| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Skal plassere stikkontakt for vaskemaskin på bad. Denne blir da temmelig nær vannuttak for vaskemaskin. Hvilke krav gjelder for avstand fra stikk til slike vannuttak? Når tilkoblet vannledning til vaskemaskin blir jo dette en "tett kobling" som ikke kan gi "sprut" til stikkontakt.
Takk for svar!
Løst
Hei folkens.
Fiesta igjen:)
Lurer på hvor kan jeg finne datablader på kabler hvor vises innhold, dvd kjemiske stoffer på kabler?
Tusen takk for hjelpen.
Ønsker dere en god dag!
Løst
Lurer litt ang. forlegningsmåten pn/pr i uisolert vegg/kasse. Jeg har alltid tenkt A1/a2 her, men ser flere benytter B1/b2 pga. "I hulrom i bygning". Er dette greit? I montørhåndboka står det at A1/a2 gjelder både isolert og uisolert vegg, mens i NEKen står det kun termisk isolert vegg. Også lurer jeg litt på dette med hvor mye man skal tåle før man reduserer til verste forlegningsmåten. I dette eksempelet klamres kabelen på vegg. Har forstått at man kan gå igjennom en vanlig vegg på 20-30cm uten å korrigere pga. kobber leder varme bra igjennom. Men er det fortsatt greit om man ender opp i innfelt stikkontakt i isolert vegg feks? Eller går inn i rør i isolert vegg og ender opp i sikringsskapet? Og ang. nærføring av flere kabler så er det vel ca. 50cm som er fornuftig uten at man trenger å korrigere?Og en siste ting: Om man skal avvike fra nasjonale krav og boligkrav til tverrsnitt, så må man ha fast belastning på kursen. Er det da bare å dokumentere at kursens ik2pmin er større enn vernets i5, dokumentere gjennomsluppet energi og spenningsfall, så har man ryggen fri selv om det er en boliginstallasjon? Eller glemmer jeg noe nå? F.eks. 4mm2 3leder kabel på vegg tåler 32a, kan man da sikre denne kursen med 32a sikring? I tillegg til at man dokumenterer med at merkeskilt på produkt ikke er høyere enn f.eks. 27-28A. (Ja, vet det er på kanten).
Løst
Hei. Lurer på om det finnes krav til ''sikkerhetskontaktor''. En kontaktor som styres av en sikkerhets- PLS eller rele.
Er eneste krav, hvis den beskytter mot en farlig situasjon, skal det brukes redudant sikkerhetskontaktor?
Men kan man velge hvilken som helst kontaktor og bruke den som en sikkrhetskontaktor?
Og gjelder samme krav til rele(tenker ikke sikkerhetsrele, men et rele som blir styrt av et sikkerehts-rele eller PLS)
Løst
Hei,Fra tid til annen er polyesterskap brukt som fordelingsskap ute, dette gjerne på gårdsbruk der e-verk legger ny kabel inn.Ofte er da hovedsikring 125A evt 160A med målerarrangement og stigesikringer til bolig, garasje, låve, fjøs osvI bolig- og landbruksnorm er det jo beskrevet at kun ubrennbare(stål) skap skal benyttes.Er det da greit å montere polyesterskap på trevegg med avstandsstykker slik at skap ikke berører brennbar vegg?Evt at det står med en viss avstand fra vegg?Dette er ofte en god løsning da det gjelder både pris, samt problem med rust og kondens og ikke minst god holdbarhet.
Løst
Er stikkontakter (beskrevet som "stikkontakter frankrike" se link under) Godkjendt for bruk i Norge?
Løst
Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg har bl.a. renovert egen leilighet og installert strøm i en hytte.
I begge disse tilfellene har jeg kun brukt 16A kurser (ingen kurser går kun på belysning), og 1,5mm2 kabel kun til faste forbrukere (type belysning). Og i begge disse tilfellene har jeg lurt på hensikten med å bruke 10A kurser.
Så hva er hensikten med å bruke 10A kurser?
(Jeg er selv automasjonsingeniør, og sitter og tegner elskjema for styreskap for automatiserte anlegg o.l. Men jeg har også fagbrev som elektriker gruppe L, som det het når jeg tok dette.)
Løst
Ingen er allvitende, om en er nær opp til så vil en likevel ikke inneha dyptgående kunnskap om alle feltene innenfor elektrofaget - det er iallefall min påstand!Dersom en installatør ikke har erfaring med f.eks medisinske områder og blir tilbydt et oppdrag der et slikt anlegg inngår - er det da mulig å si at en har en prosjektleders med mye erfaring på området og da likevel kunne ta jobben selv om installatør personlig ikke innehar kompetansen? MIn påstand er ja da installatør sørger for at FEk §5 første ledd overholdes (forutsetter at utførende personell innehar riktig kompetanse) Noen som har et svar på dette - basert på en offentlig veiledning el.l
Løst
Vi har et par offshoreanlegg med trådløs styring med nødstopp som er koblet til et nødstopp rele. Utfordringen er at denne trådløse enheten må være skrudd på for at tilhørende HPU skal kunne kjøre. Vår kunde ønsker å kjøre HPU selv om trådløs styring er skrudd av (vi har start/stopp av pumper på tavlefront). Vi ønsker på en eller annen måte å bypasse den trådløse nødstoppen. Vi har flere andre permanente nødstopper koblet til releet slik at sikkerheten er ivaretatt.
Vi bruker et Pilz PNOZ M1P rele. Dette releet kan programmeres på forskjellige måter.
Er det en eller flere godkjente måter å bypasse dette på?
Løst
Hei.
Eg skal få strøm i naustet mitt og elektrikeren sier att eg må ha utvendig målerskap, dette fordyerer jo anlegget en del...
Har prøvd å undersøke litt sjøl, men kanskje dere kan hjelpe meg...
er det krav til å følge NEK399 for naust eller gjelder denne kun for bolig?
Mener det står i NEK400 "alle typer bolig inkludert fritidsbruk"?
noen som kan bekrefte eller avkrefte hva som er riktig? gjerne med henvisning til regelverket...
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.