| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Vurderer å kjøpe motstrømsbasseng, men er usikker på om jeg har nok strøm . Har ov på 3x56 amp og har 1 kurs på 20 amp, 13 kurser på 16amp og 1 på 3x32amp. Bassenget krever helst 3x40amp eller 3x32amp. Har jeg mulighet til dette?
Løst
Ønsker å få skjult 2.5mm2 PR som kommer rett gjennom betongvegg fra kabelkanal til ca. midt på vegg. Kan en gjøre følgende:Slisse spor i betong opp til tak, rør støpes inn i murpuss. Det blir to 90 grader bøy ; ett der rør går inn i slisse og ett der rør går fra slisse til tak. Avstand mellom bøy er 40cm.Tak lektes ned og rør føres videre 2m frem til koblingspunkt i tak.
Hva slags type 16mm rør er å anbefale her? Må det benyttes stålrør, eller vil fleks-rør evt stive plastrør fungere?To 90 grader bøy vil antagelig være problematisk å trekke. En mulighet kan være å sette en koblingsboks ved overgang vegg til tak.
For å lette trekking kan en annen løsning være å ha inspeksjonsluke i tak og sette en delbar skjøt ved overgang vegg til tak. Hvilke produkter kan en evt. benytte for slik skjøt som muliggjør 90 garder bend og som er mulig å demontere ved evt omtrekking?
Løst
Finnes det EXd gland som tilfredstiller IEC 60079-14 §10.6.1 (Se utklipp) for armerte BFOU kabler som har armeringstrånder på 0,3mm2?
Løst
Hei lurer på om det er krav til belysning inne i bassenget? Hvis ja hva kravet er?
Løst
Hei!
Jeg har et spørsmål som går på regler i forhold til data/TV i hybel. Jeg bygger hybel i kjeller i privat enebolig der alt er etter forskrifter i forhold til eget tilknytningsskap (egen strømmåler)seriekoblet brannvarsling osv. Hybelboer har fri tv og datalinje som går på meg. Er det da krav om eget data/tvskap i hybel?
Mvh Ingunn
Løst
Hi. Har antagerlig blitt oppmeldt 2 ganger paa dette kurset, da jeg allerede er ferdig med dette ( 28/29 juli 2017)
Løst
Kan man droppe jordfeilbryter type B om man har en ladestasjon med innebygget DC lekkasje deteksjon?
Løst
Jeg er elektriker og skal montere spotter i egen bolig.
Trenger jeg forhåndsmelde dette til kraftlag?
Hvilke installasjoner må man forhåndsmelde og hvilke trenger man ikke?
Løst
Hei. Lurer på om noen her kunne gitt en god forklaring på dette:
1) Går en prosess under maskin eller en fast installasjon? Hvor går eventuelt grensen mellom maskin og installasjon? (tenker reguleringsprosesser)
2) Noen som har en forklaring med eksempler på hva en utsatt ledende del er?
3) Noen som har en forklaring med eksempler på hva en annen ledende del er?
Løst
Hei
Lurer litt på tolkning av NEK 400 avsnitt 412 Beskyttelsesmetode dobbel eller forsterket isolasjon og da spessielt 412.2.4.1.
Grunnlaget bak dette er PFSP i rør der man ikke benytter jordfeilbryter forran kabel for å sikre berøringsspening <50V.
Altså, går PFSP i rør med strøper på lederne frem til første jordfeilbryter som klasse to?
(IT-nett, stiger til garasje).
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.