| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,hva sier kravene til å legge slik varme matter fra megaflis?https://megaflis.no/veria-varmematte-100w-4m2.htmlDe reklamerer med "trenger ikke elektriker". Dette er etter min oppfatning motstridig ihht FEL.
Løst
NEK399 setter krav til svakstrømsdel i tilknytningskap. Jeg har forstått at dette kan løses på annen måte enn NEK399, etter avtale med kunde/sluttbruker. Stemmer dette? Kan det også avtales at svakstrømsdel kan droppes? (F.eks på hytte langt fra "allfarvei")
Løst
Hei,
Er det lov å sette opp en kurs la oss si til en garasje eller annet, ute i tilknytningsskapet?
Eller må kursen komme fra innvendig sikringsskap?
Løst
Hei!
sliter med kunne fortsette offshore fse kurset (fast track). Er på siden "hva er god sikkerhetskultur?". Har trykket på alle "El-arbeiderne" og lest hva de mener, men klarer ikke fortsette! Hva gjør jeg?
Løst
Det skal installeres 3 elbilplasser i garasjen. Dimensjoner og beskriv utførelsen av installasjonen. Plassene skal forsynes fra hovedfordeling i garasje. Avstand fra fordeling til elbilplasser 30m.
Lag en risikovurdering for hele installasjonen som inkluderer dimensjonering av kabel og vern. Lag en beskrivelse av sluttkontroll som inneholder forventede måleresultater.
Løst
Hvorfor bruker ikke vi Norge en stikkontakt til komfyrer/koketopper som kan fordele lasten på tre faser i 400V TN anlegg?
Løst
Hei! Hva er kaldpunkt og hvordan blir det i teorien brukt for å få riktig måling?
Løst
Hei,Gammelt sikringsskap med UZ elementer skal skiftes ut til jordfeilautomater. Opplysninger om anlegg:230V IT - Luftinntak. Inntaksboks er plassert rett over sikringsskap. Inntakssikringer: 2x50AHovedsikringer: 25ASpørsmål:Hovedsikring skal økes til 50A. Kan jeg da utelate å sette egen hovedsikring i sikringsskapet, slik at OV blir inntakssikringen i inntaksboks (2x50A)?Slik jeg ser det burde det ikke være noen elektroteknisk grunn til å ha eget vern i sikringsskap, og i og med at sikringsskap og inntaksboks er plassert ved siden av hverandre er det heller ikke noe behov i forhold til bruk og betjening. For ordens skyld kan det også nevnes at jeg har sjekket med e-verk at OV kan økes til 50A. Noen synspunkter?
Løst
Hei! Har leitet en del på nettet nå etter fordeler og ulemper ved bruk av ulike måleprinsipper, men finner ikke noe ordentlig svar. Prinsippene jeg lurer på er: Pt100 element, termocouple, nivå med dp måling og nivå med radarmåling. På forhånd, takk for svar!
Løst
På bedriften har vi flere områder definert som EX-områder. De fleste steder er det sone 2 i rommet og sone 1 i liten utstrekning ved flenser ol.
Vi har etter hvert fått medarbeidere som bruker høreapparat. Vi har prøvd å spørre leverandøren, men de skjønner ikke spørsmålet. Er det noen som kjenner til om høreapparater kan brukes i EX-områder?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.