| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Har alltid hørt at forskrifter ikke har tilbakevirkende kraft. Men føler ikke at det blir helt praktisert.
Når DLE har tilsyn så refererer de alltid til FEL. Hvordan kan man skrive avvik mot FEL for et gammelt hus? Når FEL ikke er gjeldende?
Det er snakk om elbillading på eksisterende kurs. FEL har noe om for forutsatt bruk. Dette er bruksendring etter FEL og er dermed et avvik. Men FEL skulle vel ikke gjelde for dette bygget?
Løst
Hei,
Jeg driver å ser litt etter bekledning med lysbue klassifisering. For vanlig vernetøy er dette ok beskrevet også med eksempler på hva en klarer ved å kombinerer ulike plagg.
Men det jeg sliter med å finne ut av er hjelm. Er eksempelvis en standard elektriker hjelm testet for noen energinivået og hvilken norm er det som benyttes da?
Løst
Hei.
Skal det nyttes 4polt ellet 3polt effektbryter i TN-C anlegg. Dersom det nyttes 4polt vil jo også pen som fungerer som jordleder bli brutt dersom ein legg ut effektbryteren.
Løst
Hei,
hvem kan utpeke AFA hos foretak som benytter egne ansatt til å utføre arbeid på foretakets egne elektriske lavspenningsanlegg?
Ihht $6 i fse Så står det det at driftsleder eller faglig ansvarlig kan det. men det står for tredjeparts anlegg, så ble litt usikker.
Takk
Løst
Hei,
Skal til med rehabilitering av en eldre bolig. Boligen har i dag 2 tilførselskabeler med KV vern i kraftlagets kabelskap på utsiden av bolig.
Inntak kabel 1 går utvendig på bolig. Anlegg tilhørende denne kursen skal totalrenoveres, så utføres med 399 installasjon.
Kabel 2 er ført inn kjeller som jordkabel, til ca midt i bygget hvor hovedsikringene står plassert.
Videre fra hovedsikringer går det til vanlig sikringsskap med skrusikringer og måler.
Planlegger med og sette opp et nytt sikringsskap der hvor dagens hovedsikringer står, med ny AMS måler, for så og levere strøm til dagens eksisterende sikringsskap. Kunde ønsker og ta ut strøm fra nytt sikringsskap til varmeanlegg etc. i bolig, og eksisterende sikringsskap. Skal renoveres på sikt en gang, men kunde ønsker ikke og ta denne kostnaden nå da 2. og 3. etasje som forsynes fra kabel 1 prioriteres i denne gangen.
Tenker og definere dette i elsmart som arbeid i målepunkt.
Er det noen som ser en utfordring med og bytte ut hovedsikringer med et sikringsskap som beskrevet over?
Løst
Hvordan er det med selektivitet om en kobler en 32A B-aut etter en 32A C-aut? Har lett etter selektivitesttabeller men finner ikke kombinasjonen jeg leter etter (jordfeilautomat opp-strøms i serie med vanlig aut, type schnider). Har også sendt spørsmål til produsenten men svar her lar vente på seg.
Er dessverre ikke mulig å endre det forankoblede vernet på enkelt vis i denne installasjonen samt at lasten krever mer effekt enn en 25A kan levere. Ønsker dog et vern i boks ved maskinen som tripper først.
Er klar over at et eksakt svar vil kreve mer info men mulig noen har erfaring og kunnskaper om dette.
Løst
Hei
En montør skal legge opp til pumper og elvestadrør på en gammel hytte.
Det er ikke jording innlagt i hytte.
Kan man legge opp fra nytt jorspyd i bakken og direkte til pumper f.eks?
Eller må man ha en ny hovedjordskinne og gå via fordeling?
Det er gamle UZ-elementer fra 1900 og brødmangel.
Morten
Løst
Forumleder,
Ifm. kartlegging av ett konsept vi ønsker å realisere så har det dukket opp ett spørsmål om det er behov for sertifisering av dette utstyret. Utstyret består av én passiv og én aktiv del: Den passive delen blir installert fast på ett rør og består av metalliske platedeler (litt som ett ventilasjonsrør utenpå ett annet rør), kretskort (som kun har baner og motstandere) og noen ikke-metalliske deler (isolasjon/tetning). Den aktive delen er en håndholdt kommunikasjonsenhet som man bruker varmtillatelse til å gå rundt på denne installasjoen for å lese ut målinger fra den passive delen. Litt keitete forklart kanskje.
Mvh,
Eric
Løst
Hei, jeg lurer på hvordan sluttkontroll utføres på komfyrkurser og f.eks kurst til utvendig boblebad. Skal det også utføres test av største kortslutning i inntake på en underfordeling?
Løst
Jeg har en bolig fra 2013/2014 der jeg la opp en 3x32A kurs (230V TT) til garasjen for fremtidig elbil. Ut fra forskriftene som da gjaldt (NEK400:2010) er denne kursen forsynt fra en 3x32A C jordfeilautomat. Etter hva jeg har funnet ut er dette jordfeilvern type A (schnider DCP N Vigi) og ikke type B som kreves i dag. Spørsmålet er da om jeg kan koble min nye 32A ladeboks på denne kursen å beholde eksisterende vern.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.