| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
En liten diskusjon på kontoret i dag. I forbindelse med oppretting av ny fundamentjord i bolig skal det opp 2 nye jordspyd som skjøtes på 25mm2 CU-wire. Min mening er at termittsveis er den beste måten å skjøte topphylsene på wire, mens installatør i firma mener AL/CU knekkhylse 6-25mm2 med krympestrømpe er et like godt alternativ.
Hva mener folk her på forumet?
Løst
Har hovedinntak på låve 3x125A for gårdsbruk.
Pga av omgjøring av fjøs til mjølkerobotfjøs, blir det en del endringer. Dette medfører ny tavle på låve. Planen er å fjerne det gamle sikringsskapet på låven og sette opp et større skap med inntakssikringer og utgående kurser, samt målerarrangement. Vil også øke hovedsikring til 3x160A.
Vil dette medføre krav om egen branncelle der sikringsskapet står? Er det krav om dette i nyanlegg låve/fjøs?
Løst
Hei,
Gjelder grensen på 50V som en ufaglært kan jobbe under også likespenning? Mener å ha hørt det er 120V for likespenning?
Løst
Hei jeg lurer på hvordan man beregner minste kortslutningstrøm i ett TN nett, er dette rett:
Minste kortslutningsstrøm må være stor nok til å løse ut vernet elektromagnetisk:
Ik2min > I5
Finner først Zytre ved hjelp av ohms lov: Z =
= = 72,8 m?
Ik1jf = 1,032kA = 1032A
Verdier er hentet fra montørhåndbok s.138 og 139
Ik1jf > I5
1032A > 5 x In
1032A > 5 x 25
1032A > 125A OK
Løst
Hei,
Håper dette er passende forum for dette spørsmålet. Jeg ønsker å bli skipselektrikker, og lurer på hvordan jeg burde gå fram. Jeg begynner på vg1 elektrofag i høst og har skjønt at jeg så må gå vg2 elenergi. Men hva skjer etter det, jeg må gå vg3 maritime elektronikker fag, ikke sant? Men dette faget blir ikke gitt i hjemfylket. Har skjønt at det blir gitt på Færder vgs i Tønsberg. Noen som vet hvordan det fungerer å søke seg hit når man ikke har tilhørighet i Vestfold? Noen som har tenkt på/gått igjennom det samme? Erfaringer? Deretter er det to år lære før man får fagbrev og kan søke godkjenning som skipselektrikkeroffiser?
Løst
Hei
Lurte litt på en liten motor jeg har til en vedsag. Sagen går veldig sakte og med liten kraft når kondensator er koblet på, men når kondensator fjernes går motor fort. Har ikke målt om den har noe moment da, da jeg er redd for å ødelegge motoren.
Trodde ikke motorer gikk uten kondensator?
Løst
Hei,Jeg vurderer å legge inn strøm på hytta. Kabel er lagt frem til grensen på tomten. Kan jeg da dra inntakskabel rett inn i sikringsskapet på hytta, eller er krav om kortslutningssikringer i boks på veggen før skapet ?
Løst
Hei. Er det krav til at det skal være beskyttelsesdeksel\lokk over en nødstoppbryter? Uavhengig hvilket utstyr den er tilsluttet, feks. motor, winsj, kran etc. Eller er det av praktiske årsaker at noen nødstopp er utstyrt med beskyttelse. Om de f.eks står utsatt til for utilsiktet å bli utløst, er det da mest praktisk å sette på deksel\lokk?
Kan ikke finne noen plass at det skal være deksel\lokk over nødstopp.
Løst
Tilbyr dere noen klasseromskurs i osloområdet innen FSE lavspenning for å fornye 12mnd perioden?
Løst
hei. Har en Peltier Module TEC1-12705 og lurer på, kan noen forklare meg hva Th, ?T, Qmax og alt de andre er? og hvordan regner man det ut?
skjønner hva Imax og Umax er.
Har ett USB uttak jeg har lyst å bruke på den, det gir 5V og 500mA. og da lurer jeg på, hvordan finner jeg ut hvor mye ampere modulen trekker? skal parallellkoble den med bla 2 vifter og en LED. der jeg parallellkobler den, og pcen gir beskjed att koblingen trekker for mye strøm.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.