Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Instrumentering

Hei! Hvordan er virkemåten til en gauge trykktransmitter?

Spurt ${formatDate(1503307878)}
Løst Løst
Automasjon
Generell instrumentering

Hei! Jeg lurer på om det er noen krav eller standarder som sier noe om hvordan tagskilt skal festes på instrumentet. Er det bare å feste det slik at det er lett synlig? Ett annet spørsmål: Hva er en Hook-up tegning?

Spurt ${formatDate(1503259293)}
Løst Løst
Automasjon
Måleteknikk

Hei! Hvorfor er repeterbarhet en viktig og kanskje billig redskap? På forhånd, takk for svar :)

Spurt ${formatDate(1503260186)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording utendørs belysningsanlegg

Jording utendørs belysningsanlegg:

dersom man installerer utendørs belysningsanlegg (stolpelamper) i en park, Kursen kommer fra en underfordeling i en offentlig/privat bygning - kursen er beskyttet med 30mAjordfeilvern kabel pfsp. kabel lengde ca 30m er det da krav om å legge lokal jording til stolpene?

Spurt ${formatDate(1503223612)}
Løst Løst
installatørprøven for elektriske anlegg EKOM

Jeg skal opp til installatørprøven til høsten, ser at vi skal lese på EKOM. Det må avlegges egen EKOM prøve for å bli godkjent EKOM installatør. Hva kan man forvente å få som spørsmål rundt dette på installatørprøven?

Vet at det ikke er lett å svare på, men det er jo umulig å sette seg inn i alt med ekom til en installatørprøve.

Spurt ${formatDate(1503231242)}
Løst Løst
En montørbase, hva er det?

Jeg legger dette spørsmålet både her og i forumet Kvalifikasjoner.

Når det gjelder montørbaser, så er det første som slår meg at dette temaet finner man lite om. Hvilke betingelser som regulerer de oppgaver som kan utføres fra en montørbase er det vanskelig å finne. Etter å ha sjekket de fleste elsikkerhetsmagasinene finner jeg ikke termen montørbase brukt.

1. Termen som finnes brukt er for eksempel underenhet eller avdeling.

2. I og med at termen montørbase er vanskelig å finne i regelverket, er det krav til at montørbase er registrert i elvirksomhetsregisteret?

3. Hvilke oppgaver kan løses fra en montørbase og før for eksempel krav til installatør blir gjeldene?

4. Kan en montørbase ha en dagligleder eller en områdeansvarlig som har til oppgave å markedsføre virksomheten, ha opplysningsskilt med telefonnummer ol. Ha oppgave i å ta direkte kontakt med kunder for pristilbud og iverksetting av for eksempel serviceoppdrag direkte?

5. En installatør har normalt ansvar for internkontroll og HMS i virksomheten. Hvilke føringer finnes for at det kan anses som forsvarlig ivaretagelse av installatørens plikter?

6. En del montørbaser/ underavdelinger har stor avstand til hovedkontor hvor installatøren har sitt virke. I hvilket omfang er det nødvendig at installatøren har fysisk tilstedeværelse i en montørbase eller underavdeling?

Jeg tar opp dette som en følge av at jeg i liten grad finner informasjon om hvordan en montørbase skal forvaltes på nett. I tillegg finner jeg at termen montørbase ikke er nevnt i FEK. Jeg ber derfor om synspunkter og informasjon som kan hjelpe meg til en avklaring rundt dette temaet. Opplysningene er tenkt brukt i forbindelse med installatørprøve.

Spurt ${formatDate(1502959844)}
Løst Løst
En montørbase, hva er det?

Jeg legger dette spørsmålet både her og i forumet Forskrift og norm land.

Når det gjelder montørbaser, så er det første som slår meg at dette temaet finner man lite om. Hvilke betingelser som regulerer de oppgaver som kan utføres fra en montørbase er det vanskelig å finne. Etter å ha sjekket de fleste elsikkerhetsmagasinene finner jeg ikke termen montørbase brukt.

1. Termen som finnes brukt er for eksempel underenhet eller avdeling.

2. I og med at termen montørbase er vanskelig å finne i regelverket, er det krav til at montørbase er registrert i elvirksomhetsregisteret?

3. Hvilke oppgaver kan løses fra en montørbase og før for eksempel krav til installatør blir gjeldene?

4. Kan en montørbase ha en dagligleder eller en områdeansvarlig som har til oppgave å markedsføre virksomheten, ha opplysningsskilt med telefonnummer ol. Ha oppgave i å ta direkte kontakt med kunder for pristilbud og iverksetting av for eksempel serviceoppdrag direkte?

5. En installatør har normalt ansvar for internkontroll og HMS i virksomheten. Hvilke føringer finnes for at det kan anses som forsvarlig ivaretagelse av installatørens plikter?

6. En del montørbaser/ underavdelinger har stor avstand til hovedkontor hvor installatøren har sitt virke. I hvilket omfang er det nødvendig at installatøren har fysisk tilstedeværelse i en montørbase eller underavdeling?

Jeg tar opp dette som en følge av at jeg i liten grad finner informasjon om hvordan en montørbase skal forvaltes på nett. I tillegg finner jeg at termen montørbase ikke er nevnt i FEK. Jeg ber derfor om synspunkter og informasjon som kan hjelpe meg til en avklaring rundt dette temaet. Opplysningene er tenkt brukt i forbindelse med installatørprøve.

Spurt ${formatDate(1502959868)}
Løst Løst
Tilførsel til lys i badstu

lys er plassert i sone 3, altså over 1 meter,

er det ok å gå med en PR fra bryter i kald sone å rett inn i lyset i sone 3 i en badstu?

eller må det varmebestandig kabel til? Klarer ikke helt å tolke nek og mobtørhåndboken

Spurt ${formatDate(1502830341)}
Løst Løst
Inntaksskap og bruk av ekomfelt

I enkelte tilfeller har elektrikarane brukt ekomfeltet til innføring av kabelen frå nettleverandøren. Kabelen kjem opp i feltet, blir avisolert og fasane blir ført ned og inn i kabelfeltet. Dette gjeld på det smalaste inntaksskapa. Når ein kjem og skal installere fiber må ein starte med å flytte fasane for å få plass til skøyteboksen.

Finnast det noko regelverk på dette med å føre lavspentkabler i ekomfeltet? Er det noko krav til ekstra isolasjonstrømpe på fasane når dei går i ekomfeltet? Litt tryggare å bøye på fasane også viss dei har dobbelisolasjon.

Spurt ${formatDate(1502920392)}
Løst Løst
Jordfeilbryter før trafo på ladestasjon for elbil (Zoe)

Ved installasjon av Pod-Point lader til Renault Zoe på et IT-anlegg må det brukes en transformator. På sekundærsiden av trafoen skal det monteres en 20A automat og jordfeilbryter Type B før ladestasjonen. Mitt spørsmål er om det er krav på at det skal monteres jordfeilbryter på primærsiden også? Om så, skal den være av Type B den også?

Spurt ${formatDate(1502801305)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.