er en del av bygningskonstruksjonen (annen ledende del) derfor mener jeg også at dette skal jordes. iht. nek 400:2014 411.3.1.2

Men dette mener ikke installatøren som er utførende og sier det er ikke krav til jording av himling og dette er ikke normal praksis.

noen som har noen gode ideer?

Spurt ${formatDate(1520940919)}
Løst Løst
Bytte ut skrusikringer i gammel inntakboks

Hei,

Skal oppgradere sikringsskap på et eldre inntak. Det kommer inn en 3x16mm CU jordkabel. Kabel kommer opp i gulv, og det har vært støpt rundt kabel på vegg helt opp til inntaksboksen, før det går videre med 3x35mm PfXP til sikringsskapet. Det er med andre ord utfordrende og sette opp ny koblingsboks. I inntaksboksen, står det 3 stk UZ. Kabel er sikret med NH i kabelskap utenfor bygning. Tenker og montere nytt sikringsskap med OV, samt fjerne UZ i inntaksboksen og legge PfXP 3x16+j.

Tenkte først vanlige rekkeklemmer i inntaksboks, mellom jordkabel og pfxp. Men bør ha dobbelisolert frem til første JF I sikringsskap.

Er det krav til KL II i selve inntaksboksen? Hvordan løses dette eventuelt?

Spurt ${formatDate(1520975712)}
Løst Løst
Nøytralpunktsbehandling 400 IT industri

I industrisammenheng så benyttes det mye 400V IT anlegg til forsyning av motorer og andre tekniske innretninger. Da bygges det gjerne treviklingstransformatorer med en 400V og en 230V vikling sånn at bedriftene får begge spenningssystemer.

Når det gjelder 230V siden så tas nullpunktet ut og tilkobles et gjennomslagsvern og til jord. Når det gjelder 400V siden så oppdaget vi ved en inspeksjon i en nettstasjon at dette nullpunktet var direkte jordet. Det kan vel ikke være riktig da dette blir å betrakte som et ulovlig TT system.(TT system kan bare benyttes ved spenninger opp til 230V). Bør vi da bruke gjennomslagsvern også på 400V siden alt. isolert eller impedans/resistansjording?

Spurt ${formatDate(1520928408)}
Løst Løst
NEK 399 inntaksskap

Inntaksskap blir plassert i yttervegg på garasje.

Kan en plasser et OV her for så å hente ut kursavganger til garasjen fra dette skapet?Eller må en ha egen underfordeling i garasjen forsynt fra sikringsskap?

Må en eventuelt ha et OV i sikringsskap inne iht NEK399, OV skal plasseres i sikringsskap.

Spurt ${formatDate(1520935743)}
Løst Løst
Instruere person

Vi har en backupgenerator som skal testes månedlig og jeg som er elektriker gjør dette. Ledelsen har gitt meg i oppgave å lære opp 2 personer som kan gjøre det samme dersom jeg skulle være syk eller bortreist etc. Testen utføres ved at man legger ut en 400A effektbryter for å simulere at strømmen blir borte.

Er det ikke sånn at dersom jeg skal lære opp noen i å legge ut over 160A/250A ut som ikke har elektrikerfagbrev så må det dokumenteres at de har gjennomgått el-opplæring i fagplanen fra skolen??

Spurt ${formatDate(1520785475)}
Løst Løst
Utjevning parklys

Hva er kravet til jording/utjevning av utvendig lysmaster?

Noen ganger blir det brukt en 25mm2 Cu wire mellom stolper. Er dette nødvendig om det blir brukt dobbeltisolert forlegning og utstyr? Dvs lampen og kabel er dobbelisolert.

Spurt ${formatDate(1520859287)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.